Ritueel voor slapen gaan

Hai hai,

Ik heb een vraagje.
Hebben jullie met de kids (met name de kleintjes van 4 mnd) al een slaap-protocol?
Hiermee bdoel ik eten, badje bedje. Of misschien badje, eten, bedje?
Ik wil dit wel beginnen bij yara, maar ik weet niet wat handig is.
Yara gaat al wel om 18.30-19.00 naar bedje.
Ik ben benieuwd wat jullie doen.
Let me know!

groetjes,

Mappa en Yara

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://b1.lilypie.com/08Knp2.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” width=“400” height=“80” /></a>

Gewijzigd door - mappa op 30 Jun 2007 12:35:51

wij doen na het warm eten lekker even spelen , dan pyama aan , flesje en naar bed
of inderdaad het bad ertussen door , maar dat doe ik meestal smorgens en anders na het warm eten , bad pyama ,flesje , lekker slapen
denk dat het maar net is hoe het bij jullie gaat toch ,meestal groeit zoiets vanzelf
wat het beste past bij jullie gezinnetje

groetjes Nancy ,mama van Randy 10jr, Damon 7jr en Chloë 8 mnd

Ik heb niet bewust een vast ritme gemaakt, het gaat eigenlijk vanzelf zo. Eerst eten, dan eventueel in bad (niet elke dag), nog even spelen en dan tandenpoesten en naar bed. Ik heb een paar keer geprobeerd om voor te lezen voor het slapen gaan, maar dat was toen nog geen succes.

Gr Sandra

onze lars nu 5 maanden heeft ook net als onze oudste een vast ritme.
met de oudste eerst eten dan lekker wassen en met een fles melk naar bed met lars even lekker badderen massage en een fles naar bed alletwee liggen ze rond 18:30 soms eerder.
dat gaat perfect en is voor mezelf ook erg rustig lekker de hele avond voor mij en me man

Ik heb nog geen vast ritme/ritueel omdat ik en mijn man allebei 4 dagen werken, doen we Zoë op onze vrije dag in bad op een tijdstip dat het goed uitkomt.
's avonds krijgt ze tussen 18.30-19.00 uur de fles, dan nog ff spelen in de box en als we zien dat ze moe begint te worden gaat ze naar bed.
Zolang ze er nog geen echte behoefte aan heeft en gewoon goed (door)slaapt, probeer ik dit ook nog niet te doen, anders is je kleine overstuur als het door omstandigheden een keer anders gaat.

Groetjes,
Inge

Ja het is ieder voor zich natuurlijk, maar ik heb bij Demi vanaf het begin een vast ritme aangehouden. Ze gaat ALTIJD tussen 16 uur en 17 uur in bad. Kijk het kan natuurlijk een keer anders uitkomen, maar ben het er niet mee eens dat je maar kijkt wanneer het uitkomt, omdat ze anders niet anders gewend zijn en daardoor van slag zijn. Bij ons zit er een vast ritme in en als het een keer niet uitkomt dan is dat zo en daardoor wordt ze echt niet anders dan anders.
Mijn motto zijn echt de 3 “r’en”. Rust, regelmaat en rijnheid.
Geen aanval, maar sommige kinderen hebben een ritme nodig en sommige niet. Ligt er maar net aan wat voor kindje je hebt.
Gr. Natasja

Elk kind is anders, dat klopt. Toen Julian nog heel jong was deed ik hem smorgens in bad, maar maakte hem daar niet voor wakker. Ik keek wanneer hij wakker werd en deed hem dan in bad. Nu is het een heel makkelijk kind wat alles wel prima vind. Als dat niet geweest zou zijn dan had ik het waarschijnlijk ook wel anders aangepakt. Het beste is gewoon om naar je kind te kijken hoe je de dingen het beste kunt doen.

Gr Sandra

Wij hebben wel een vast ritme, al moet ik wel zeggen dat wij tot nu toe altijd het badje 's morgens doen.
Maar in ieder geval slaapt Anouk altijd nog even van half 6 tot half 7, dan doen we de pyama aan, even spelen in de box, dan om 19.00/19.30 de fles. Na de fles met pappa spelen en dan tussen 20.00 en 20.30 naar bed. Dan lees ik altijd even een boekje met haar van Nijntje en dan is ze klaar voor de nacht. Straks wil ik inderdaad het badgebeuren naar de avond verschuiven.
Ik vind het wel handig zo’n vast ritueel, ze weet precies wat wanneer komt.
Veel succes ermee.

