RS virus

Wie van jullie kindjes heeft het RS-virus gehad? Hoe ging dat, wat zag je bij je kindje, en vooral hoe kan ik het verschil herkennen tussen een luchtweginfectie/astmatische klachten en het RS-virus?

Jasper is nl sinds gisteren begonnen met hoesten en het wordt in snel tempo erger en erger. Vanmiddag schrok ik met rot toen de leidsters van het KDV vertelden dat hij zo benauwd aan het hoesten was, helemaal rood aanliep, stikgeluiden maakte en vervolgens allerlei slijm eruit gekotst had. Rond het eten neemt het benauwde hoesten toe. Ik heb hem maar ventolin bij gegeven en dat leek wel een beetje te helpen. Hij is wel bekend met luchtweginfecties/astmatische klachten maar dat ging tot dusver veel geleidelijker en zag ik daardoor aankomen. En daarnaast hangt er een briefje op de deur van het KDV dat het RS-virus daar is geconstateerd…

Doen ze uberhaupt iets aan het RS-virus? Want een virus moet je uitzieken toch…?

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Ik zou morgen gelijk naar de ha gaan want vaak worden kindjes met het Rs virus die al luchtwegklachten hebben opgenomen in het zh. Wil je niet bang maken hoor maar zou geen risico’s nemen. Teon Dylano ene paar weken oud was dachten ze het ook en heeft mijn ha hem gelijk doorgestuurd naar het zh. Daar hebben ze zijn snot ed onderzocht om te kijken of hij het had, want daar zijn wel onderzoeken voor.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Als een kind benauwd raakt van welk virus dan ook moet je altijd accuut bellen.
het zou kunnen dat het door zijn astma komt maar door die waarschuwing dat het RS Virus waar is genomen zou ik niet wachten en gewoon bellen.
RS virus en COPD / Bronchitus / Astma is/kan erg gevaarlijk zijn.

Ik zou ook de dokter in ieder geval even bellen maar miss heb je dat al gedaan…

Hoe is het nu met Jasper?

Groetjes van Sascha en Senne

Ja heb gebeld en de huisarts zelf gesproken.
Zolang jasper geen hoge koorts heeft en nog goed blijft drinken hoeven we geen actie te ondernemen. Ook het RSV is een virus, en antibiotica werken niet tegen een virus. In princiepe uitzieken dus, tenzij er dreiging op uitdroging is, dan zou opname in het ziekenhuis wel noodzakelijk zijn. Maar gelukkig lukt het me tot dusver om hem voldoende te laten dringen. Volgens de HA maakt het nu niet meer zoveel uit dat jasper prematuur is geboren en heeft RS virus voornamelijk extra risico’s bij prematuurtjes in het eerste levensjaar.

De ventolin mogen we er weer bij gebruiken (hij heeft nog een andere puf Qvar) tot de ergste benauwdheid voorbij is.

Jasper heeft vannacht bagger geslapen, maar vanmorgen de hele ochtend, van 8 tot half 12 (en ik dus ook ), bij het eten wordt ie erg benauwd, dus eten doen we niet zoveel, maar drinken gaat er nog goed in. Hij is ook wel vrolijk, alert en actief, wel wat extra moe en bleekjes maar gelukkig geen koorts. Alleen loopt ie te hijgen en te piepen… maar dat kennen we inmiddels wel van z’n astmatische klachten/luchtweginfecties. Die heftig benauwde hoestbuien blijf ik griezelig vinden. Vandaag niet gespuugd, ook geen slijm uitgespuugd. Wel enorm veel snot. Even afwachten en als het erger wordt en drinken gaat niet goed moeten we weer aan de bel trekken.

