RS virus

Marijn was al een tijdje verkouden en afgelopen vrijdag zat hij helemaal vol en was benauwd en piepte erover hoe later op de dag hoe erger het werd, z’n humeur was prima gelukkig.
We hebben 's avonds de dokters dienst gebeld en we mochten gelijk komen. De arst heeft hem bekeken en vertrouwde het niet en heeft ons doorverwezen naar de kinderarts. Zij heeft allerlei testjes gedaan en vermoede dat het RS was (benauwd, piepen, minder eten ens) Hij kreeg een pufje via vernevelen en dit hielp wel zodat hij het iets minder benauwd had. Ze wilde Marijn toch een nachtje houden en dat vonden wij opzich wel prettig je gaat de nacht in en je weet niet wat je te wachten staat. Om de 4 uur moest hij vernevelen en neusdruppen omdat hij er ook een ooronsteking bij heeft. De volgende morgen mochten we gelukkig naar huis. Het gaat langzamerhand beter heetft nu ook een kuurtje voor de oorontsteking. Vanmorgen hebben we de uitslag gekregen en het is id het RS virus. Het virus is zeer besmettelijk dus even geen kdv, gelukkig ben ik na deze week 2 week vrij kan ik hem lekker verwennen haha.

9 maanden banner

Ik begreep al dat het heerste, maar niet leuk zeg. Wel fijn dat het al beter gaat enne vertroetle hem maar lekker inderdaad. Beterschap met de kleine man.

Groetjes,

Michèle

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Hoi hoi,

Ik weet wat het is…Had er al een topic over in “mama’s hoekje”. Is niet leuk als je kleintje zo ziek is, he?! Wij hebben er ook een paar dagen mee in het ziekenhuis gelegen. Ze is een kleine week virus-vrij geweest maar begint sinds gisteren weer te snotteren en hoesten…Zucht…Maar we weten nu waar we op moeten letten en wanneer we de huisarts een schop onder z’n …moeten geven als ie ons weer te lang laat aanmodderen!

Lekker verwennen, die kleine hummel, heb ik ook gedaan

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Hoor zoveel over die RS virus … hoorde van onze Sje dat het besmettelijk is… maar kan ik het ook voorkomen? of krijgt bijna ieder kindje dat? waar moet ik op letten? en wat kan ik evt uit voorzorg doen?

Je kunt het eigenlijk niet voorkomen. Het is heel besmettelijk en je moet het zien als een flinke verkoudheid bij volwassenen, alleen is de impact op baby’s veel groter. Vooral voor baby’s tot 3 maanden is het in sommige gevallen zelfs gevaarlijk omdat ze heel benauwd kunnen worden.
Quinty was al weken verkouden, maar de laatste week begon ze steeds meer en harder te hoesten. Ze rochelde heel erg en begon wat te “piepen”, dus had het wat benauwder. Na dinsdags en vrijdag te zijn afgescheept door de huisarts, heb ik zaterdags de huisartsenpost gebeld en moesten we meteen 's middags komen. Quinty hield namelijk geen voedingen meer binnen. Door de enorme hoestbuien kwam alles er weer uit + ze had slijm vast zitten. Ze is na kort onderzoek meteen overgedragen aan de kinderarts en opgenomen. Ze namen een kweek af en de volgende hoorden we dat het RS was. Rs kunnen ze niets aan doen qua medicatie. Het enige dat ze doen is (in ons geval) aan de monitor leggen en het zuurstofgehalte en hartslag in de gaten houden, kleinere hoeveelheden voeding aanbieden en in de gaten houden dat ze voldoende vocht/voeding binnen houdt en niet uitdroogt.
Er waren ook baby’s (met name de jongere) die tijdelijk extra zuurstof nodig hadden en voeding via een sonde kregen. Verder worden ze geisoleerd en moet je telkens ontsmetten als je de kamer af gaat.
Het enige dat je kunt doen om het te een beetje te voorkomen, is proberen uit de buurt te blijven van mensen die flink verkouden zijn (lastig in deze tijd van het jaar). Verder is het gewoon een virus dat van zelf weer over moet gaan. Quinty was net een weekje weer beter en nu is ze weer flink verkouden…Tja niets aan te doen maar wel sneu!

Bedankt voor de info!

maar het is niet zo dat elk kind dit moet krijgen om het immuum systeem aan te maken? heb nl verschillende neefjes en nichtjes en er verder nog nooit van gehoord… hebben die dan geluk gehad?

tja iedereen is verkouden

ben eerlijk gezegd beetje paniekerig hiervoor … is dit nodig of maak ik me voor niks gek!?

Geen paniek Je merkt van zelf wanneer de kleine zieker begint te worden dan dat ze bij een normale verkoudheid zijn. Ze gaan dan zwaarder en vaker hoesten, rochelen, kunnen gaan "piepen en benauwd worden. Het virus heeft een aanloop van een aantal dagen tot weken volgens de kinderarts, dus het komt echt niet in eens binnen een paar uur opzetten. Wij hebben op een gegeven moment aan de bel getrokken, omdat Quinty haar voedingen niet meer binnen hield door de enorme hoestbuien en het slijm dat vast zat. Als dat niet zo heftig was geweest, hadden we waarschijnlijk niet eens geweten dat ze het RS-virus had. Ze heeft namelijk op zaterdag in de wachtkamer bij de huisartsenpost het meeste slijm er uit gespuugd tijdens een hoestbui. We hadden een hydrofiel luier bij ons en het was net een soepkom Maar toen kwam het dus wel los en was dat de “piekdag” van het virus en knapte ze daarna langzamerhand weer op.
Dus echt, je hoeft niet bang te zijn hoor. Sommige kindjes krijgen het virus zonder dat je het in de gaten hebt en anderen zijn er ff ziek van en moeten een paar daagjes ter observatie naar het ziekenhuis. Niet leuk maar er zijn ergere dingen