Rommel

Rommel

Zaterdagochtend net voor de middag…
Ik doe het niet meer!!! klinkt haar stem terwijl ze nukkig de laatste rommeltjes met grof geweld (zodat het hoorbaar is in heel het huis) een lade in werkt.
Ik ruim jullie troep NIET MEER OP. Haar boodschap is gericht aan kabouter en manlief.
Ik ben met niets anders bezig dan jullie troep opruimen,mama heeft ook weekend!
Vanaf nu ruimt ieder zijn eigen troep op.
Ze richt zich nu op kabouter in de veronderstelling dat hij zich gewillig zal opofferen voor de mamaishetweereenszat boodschap. Gek genoeg blijft ze in de veronderstelling dat de boodschap deze keer bij hem wel zal landen. Voor manlief doet ze al geen moeite meer, die moet maar voelen.
En met dat laatste gegeven is moeder deze keer ook vastberaden NIKS maar dan ook NIKS meer op te ruimen wat de heren laten slingeren. Ze moeten maar eens voelen en zien hoeveel ik eigenlijk doe denkt ze en in haar gedachten doet ze zich al te goed aan een zoete wraak.
Dapper ploft ze met een sagerijnig gezicht op te bank en weet er tot slot nog een " en de rest van de dag doe ik helemaal niks meer’’ uit te gooien.
Manlief werpt haar een gespeelde medelijdende blik toe. Hij is immers eveneens een acteur in dit spel. Hij kent deze poppenkast al van voor tot achter. Om het spel compleet af te ronden weet hij er nog een ‘‘tis ook niet leuk schat en ik begrijp je wel’’ uit te krijgen om zich vervolgens weer te verstoppen achter zijn pc. Kabouter houdt zich stil en speelt allerschattigst weer verder met zijn autootjes in de hoop dat het leed nu geleden is.

Zondagmorgen
Moeder heeft het licht gezien en heeft een idee om de zware omstandigheden waarin ze dagelijks verkeerd deels op te lossen. Er komt een slot op de speelgoedkast!!
Vol goede moed loopt ze in haar nachthemd de trap of en struikelt in haar enthousiasme bijna over de hond die nog lag te slapen onder aan de trap ( Ook niet gek als het 6 uur in de ochtend is) die vervolgens onder luid gemurw (of hoe je het ook wil noemen) een nieuwe plek weet te vinden waar hij ongestoord verder kan slapen. Daar gaat ze…doelbewust stapt ze de keuken door naar de keukendeur die ze met 1 krachtige draai aan de sleutel die nog in het slot hangt weet te ontgrendelen. Op naar de schuur want daar ligt immers nog een slot met sleutel erbij. Het is nog donker…en al heeft moeder om 5 uur s morgens het licht al gezien, in de schuur ziet ze geen klap. Ietwat geïrriteerd loopt ze terug naar binnen en graait een zaklamp uit de keukenla. Iets later is het raak, ze heeft m te pakken…het artikel dat een einde maakt aan haar slavernij. En binnen enkele minuten zit hij erop, de kast is op slot… de sleutel verstopt!En alleen zij heeft de heerschappij over het hemelse ding.
Zo en nu moet kabouter eerst zijn speelgoed opruimen voordat hij nieuwe uit de kast krijgt denkt ze terwijl ze zich weer nestelt onder een warm dekbed. Met een tevreden gevoel dommelt ze weg.

Zondagmiddag.
Ze is trots op haarzelf, tot zover heeft ze nog niks opgeruimd! Kabouter heeft de duidelijke boodschap van het ‘‘kast principe’’ aangehoord en heeft aangegeven mee te willen doen aan mama’s geniale experiment! Wat is ze toch slim die moeder van hem.
Tis inmiddels bijna etenstijd en moeder is de maaltijd aan het voorbereiden. Nog in gedachten over haar snode plannen om man en zoon hun respect af te dwingen wordt ze plots afgeleid door haar kabouter die haar roept. Hij vraagt om de racebaan uit de kast. Ze werpt een blik op de pan, de aardappels zijn bijna gaar… eh… mmmm… Ze moet er haast bij maken anders branden ze aan. Dus grist ze sleutel van de hanger en opent gauw de kast. Je moet m zelf even pakken!!! roept ze naar kabouter terwijl ze op n drafje terugsnelt naar de keuken. Gelukkig !de piepers zijn nog niet verbrand!
En terwijl ze ze afgiet beseft ze plots wat ze zojuist gedaan heeft. O trut denkt ze bij zichzelf, je hebt niet eens gevraagd of hij zijn lego opgeruimd heeft. Hij moet immers eerst opruimen voor hij iets nieuws krijgt. Ze kan nu niet weg bij het eten want ook de groenten en het vlees schreeuwen om oplettendheid.
Vanuit de keuken brult ze; Je hebt toch wel je lego opgeruimd he kabouter ???
Braaf klinkt een nadrukkelijk ja mam uit de woonkamer!!!
Later op de dag komt moeder erachter dat het hele “kastopslotidee” haar bijna nog meer inspanning kost dan het ruimen van de troep die kabouter laat slingeren…jammer…
Maarrrr niet getreurd, we hebben nog steeds de zoete wraak…mama ruimt niks op wat zij laten slingeren.Het gaat bijna op een mantra lijken.

