Rust en regelmaat

Even gewoon een vraagje en even kijken of jullie dat herkennen. Ik wil voor mijn beeb het liefst rust en regelmaat. Natuurlijk gaan we wel eens de deur uit maar ik probeer echte druktes te voorkomen. Mijn beeb nu 6 mnd. Dit heeft als gevolg dat ik vaak thuis ben met mijn kleine. Ik werk 16 uur in de week en dit verspreid over drie dagen. De twee dagen dat ik door de week thuis ben wil ik niet allebei weg. Ik plan dan dat we bijv. op 1 van die dagen iets doen en die andere thuis blijven. Ook in het weekend probeer ik zoveel mogelijk thuis te blijven en onze beeb niet overal mee heen te slepen. Als er een verjaardag is of iets anders gaan we daar uiteraard wel naar toe, maar dan in zijn wakkere tijd. Ik krijg wel eens te horen dat ik hier wat krampachtig mee om ga. Naar mijn idee ben ik op zich redelijk flexibel. Ik wil alleen zoveel mogelijk rust en regelmaat. Herkennen jullie dit? Ik wil alleen het beste voor mijn beeb, maar begin door de opmerkingen van anderen te twijfelen of ik idd niet te geforceerd met die 3 R’s bezig ben?

Léony

Volg vooral je eigen gevoel, jij kent je kindje het beste en weet waar hij/zij wel of niet goed op reageert. Sommige kinderen kunnen het prima aan als er iets minder rust en regelmaat is, en bij anderen is het juist wel goed om hier wat consequenter mee om te gaan. Er zijn altijd mensen die het beter weten, maar het is jouw kindje, en als dit voor jou goed voelt zou ik er gewoon mee doorgaan.

Persoonlijk probeer ik net als jou ook de rust en regelmaat erin te houden. Ik werk drie dagen, en dan is Jasper bij oma en 2 dagen dagopvang, en dan is ie door alle gezellige drukte echt bekaf, de volgende dag als ik dan thuis ben doen we werkelijk niets bijzonders, zodat hij weer zijn rust kan pakken. Ik ga natuurlijk wel eens met hem weg, maar dan b.v. een eindje wandelen of fietsen, maar geen drukke dingen. In het weekeind wil ik best even met hem op visite, maar dan 1 van beide dagen, en ook niet van de een naar de ander. S’avonds nemen we hem nooit mee, dan blijft een van ons thuis of we regelen oppas. Heb het twee keer geprobeerd, maar hij wordt er echt niet vrolijk van als wij hem om 23 uur weer uit bed plukken, en hij vervolgens thuis weer in slaap moet zien te komen…

Niet gaan twijfelen door anderen!
Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

wij hebben ook de RRR gedaan, maar dat strakke bleek hier niet nodig. Ik hield ook de tv uit en ging bijna nergens met hem naartoe. Dit heb ik een tijdje gedaan, maar dat bleek genoeg. Ik maakte me vooral zorgen over de creche, maar dit is zelfs niet te druk voor hem. Ik denk dat je rustig moet uitproberen wat hij wel en niet kan hebben. Als je merkt dat hij overprikkeld wordt als je meerdere dingen op een dag doet, weet je dat hij daar nog even niet tegen kan. Hier blijf ik alleen overdag met hem thuis, of hij moet bij oma slapen ofzo. HIj moet namelijk om 18.00 naar bed.

Ik denk dat je idd moet doen waar jij je goed bij voelt. Ik kan niet altijd thuis zijn en vind het ook leuk om hem ergens mee naartoe te nemen. Als je het vervelend vindt worden zou ik het wel proberen te veranderen, maar anders is er geen probleem toch? Je moet denk ik wel uitkijken dat hij op latere leeftijd niet nog zoveel rust en regelmaat nodig heeft, want dan is het natuurlijk wel fijn als hij overal mee naartoe kan.

