Nogmaals wil niet 'over ’ het bericht van Manderijn heen, zat allang te twijfelen of ik het hier zou plaatsen, omdat ik niet erg stabiel ben en niet goed weet wat ik moet doen.
Daarom dus wat bang voor feedback.
Zal het proberen kort te omschrijven,
We leven al een 5 jaren in een traject van kanker dichtbij in de familie.
Micha wordt in maart 2 jaar en afgelopen jaar is in juli Lukas mijn zwager, mijn man zijn broer overleden op 36 jarige leeftijd en heeft een gezin achtergelaten, daarna op 1 oktober mijn vader om 68 jarige leeftijd, ook aan kanker.
Daarna onze berner sennen hond op bijna 8 jarige leeftijd ook aan kanker.
Micha voelt uiteraard dat wij ons verdriet hebben om hier maar even niet verder op in te gaan, want verdriet is een groot woord, maar hij kent niet leven of dood, hij komt elke keer ergens en eerst is zijn lievelingsoom er niet meer, dan komt hij bij oma en moet hij de foto maar een kus geven, is hij thuis is daar zijn ‘moeke’ dat was Nebla onze hond voor hem, er ook niet meer!
Wij hebben hem alles uitgelegd en geprobeerd in zijn wereld te verwoorden, de eerste 2 sterfgevallen ‘begreeep’ hij wel, maar nu in huis het meest confronterend dat er ook nog een hond mist. 18 November is ze overleden, sinds een week is micha weer stabiel, maar nadat Nebla was overleden durfde Micha niet meer alleen te gaan slapen! Heeft haar niet gezien oid.
Wij hebben dit ook direct geaccepteerd, Micha had nooit problemen met slapen, kon je wegleggen, slaapliedje zingen en was goed.
Dus bij hem gaan zitten, zo angstig, zo bang, hijgen en snikken en uiteindelijk bij ons in bed genomen.
Maar daar ligt hij nog steeds. Hij slaapt heerlijk en door,zoekt huidcontact met ons maar ja…hij ‘moet’ wel een keer naar zijn eigen bed…maar 3 sterfgevallen, voor hem 3 personen die er eerst wel waren en nu niet meer.
Ik vind het moeilijk. In zo’n siutatie kun je hem niet hard aan pakken en maar door laten huilen. Tenminste dat zegt mijn gevoel.
Maar hoe lang heeft hij deze geborgenheid nodig?
Ik ga 's avonds met hem naar bed en hij kruipt op ons bed tegen me aan, na een kwartier slaapt ie en kan ik naar beneden, maar is hij niet goed in slaap wordt hij bang en gaat huilen. Meestal gaat het na een kwartier goed en slaapt hij de hele nacht door.
Hij is vorig weekend ook ziek geweest, heeft nu vlekjes en heeft zesde ziekte,
is nu verder overdag vrolijk, goed te pas, geen koorts, wel vlekjes maar geen last ervan. ( zie google, zesde ziekte)
Mijn vraag is eigenlijk…hoe pak ik dit aan? Wij hebben zelf ook eerlijk gezegd niet de energie om hem bij wijze van spreken maar 2 nachten te laten huilen, af en toe heen lopen en zeggen dat we er zijn, en dit zo door te zetten.
Ik zit zelf eigenlijk aan een overgangfase te denken, naar een peuterbed bv. ik ben zelf klein en iel en kan best even naast hem liggen in een peuterbed om dit moment af te bouwen. Maar mijn man weer niet…die is 1.90.
Dus als ik moet werken, kan mijn man dit niet consequent houden.
Ja, ernaast zitten, maar hij heeft huidcontact nodig sinds Nebla er niet meer is, die spijlen van de ledikant werken dan averechts.
Sorry, voor toch mijn lange bericht, ouders die dus veel te verwerken hebben gekregen, zoontje proberen alles te uit te leggen, maar hoe pakken we dit op dit moment aan? Accepteren? Of nu al mee aan het werk gaan? Hij is naar mijn mening bang dat wij ook ineens wegvallen. Vandaar dat ik zo naar hem reageer, hij heeft tot nu toe nog nooit ibj ons geslapen,…alvast bedankt voor het lezen en meedenken.
AgnesReinds-Bosch
Gewijzigd door - agnes78 op 13 Dec 2011 00:16:19