Maandagmorgen…
Man naar zijn werk, kabouter op school. Daar zit ze dan tussen de limonade plak vlekken, bekers die zijn blijven staan, snoeppapiertjes en speelgoed…eindeloos veel speelgoed.
Man is gisteravond vrolijk naar bed gegaan en hij stapte gewoon over de auto’s , knuffels etc heen. Zelfs toen hij met zijn sok in een plak vlek bleef hangen trok hij deze gewoon schouderophalend uit…en viel iets later tevreden in slaap. Even dacht ze er nog aan hem te stikken met een kussen… maar ze wist zich in te houden.En nu zit ze daar verslagen op de bank starend naar de troep waar zij de rest van de dag in mag verkeren, want ze zou toch niks meer opruimen en schoonmaken…
Dag zoete wraak…
Weer een illusie armer staat ze zuchtend op om de eerste autootjes in de auto mand te smijten.

Tja ze zeggen niet voor niks, wie een kuil graaft voor een ander…
LET IT GO, just LET IT GO

Gewijzigd door - henriekah op 21 Jan 2010 20:15:11

Gewijzigd door - henriekah op 21 Jan 2010 20:51:33

Ha Henriekah!

Jij bent huisvrouw?
Weet je wat jij moet worden schrijfster.
Ga maar eens een mooi boek maken, dan koop ik die!
Ik wou dat ik dat in me had. Kan nog niet eens een fatsoenlijk Sinterklaasgedichtje schrijven. Zucht…

Ik ken het. ROMMEL.

Ook ik heb een vreselijke hekel aan rommel.
Mijn man zit thuis, is huisman, en ik werk.
Het gaat nu sinds een half jaar wat beter, want ik heb een flink gesprek met manlief gehad en gezegd dat het zo niet langer kan.
Overal lag speelgoed en ik struikelde er wel eens overheen.
Wij hebben vloerbedekking in de huiskamer en er lagen koekkruimels en stukjes papier (oudste dochter knipt van alles van papier en plakt dat dan op en kleurt het in, iets wat ik leuk vindt).
Dus als ik thuis kwam was er niet gezogen.
Wij bezitten niet over een vaatwasser dus de afwas stond nog op het aanrecht.
Als er iemand komt vindt ik dat niet zo gezellig staan op het aanrecht. Hier in Groningen zijn we gewend om achterom te gaan en dan kom je door de keuken.
Verder de wc schoonmaken, ik wil dit graag elke dag omdat onze dochter er ook op gaat en mannen plassen er nog wel eens naast, dus vond dat ook een taak voor mijn man.
En zo zijn er nog wel wat dingen waar ik me aan stoorde, maar dan wordt het verhaal zo lang…
Heb dus een fijn gesprek gevoerd en nu gaat het beter.
Overal waar ik me aan stoorde is nu prima in orde.
Het huis ziet er nu wat netter uit. Tuurlijk het schoonmaken van sommige dingen zou ik beter doen, maar hij doet zijn best. Dikke kus schat!

Opruimen van speelgoed deed ik eerst zelf als de kinderen op bed liggen, maar het werd me te veel na een dag hard werken.
Heb nu de oudste zo ver dat die meehelpt en dan als beloning krijgt ze nog wat drinken en wat lekkers voor ze gaat slapen.
En af en toe mag ze iets leuks uitzoeken in de winkel (bijv. stikkertjes)

Je kunt het je man/kinderen echt leren hoor.
Kijk als je huisvrouw bent of misschien werk je zelf ook nog een aantal dagen dan kan je niet verwachten dat alles op jou neerkomt.
Zet hem maar aan het werk.
Een man kan bijv. ook best s avonds even de stofzuiger door het huis halen.
Je zoontje is ook oud genoeg om zijn eigen speelgoed op te ruimen.