Hoop dat ie vannacht wat beter slaapt en dat ie weer een beetje opknapt, niets aan zo’n ziek humpie…

Liefs Carolien.

hmmm inmiddels verhoging… 38.4
afwachten maar hoe de nacht gaat…

Marijn heeft het RS-virus gehad toen hij 9 maand was. De hele dag was hij niet actief terwijl hij anders erg actief is. Verder op de dag kreeg hij koorts en werd steeds benauwder en kortademig. Wij hebben 's avonds de dokterspost gebeld en we konden gelijk langskomen. De dokter dacht gelijk aan het RS virus en heeft ons doorgestuurd naar de ka. Er werden allerlei onderzoeken gedaan en slijm afgenomen om het virus vast te stellen. Ze wilden hem toch een nachtje houden en daar kwam hij om de 4 uur aan de vernevelaar. De volgende dag mocht hij naar huis en kregen we ventolin mee. Marijn had het gelukkig niet zo erg maar ik ken kinderen die een week doodziek in het ziekenhuis hebben gelegen en ik wil je niet bang maken maar een buurtjongetje is er aan overleden dus wat jou ha zegt vind ik een beetje raar hij was toen anderhalf jaar. Het kan heel gevaarlijk zijn. Ik zou vanavond nog contact met de dokterspost opnemen. En zeker geen risico nemen.

He gat, wat een eng verhaal!
Zelfs iemand aan overleden…wist niet dat dat ook kon!
Heb allerlei artikelen op internet gelezen vanavond over het RS virus maar vind daar eigenlijk dezelfde info als wat de huisarts heeft gezegd, zolang je kindje nog goed drinkt is het goed. Het wordt pas gevaarlijk als er risico op uitdroging is. Dus ik was eigenlijk wel gerust gesteld, maar nu ik dit lees…jak krijg gewoon kippevel!

Tot dusver ligt Jasper rustig te slapen, ik hoor z’n ademhaling rustig, af en toe hoest ie maar niet extreem (is meer overdag na slapen en bij eten/drinken) Heb niet het gevoel nu de huisartsenpost te moeten bellen maar dit verhaal brengt me toch wat aan het twijfelen. Ga zo voor ik zelf naar bed wil maar even bij hem kijken en zien of ie nog koorts heeft. M’n man komt zo thuis, eens overleggen wat hij er van vind…

(ben nu wel heel blij dat we nog ventolin thuis hebben liggen…je weet maar nooit)

Ik laat het morgen weer even weten!
Groetjes Carolien.

Ik snap dat je er van schrikt maar ik had zoiets van ik kan het wel niet zeggen maar stel je voor…
Maar hij is dus niet constant benauwd zoals ik lees? Marijn was constant kortademig en dat werd erger naarmate de avond vorderde. Dus wat dat betreft zou ik me minder zorgen maken. Maar een belletje naar de dokterspost kan geen kwaad toch. Toch nog informeren van hoe en wat.

En… hoe is de nacht geweest?

Groetjes van Sascha en Senne

Nathanael heeft RS virus gehad toen hij 4 maanden was… Het begon met verkoudheid, koorts, en een heel naar hoestje… De volgende ochtend kreeg hij bijna geen lucht meer en ben met hem eerst langs de ha geweest, die heeft hem een pufje gegeven maar het werd niet beter dus toen moesten we met spoed door naar het zkh, daar hebben ze hem een uur verneveld, en na 2 uur mochten we door naar de IC, heeft hij daar een nachtje ter observatie gelegen en de volgede dag mocht hij door naar de HC, alleen woensdags ging het zo achteruit dat toen mij broertje daar was ( zijn oom dus ) en hij Nathanael nog het ene moment vast had en het andere moment lag ie weer op de IC met een beademingsbuisje in zn mond/keel… En zo heeft hij ruim een week gelegen, op de IC aan de beademing… Na die week ging het hartstikke goed en mocht hij door naar een gewone verpleegafdelig maar omdat hij niet wilde drinken heeft hij daar ook nog ruim een kleine week gelegen… Blijkt achteraf dat hij ook nog een zware longontsteking erbij had gekregen… Maar gelukkig is hij sterk en snel hersteld en mochten we naar intotaal 2wk zkh weer lekker naar huis!