Dank jullie wel voor alle reacties.
Het blijft een beetje zoeken.
Yara is normaliter gewend om haar fles te krijgen en dan eigenlijk vlak daarna na bed te gaan.
maar nu mogen we beginnen met fruit of groentehapje dus dan wordt het toch een ander verhaal.
Voorheen kreeg ze haar flesje boven op haar kamertje en ging ze vlak daarna na bed,
Nu krijgt ze beneden de fles en proberen we een hapje. Je merkt doordat ze dit niet gewend is dat ze gelijk van slag is.
Voorheen als ze de fles op haar kamer kreeg legde ik haar in bed ongeacht erg moe of niet moe, ze ging dan eigenlijk altijd slapen.
(yara slaapt na 16.30/17.00 niet meer dus is wel moe rond 19.00u)
Nu blijft ze beneden na haar fles en wacht ik tot ze moe wordt, maar dit lijkt voor haar dus ook erg onwennig want als ik haar nu bij de eerste slaapsignalen op bed leg begint ze erg te huilen, dat deed ze voorheen niet.
Ik hou het toch maar op badje, flesje bedje.
En dan tussen flesje en bedje rustig aan doen tot ze moe wordt.
Ik hoop dat ze hier snel aan went.

groetjes,

Mappa en Yara

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Wij deden de jongens rond 7 uur in bad
Daarna een flesje en dan hop lekker naar bed
Robin was daarin wel een probleem kindje want die sliep niet en die krijste de heleboel bij elkaar maar toen hij wat ouder werd ging het gelukkig goed
Justin is gelukkig nog steeds badje flesje bedje
En die ligt om half 8 heerlijk te slapen
elk kindje is verschillend (gelukkig maar)
Het is gewoon even uitvogelen hoe je kindje op een verandering reageerd
Succes

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

Jeske krijgt rond 20.00 de papfles. Dan gaat de pyjama aan en wordt er nog even lekker geknuffeld. Dan leg ik haar in het ledikantje en ik doe haar muziekje aan (zo’n trekding). 9 van de 10 keer is ze in 10 minuten vertrokken.

Soms, als het een erg drukke dag is geweest moet ze even huilen voordat ze in slaap valt. Even haar gal spuien noem ik dat.
Het in bad doen wisselt wel eens. Ze gaat sowieso om de dag, maar de ochtend en de avond kunnen wel eens wisselen ivm mijn werk.

Dan gaat de avond zo: om 20.00 papfles, badje, pyjama aan, even knuffelen, muziekje aan en pfft, madam is vertrokken…

Ach Thamar,

Heb je eindelijk een lekker ritme, gooit je hummel die weer helemaal om…
Hier ook… Ik weet het ook ff niet meer met al die groentehapjes en dingetjes…
Jeske krijgt nu 3 1/2 fles per dag, waarvan 1 papfles. Die halve fles krigjt ze na haar halve groentehap (ik meet het in een olvaritpotje, of het nou vers is of niet). Want een hele hap wil ze nog niet. Nu moet ik van het CB met 5 maanden (das al heel binnenkort) met de fruithap gaan beginnen…
En waar ik dat tussen moet stoppen… Pfff…

Maar wat betreft de papfles: Jeske slaapt tot 7.30 en ze krijgt de fles om 20.00

Jeske is zelf teruggegaan naar 4 flessen. En tegen de tijd dat ze een heel potje wilt, kan ik de halve fles laten vallen. Maar ik moet haar nog wel een keer water leren drinken… als compensatie voor het vocht van de melk…

hier is het ook een vast schema alleen de tijden zijn soms anders als ik moet werken dan eten wij om kwart over zes en als ik vrij ben eten we om half zes.
maar na het eten gaan we snel afwassen en luna even tv kijken kan haar eten zakken daaran gaat ze lekker in bad daarna haar flesje en een boekje lezen en daarna lekker slapen. meestal ligt ze tussen zeven en half acht op bed.
luna is bijna 10 maanden.

groetje