Roosvicee Ferro?

Hallo,

onze kinderen zijn erg vaak verkouden en hebben volgens de arts van het CB een verminderde weerstand. Dat zou kunnen, omdat ze beide te vroeg zijn geboren en de oudste longproblemen heeft. Nu adviseerde zij om elke dag een theelepeltje roosvicee ferro in een glas jus d’orange te doen en hen dat op te laten drinken.

Wat denken jullie? Zou dat een bijdrage kunnen leveren aan een betere weerstand? En waar zou je Ferro kunnen kopen?

Groetjes!

Ik weet het niet hoor… of dat zou werken.
Ferro, daar zit ijzer in en gevolgen van een ijzertekort zijn o.a. bleekheid vermoeidheid ed. Pas later in het rijtje komt een verminderde weerstand.
Bij een lage weerstand zou ik dus persoonlijk niet meteen naar ferro grijpen, maar naar een kindermultivitamine.

Misschien moet je nog eens vragen waarom ze dat precies adviseerde?
Liefs, Anne

Pas op met roosvicee ferro! Niet geven als het niet per se nodig is. Ik heb dit in mijn eerste zwangerschap gedronken vanwege het vermoeden van ijzertekort en ik kreeg hele vieze donkergrijze aanslag op mijn gebit door die hoeveelheid ijzer in dat sap. Kon er alleen maar door de tandarts (of mondhygiëniste) afgepoetst worden. Zag er heel onverzorgd uit.

Mocht je het toch per se wel willen gaan gebruiken, dan is het te koop bij de uitgebreidere drogist, volgens mij ook bij de apotheek. En sommige supermarkten hebben het ook, maar dan staat het niet bij de rest van de roosvicee maar bij bijv. de zonnaturaprodukten of bij het schap met geneesmiddelen.

En mocht je ipv roosvicee ferro iets van multivitamine gaan gebruiken, let dan ook op de hoeveelheid ijzer die erin zit. Onze meiden hebben een poos SuperTed multivitamine gekregen (zag 50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ijzer in) en die kregen diezelfde lelijke grijze aanslag op hun gebit.

En verder ben ik het eens met Lalala: bij verminderde weerstand is het beter om vitamine C en/of D extra te gebruiken.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 29 Jun 2012 20:38:47

Dank voor jullie snelle reacties. Ik zie die grijze laag helemaal niet zitten. Vit D krijgen ze wel in druppelvorm, dus daar laat ik het dan eerst maar bij. De volgende keer zal ik bij het CB vragen waarom ze juist Ferro zouden moeten krijgen!

Over vaak verkouden gesproken: is al eens goed gekeken naar de grootte van de neus- en keelamandelen van je kleine mannen? Dat kan namelijk ook een oorzaak zijn van vaak verkouden zijn.

Groetekes, Sje

@Sje: dank je wel voor je reactie. Kan ik gewoon zelf naar de amandelen kijken, zoals de huisarts dat doet? Tong omlaag en achterin de keel kijken? En als ze juist groot of klein zijn? Sorry, ik ben niet medsich onderlegd, haha

Ja, maar dan kun je volgens mij alleen de keelamandelen zien. Wij hebben destijds voor onze jongste een verwijzing gehad naar de KNO-arts en die heeft toen uitgebreid gekeken hoe het met zowel keel- als neusamandelen was.

Dus mogelijk is het toch handiger om het bij de huisarts aan te kaarten. En als die de neusamandel niet goed in beeld krijgt, is een doorverwijzing een optie lijkt me.

Groetekes, Sje