Dit alles niet om je bang te maken, verschilt ook heel erg hoe oud je kindje is, wat oudere kinderen zijn al wat sterker dan de jonge kids, maar wel goed in de gaten houden en niet afwachten, als je het niet vertrouwd gewoon meteen bellen!

Nou, ik zal jullie weer even op de hoogte brengen…
paar dagen niet toegekomen aan ikkeben. Maar het gaat weer vrij goed met Jasper!

De slijm is nog niet helemaal weg en hij heeft nog af en toe een naar hoestje, maar hij is niet echt benauwd meer. We hebben 3 dagen ventolin 4x per dag gebruikt naast de puf die hij al heeft. Door de ventolin kon het andere medicijn wat beter in de longetjes komen en dat lijkt wel z’n effect te hebben gehad.
Nu merken we wel dat wanneer hij moe wordt hij meer gaat hoesten en ook bij inspanning wat zit te hijgen maar dat kan volgens de huisarts nog heel goed een nasleep zijn. Of het nu RS was of gewoon een ander virus is me eigenlijk nog steeds niet duidelijk, er is geen test gedaan omdat het in behandeling niet echt uitmaakte. Pas als jasper veel erger benauwd zou zijn geweest of heel slecht dronk zou er actie worden ondernomen. Het kan RS zijn geweest, en dan heeft Jasper er gelukkig niet extreem veel klachten door gehad en gelukkig geen ziekenhuis-toestanden. Maar het kan net zo goed een gewone luchtweginfectie zijn geweest… (grrr ik kan er heel slecht tegen als ik zoiets hoor, het kan dit…of het kan dat… lekker duidelijk)

Ook heftige verhalen hoor van Marijn en Nathanael, schrikken! Ik begrijp dat zij toenemend benauwd waren en constant, dat had Jasper niet, hij 'reutelde’wel de hele dag, maar z’n kortademigheid/benauwdheid was meer met aanvallen benauwd/hoesten/kokhalzen etc. Als ik die verhalen van jullie zo lees dan ben ik wel blij dat Jasper al bijna 20 mnd is, en gelukkig wat reserve heeft opgebouwd!

Groetjes Carolien.

Gelukkig gaat het al beter met Jasper!

Ja klopt, Nathanael piepte er gewoon over, en de buurvr die mee was naar het ziekenhuis dacht dat hij het zou begeven in de auto, zo erg was het…
Maar gelukkig is hij daar goed vanaf gekomen!

Nu begint ie wel weer erg te hoesten, en issie al 2 weken kwakkelend ziek, en ik merkte met name vannacht dat zijn adem echt heel onrustig was… Kan het hier op de forum natuurlijk niet voordoen, maar het ging iedergeval erg snel, en heb hem hiervoor ook wakker gemaakt, best sneu maar dan ademt ie iedergeval weer wat rustiger…
Klonk erg eng vond ik!
Maar goed, ik kijk het nog even aan, zij urine moet straks toch naar de ha dus dan vraag ik het daar nog even na, ondanks dat ik geen goede band heb met die man…
Ik blijf doorgaan tot ik er bij neer val, maar wil wete waar ik aan toe ben!
Die onduidelijkheden… bah!
Maar dat zul je zelf ook wel hebben!

Succes iedergeval met Jasper, hopelijk is hij snel echt helemaal opgeknapt!

Nathanael is van 10-06-09

Ja, ik las net bij een ander topic dat je urine probeerde op te vangen…
lastig he? En dan denk ik dat we nog blij mogen zijn dat we een jongetje hebben…bij een meisje lijkt het me nog ingewikkelder

Tja ik word knettergek van onduidelijkheden… maar ja zo werkt het nu eenmaal en natuurlijk snap ik dat ook wel maar soms wil je gewoon even duidelijkheid en weten wat er aan de hand is…

Beterschap voor Nathanael, wat een mooie naam trouwens! Grappig, hij is van dezelfde leeftijd als Jasper, die is 21-6-9 geboren.

