Ritme baby 12 weken


#1

Hallo allemaal,

Ik weet het allemaal even niet meer. Mijn zoontje is nu - op een paar dagen na - 12 weken. Het probleem is dat er totaal geen ritme in zijn voeding zit. Sommigen vinden dat logisch en dat heb ikzelf ook altijd gevonden. Ik ga altijd met zijn ‘ritme’ mee. Maar ik merk aan mezelf dat dit me nog al gaat opbreken, omdat ik hem soms niet meer snap.

De ochtendflessen drinkt hij niet goed, heeft daarom soms nog 7 of 8 flessen op een dag. Het gaat me er niet om dat hij moet doorslapen van mij, want dat doet hij dus nog niet. Maar dat er wat structuur in zijn voedingsschema komt. Een voorbeeld van hoe het meestal gaat:

00:30 - 120 cc
6:40 - 80 cc
9:35 - 80 cc
13:00 - 165 cc
16:00 - 100 cc
18:40 - 145 cc
21;50 - 170 cc

Dit is hoe het gisteren ging. Zeven flessen, in totaal 860 cc. Op zich prima hoeveelheid. Het probleem zit wat mij betreft in die ochtendflessen. De eerste fles van 06:30 drinkt hij niet leeg, want - ondanks dat hij wakker wordt vanwege honger - hij is te moe. Na zijn eerste slaapje heeft hij dan nog niet direct honger, dus gaat hij in bad of even in de box. Maar zodra hij honger krijgt, is hij al weer te moe om te drinken en drinkt hij weer zo weinig. Geef ik de fles eerder, drinkt hij ook te weinig omdat hij dus nog vol zit van de vorige fles.

Omdat hij in de ochtend zo weinig drinkt vind ik het heel moeilijk te bepalen of hij dan gaat huilen van de honger of van moeheid, of om iets anders. En klooi ik voor mijn gevoel maar wat aan. En daar doe ik hem geen plezier mee.

Ik zo zo graag wat structuur in zijn voedingen willen. Ook voor hem, omdat ik het vaak allemaal niet meer weet, kan ik hem niet op een goede manier verzorgen. Ik zie aan hem dat hij niet lekker in zijn vel zit in de ochtend omdat mama het niet weet en dan niet ziet wat hij nodig heeft. De rest van de dag gaat het wel ok.

Lastig probleem, ook lastig uit te leggen. Hoop dat mijn probleem wel duidelijk voor iemand is om er op te reageren.


#2

Kun je hem zo rond half zeven (in de ochtend) niet in slaap krijgen zonder hem te voeden? (of om 0.30 u?) Heeft hij een speentje?
Wij hebben dit ook gehad, de onze werd toen tegen 5.30 u wakker en wilde ook niet veel drinken. Op een gegeven moment heb ik hem toen gewoon bij me genomen en viel hij vaak na een kwartier in mijn armen in slaap. Hij sliep daarna door tot 9.00 u en daarna dronk hij goed.

Velen zullen zeggen: niet bij je nemen, dat is verwennen. Pas maar op dat ze er niet aan wennen! De onze heeft hier nooit misbruik van gemaakt, sliep alle andere slaapjes gewoon netjes in zijn bedje en we hebben hem niet in slaap hoeven wiegen o.i.d. Alleen in de ochtend gewoon de geborgenheid van mama (en zijn speentje) gegeven en dat was voor hem voldoende. Op een gegeven moment komt er echt wel een ritme in.


#3

Hoi Freubeltje!

Wat fijn dat je even reageert. Mijn zoontje heeft helaas geen speentje, deze wil hij niet. En wat je zegt over bij mij nemen ga ik zeker proberen!

Toch wordt dit wel een uitdaging, wij hebben ook nog een oudere dochter die op tijd op school moet zijn, dus een voeding voor 8 uur zou wel fijn zijn. Maar ik ga het zeker proberen om hem bij mij te nemen.