Groetjes

22-12-2009 colin geboren

ik bedoelde 's avonds ipv 's middags…

22-12-2009 colin geboren

Leony, ik hou me ook aan de RRR, onze Lotte is een heel druk kindje (haar papa is ook zo) en ik wil niet dat ze doordat ik haar overal mee naartoe sleep overprikkeld wordt. Ik ben eigenlijk altijd tijdens haar slaapjes thuis en anders zorg ik dat ik ergens anders ben waar ze alsnog haar normale slaap in haar campingbedje kan maken. Dat gebeurd weinig omdat ze zoveel slaapt/sliep. Overdag ga ik wel eens met haar wandelen tijdens haar wakkere tijd, even boodschapje doen of even bij papa in het autobedrijf kijken maar eigenlijk probeer ik haar zoveel mogelijk lekker thuis te laten spelen en als ik zie dat ze moe wordt breng ik haar naar bed. Of het nodig is bij haar ja of nee… ik weet het niet maar ik voel me er het fijnst bij. Ze gaat 2 dagen naar de kinderopvang en dat vindt ze helemaal prima maar je kunt merken dat ze daarna echt doodop is. Logisch want het is natuurlijk een drukte van belang daar.
Ik wil haar het eerste jaar van haar leventje voornamelijk rust en regelmaat geven. Ze krijgen al zoveel te verduren in deze grote vreemde wereld… dus ja, gewoon… daarom .

En ook ik krijg wel eens te horen dat ik zo van de tijd ben maar nou en, ik moet mijn dochter opvoeden en ik bepaal zelf wel hoe ik dat doe. En het ligt waarschijnlijk ook wel een beetje aan je eigen persoonlijk heid, ik ben zelf ook nogal pietje precies.

Gewijzigd door - FoxontheRun op 06 Jun 2010 16:54:37

wij hebben niet echt een vast schema, mijn vriend heeft continu diensten waardoor ik demi de ene week vaker naar 1 van de oma’s moet brengen dan de andere week.
wij hebben al vanaf het begin gedaan wat wij wilde doen, verjaardagen gewoon gegaan en demi sliep wel in zijn kinderwagenbak.
nu ook terrasje, demi is er gezellig bij en als hij moe word slaapt hij in de kinderwagen (demi is bijna 6mnd)
zijn wij thuis dan zodra we zien dat demi moe word, lekker op bed, speelt hij nog eventjes en dan gaat hij slapen.
bij ons gaat dat gelukkig allemaal goed, waardoor wij gewoon dingen spontaan kunnen doen, of gezellig op een verjaardag/visite kunnen blijven.

zelf al 3 x mee genomen uit eten en dat ging ook heel goed.
Demi houd van mensen om zich heen dus dat scheelt

zo zie je maar elk kind is anders en ik vind gewoon kijken naar je eigen kindje en niet te veel naar hoe anderen het doen of wat andere zeggen.

bij ons word ook wel eens gezecht dat wij te makkelijk zijn, of als we ergens zijn en ik zeg zullen we nog even een bakkie doen op een terrasje (nu zeker met dit mooie weer) zeggen ze vaak " moet demi dan niet slapen" uhhhh ja eigenlijk wel, maar dat half uurtje later is ook niet erg, (en demi kan het hebben, dat is ons geluk weer)

groetjes

Gewijzigd door - mama van Demi Jay op 06 Jun 2010 20:49:04

Hoi Leony,

Hier ook de drie R’en. Ik moe zeggen dat ik nu merk dat ik langzaam aan iets meer kan doen, haar iets langer op kan houden tussendoor en dat dat dan ook gaat, zolang ik maar weer terug keer naar de rust en regelmaat de volgende dag.

Ik ga ook in de wakkere tijd op pad, liefs maar 1 dag in het weekend en nooit s avonds. Ook hier commentaar gehad maar ja, het is zoals foxontherun al zegt, het is gelukkig óns kindje en we bepalen lekker zelf wat we doen!

Mijn dochtertje sliep in het begin best veel. Daar heb ik ook vaak wat over gehoord. Ik begon er zelf aan te twijfelen of ik haar misschien te vaak in bed legde? Maar nee hoor, ze had het gewoon nodig. Niet ieder kind is hetzelfde.
groetjes,
Wendy

Ik begon al bijna aan mezelf te twijfelen, doe ik mijn kind tekort? Maar nee dus. Ik blijf het gewoon op mijn manier doen. Ik voel me er idd het beste bij als ik mijn kind zoveel mogelijk de s R-en kan bieden. Dank je wel voor jullie reacties. Pffffff wat is het toch soms lastig dat commentaar van anderen!