Groetjes Carolien.

Ow wat grappig! Zit dus niet veel verschil tussen Jasper en Nathanael.
Dankje trouwens!
Ja klopt, maar het is eindelijk na anderhalf uur gelukt, al was het niet veel… Denk genoeg voor het onderzoek!
Dus het is nog even afwachten hoe en wat!
Ja ik vind het ook irritant hoor, elke keer onduidelijkheid… Was ook zo toen hij in het ziekenhuis lag, hoorde ik ook een maand later pas bij de controle dat ze destijds een ruisje bij zijn hart hoorden…
Hebben ze me nooit verteld…
En aangezien ik zelf hypotrofische Cardiomiopathie heb, en Nath de aanleg ook heeft was het wel belangrijk om te weten, al hoeft het dan niet meteen iets ergs te zijn!
Maar goed, ik zal zo nog even wat dingen opruime hier in huis, en dan met hem naar de ha, als hij wakker is…

Ben benieuwd!

Nathanael is van 10-06-09

Beste allemaal,

Voor een nieuw televisieprogramma van RTL4 zijn wij op zoek naar een moeder waarvan de baby een erstige vorm van het RS-virus heeft gehad. Middels dit programma willen wij meer bekendheid geven aan dit ‘relatief’ onbekende virus.

Indien je interesse hebt hoor ik dat graag van je. Je kunt mij mailen op: clarinda.jongerius@icaremail.nl of bellen naar: 020-49 39 421.
Uiteraard kan ik je dan ook meer inhoudelijke dingen vertellen over het programma.

Groet,

Clarinda

clarinda.jongerius@icaremail.nl
020-49 39 421

Gewijzigd door - Clarinda op 04 Jul 2011 16:02:29

ohw ik zou meteen naar de dokter gaan als ik jouw was zeker omdat het geconstateerd is daar zo. als je al een minder goede weerstand hebt vanwege luchtweg klachten of wat dan ook en dan het RS virus krijgt is ziekenhuisopname noodzakelijk namelijk!

Hoi mama van Rico,

Dit is al een oud topic, alleen naar boven gehaald door een reactie/oproep van Clarinda.

@Clarinda, Jasper heeft het w.s. niet gehad of in een lichte vorm. En ik heb niet echt tv-ambities! Ik weet overigens niet hoe slim het is om je volledige naam en telefoonnummer op een openbaar forum te plaatsen? Je weet maar nooit… Mensen die geinteresseerd zijn kunnen je gewoon mailen via ikkeben.

Succes met het tv-programma!

O en als er zich mama’s van hier aanmelden, dan wel even laten weten he, kunnen we het met z’n allen volgen op tv!

Groetjes Carolien.

met 8 maanden hier toen gehad, en 3 dagen in zkh gelegen.

Onze dochter was heel sloom sliep vaak en heel benauwd, at niet en haar pompjes(had al last van astma toen) hielpen niet meer.
Ben toen gelijk naar de ha gegaan en zijn gelijk door verwezen en daar konden ze via het bloed zien dat ze de RS virus had…

Ze is toen gelijk opgenomen omdat ze ook niet at en ze was al aan uitdrogen.
Gelijk aan de zondevoeding en na 3 dagen mog ze gelukkig weer naar huis toe, nog wel 1 week wat last gehad maar daarna gelukkig niet meer.

ooh Carolien gelukkig maar! Ik ben blijd at hij toch aan het opknappen is en dat het niet heel extreem is geworden. Alhoewel ik het al extreem genoeg vind als je kind benauwd is, maar dat terzijde… je snapt mijn punt wel toch? Die ventolin doet ook hier vaak wonderen als rico slijm heeft. Daar gan je luchtwegen verder van open staan dus hoest je het slijm ook gemakkelijker op.