Succes ermee!

Groetjes Lisan.

Wauw Lisan, respect voor jou en je man. Voor jou omdat jij het hele huishouden uit handen kon geven. En ik zou ook echt heeelemaal flippen als ik thuis kwam en manlief had niks gedaan.
Wel heel fijn dat jullie na een goed gesprek er meer zijn uitgekomen.
Tis gewoon vaak een kwestie van heel concreet vragen aan je man he of hij dit of dat wil doen. I know ze zijn echt niet te beroerd om het te doen.
Een simpel ruim je rommel op land gewoon niet.
Vaak is het al genoeg als ze hun best doen. Echt fijn dat je man het zo oppikt.
Hoe ervaart hij dat? Huisman en kun jij het verder dan ook allemaal loslaten en overlaten aan hem zonder je druk te maken over de kindjes en het huis?
Ik vind het heel moeilijk en ik wil straks ook weer gaan werken dus zal het moeten leren loslaten. Zoals je in het verhaal kunt lezen maak ik alleen mezelf gek. De heren hebben nergens last van.
Maar ben het ook met je eens dat kabouter moet leren opruimen.
Het principe dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen troep wil ik echt wel erin krijgen bij hem. Dus wat ik dan vaak wel weer doe is samen opruimen en er een wedstrijd van maken en hem uiteraard laten winnen. Dan weetie nie hoe snel ie moet opruimen…

Hey anyway bedankt voor je reactie.
hihi k zou wel meer willen schrijven, droom van een eigen column in een blad ofzo, maar dat is nog wat hoog gegrepen aangezien er nog behoorlijk wat spel-fouten in staan.
Maar dank je voor het vette compliment!!!
Fijne aaf

Hoi,

Spelfouten? Ik heb ze nog niet ontdekt hoor!

Hoe mijn man het vond dat ik er zat van was dat hij weinig deed?
Het komt door vroeger. Hij komt van de boerderij.
Zijn 3 broers (1 is boer geworden, en de andere 2 zijn insiminator. Laatste 2 gaan bij boeren langs) hielpen mee met hun vader op de boerderij en mijn man had er geen trek in dus die heeft 24 jaar bij een verzekering gewerkt op de postkamer.
Hij zat voor dat hij ging werken nog op school en moest dan daarna en op het weekend meehelpen in huis, en dat ging hem tegenstaan toen hij op zichzelf ging wonen.

Helaas was er een einde aan zijn baan gekomen omdat ze gingen verhuizen en er mocht maar 1 van de postkamer mee. (ze werkten met zijn 2tjes)
Zodoende dat hij zonder werk kwam te zitten, kids kwamen en we besloten de rollen om te draaien.
Had nog gehoopt dat hij weer werk vond.
Helaas niet gelukt. Mijn man wordt in juli 49.
Ik ben bijna 38. We schelen 11 jaar.
Zou je niet zeggen dat hij al 49 is, ziet er nog jong uit en leuk in de kleren.

Het was zelfs zo dat ik in het begin toen de oudste nog baby was dat ik na het werk nog stond te koken.
Toen dacht ik op een gegeven moment: hallo, je werkt al de hele dag, nu is de tijd voor je kindje.
Toen heb ik hem gezegd dat hij moest koken.
Heb hem wel wat dingen moeten leren, en nu is hij de beste kok van heel NEDERLAND! hihihi!

Het is niet zo dat hij alles doet in huis hoor.
Ik zorg het meeste voor de was.
De badhanddoeken, washandjes e.d. vouwt hij op en de kleding hang ik op.
Hij vouwt het op en legt het boven neer.
De kleding van de kinderen en ondergoed leg ik in de kasten van hun want ik heb al eens meegemaakt dat de oudste sokken van de jongste in de kast had liggen en kleding lag verkeerd.
Strijken doe ik bijna nooit.
Gooi ook veel kleding in de droger en dat komt er zo netjes uit dat het niet hoeft te worden gestreken.
Verder moet ik de ramen af en toe zemen. Doe ik erg weinig want we roken niet en steken ook bijna nooit een kaarsje aan.
In de keuken zitten vaak onderaan de ramen vingers van de kindjes en die haal ik weg met een microvezeldoekje, alleen aan de onderkant.
Dan lijkt het weer wat!

Heb wel eens getwijfeld of ik de juiste man heb gekozen.
Maar nu we het er over hebben gehad en hij dus echt zijn best doet heb ik geen twijfels meer.

Groetjes Lisan.