Liefs!

Léony

Leony niks van aantrekken! anderen zorgen niet voor jouw kind als je s’avonds laat thuis komt van een feestje en je kleine ligt te huilen omdat ie niet in slaap kan komen. die rrr is ook niet alleen voor de kleine maar ook voor jou! wat denk je dat het voor ons qua energie kost met een kleine de hele dag op stap! denk aan jezelf en laat de anderen maar lullen zou ik zeggen. heb het nooit anders gedaan zal ik ook niet doen. en als ze erom vragen dan geef ik ze een mooie grote bek

Lilypie First Birthday tickers

Ieder kind is anders en heeft een eigen ritme en je moet doen wat jou goed lijkt en waar je kindje het meeste baat bij heeft.
Zelf hebben wij niet echt een ritme het komt zoals het komt. Eten probeer ik wel rond dezelfde tijd te geven maar ook hier zit soms wel eens een uur verschil in ligt maar net aan Dion zijn slaapjes, waar we zijn en hoe hij zich op dat moment voelt.
Bij Marijn was ik veel meer de vaste tijden, maar moet zeggen dat dit voor mezelf prettiger voelt je hebt iets meer vrijheid en staat niet altijd op tijd. Maar dit zijn keuzes die jezelf moet maken en vooral ook naar je eigen kind kijken.

Hoi Leony,

ook hier de drie RRR-en. Ik vind dit erg belangrijk en mijn kleintje is een heel lief, tevreden en blije baby. Ik probeer de afspraken te plannen in zijn wakkere periode en ga dan ook altijd boodschappen doen of wandelen. Hij is nu 7,5 maand en ik merk nu sinds 2 weken dat hij wat meer kan hebben en dus zijn we een beetje aan het experimenteren. Afgelopen weekend is hij bij opa en oma wezen logeren en dit ging helemaal perfect, het eten, het slapen, precies zijn ritme zoals thuis. Nu merk ik dat een uurtje later slapen of eten niet meer zoveel invloed heeft op hem, hij wordt groter, sterker. Bij de 1 zal dit nog eerder kunnen en andere baby’s misschien pas met een jaar. Ik vond mezelf ook wel eens krampachtig maar je voelt zelf het beste wat goed voor je kindje is. Altijd je eigen koers varen, je kan de dingen/meningen best afwegen maar dan moet je iets aanpassen omdat jij denkt dat het beter is en niet omdat anderen dat willen.
Groetjes,
Eef

Hoi,

Door het inbakeren hier ook de r gevolgd en ook vrij strikt. Ik kreeg ook na enkele weken wel de opmerking dat ik niet zo moet plannen en krampachtig moet doen. Maar hun hadden niet door hoe mijn kindje thuis was als we er een keer van afweken. Ook vond men in mijn omgeving het inbakeren maar eng en raar. Ze begrepen er werkelijk niets van. Maar ik heb me daar niets van aangetrokken op een gegeven moment. Ik dacht ik weet wat het beste is voor mijn kindje jij niet jij maakt hem mee op de leukste momenten maar hebt de onrust en het huilen later niet en daar ben ik klaar mee. huilen oke van de honger en pijn en het huiluurtje oke maar niet omdat andere vinden dat ze wel even wat langer op kan blijven of best wel naar 2 verjaardagen mee kan.

Dit probleem komen we nog steeds tegen ze is nu vier en nog houden we ons aan een paar stel regels en ritmes. Natturlijk kunnen we nu iets soepeler omgaan met dingen maar nog gaan we vaak voor 19.00 uur naar huis om d’r uitelijk om 19.30 op bed te hebben en houden we rekening op de andere dagen als er een druk weekend aan komt. Als we dit niet doen dan is ze de volgende dagen zo van slag af dat ze de grenzen extreem opzoekt. En daar komt weer veel strijd van wat en voor haar en voor ons niet leuk is.
Mijn stelregel jij weet wat het beste is voor jou kindje anderen niet. Die zorgen niet voor hem of haar 24 uur per dag 7 dagen in de week. En niet ieder kind is hetzelfde.
Dus als strikt opvolgen van de r’s het beste is voor je kindje niets van alle commentaren aantrekken.

groetjes

lon106