Ritme baby 10 maanden


#1

Hoi !!

Ik ben Nienke en trotse mama van zoontje Reaven (Rieven) van 10 maanden.
Nu loop ik al een tijdje tegen zijn schema/ritme aan.

Even een korte uitleg:

Reaven heeft nooit goed en lang geslapen… altijd haze slaapjes en t was een wonder als hij een uur achter elkaar sliep, overdag !
Ook dronk hij zn flessen nooit zoals zou moeten voor zijn leeftijd, de hoeveelheid die hoort bij zn leeftijd heeft hij nooit gehaald.
Hij heeft tot 6 maanden borstvoeding gehad en toen was hij er ineens klaar mee en over naar de fles

Hieronder het schema van nu ongeveer;

7.00/7.30 wakker en even knuffelen in bed.
8.00 fles 150 cc (meestal op) + boterham maar vaak 1/4 - 1/3 op.
10.30 fruit en sap
11.00 naar bed , meestal 1 uur, soms 1.5
12.30 aankleden etc.
13.00 boterham. meestal 3/4 op. (Soms geef ik hem dan nog cracott) + fles melk 150. niet altijd op.
15.00 sap en cracott
15.30 slapen 1 uur
16.30 sap
17.30 groente + toetje
18.45 bad
19.00/19.15 fles 130 (deze zijn we sinds een week aan t afbouwen, was voorheen 150)
En dan slapen.

Mijn probleem is dat hij nu alles voor de helft drinkt en eet.
Het liefst zou ik naar 1 slaapje gaan. daar lijkt hij meestal wel genoeg aan te hebben… (als hij sochtedn iets later naar bed gaat (11.30 bijv) en hij slaapt 2 uur, dan wil hij smiddags niet meer…

het liefst wil ik hem dus ophouden tot zn boterham smiddags. maar dan krijgt hij zoveel in 3/4 uurtjes, dat hij zn fles echt niet meer wil tijdens de lunch. Soms zit hij dan zo vol dat hij ook maar een uurtje slaapt… (ik denk dat het daar aan ligt teminste).

Ik zit ook met hetgeen dat ik gastouder ben en ik kindjes uit school moet halen om 14.15 (handige tijd … i know !)

Wie kan me tips geven van wat ik wanneer kan geven…
Ik kan eventueel natuurlijk zn fruit overslaan sochtends en die smiddags geven…

Ohja hij eet al ruim 2 maanden geen pap meer… hij at er nooit meer als 70 cc van op… dus dat is ook geen oplossing…

Wie kan me helpen?


#2

Hoi Nienke,

Welkom op ikke ben, gezellig dat je mee komt kletsen!

Ik reageer eerst maar even op je citaat: {Het liefst zou ik naar 1 slaapje gaan. daar lijkt hij meestal wel genoeg aan te hebben… (als hij sochtedn iets later naar bed gaat (11.30 bijv) en hij slaapt 2 uur, dan wil hij smiddags niet meer…}

Dat is dan juist toch eigenlijk heel handig voor je, je legt m om 11.30 in bed, kan ie 2 tot 2,5 uur slapen en ben je nog optijd voor de kindjes die je als gastouder van school moet halen om 14.15 uur?
Als je m pas na z’n broodje op bed legt en je moet om 14.15 weer bij school staan wordt het wel een heel kort slaapje… Dus ik zou zeggen gewoon het broodje rond half 12 en dan lekker tukken!

Heeft je kindje een gezond gewicht? Dan zou ik me namelijk niet zo druk maken om die halve flessen en halve broodjes. Mijn kinderen hebben nooit pap gegeten, en met name mn dochter had ook periodes van slecht drinken/eten. Zolang het gewicht goed is geeft je kindje zelf wel aan wat het nodig heeft.
En als je zo het drinken bij elkaar op telt dan komt je kindje nog best op een mooie hoeveelheid rond de 700 (fruit en toetje tellen ook mee)
Als je kindje gewoon goed plast kan je ervanuit gaan dat hij voldoende vocht binnen krijgt.

Ik heb het zelf nooit zo op schema’s gehad, kijk naar je kindje, wat heeft hij nodig aan slaap, je schrijft zelf al dat hij w.s. al naar 1 slaapje toe wil, prima volg hem maar gewoon in wat hij aan lijkt te geven, je merkt vanzelf wel of hij het red op 1 slaapje.

“Hij dronk zn flessen nooit zoals zou moeten voor zijn leeftijd…” Niet meer naar kijken, als je kindje genoeg heeft heeft het genoeg, wees maar blij dat hij een duidelijke grens aan geeft. Als je kijkt naar wat je zelf eet en drinkt en wat er allemaal al in zo’n klein hummeltje gepropt moet worden volgens de ‘normen’. Het zijn richtlijnen en die zijn vaak heel handig, maar als jou kindje het net wat anders wil dan zou moeten voor zijn leeftijd dan is dat zo. Je weet zelf als moeder het beste wat goed voor hem is, waar hij voldoende aan heeft, of ie gezond, fit, actief is, dat ie zich ontwikkeld ( en dus dat ie voldoende slaap, voeding en vocht krijgt…)

Lekker genieten van het kleine mannetje!
Groetjes Carolien.

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers


#3

Hoi mama van jesper.

Bedankt voor je reactie.

Ik denk idd dat ik dat moet gaan proberen. Dat doe ik soms ook wel , rond 11.30 naar bed proberen maar als ik hem daarvoor dus een broodje geef , eet hij dat amper op.
Dan zal ik dus zoiezo zn fruit moeten weg laten sochtends.

Daarnaas is t echt zo lastig omdat als ik hem half 12 op bed leg… hij 9 van de 10 x dus niet 2 of 2.5 uur slaapt. Soms maar 3 kwartier. En dan gaat hij t dus echt niet redden. Dsn zit k weer aan zo’n laat slaapje en die vind hij nooit leuk. Wordt dan altijd chagrijnige wakker haha.

Zoiezo heb ik idd al geaccepteerd dat hij minder zn flessen drinkt. Hij groeit goed en zn gewicht is ook goed.
Moet zegge dat ik weinig ga wegen maar elke keer bij de afspraken en dan de weegmomenten van cb is t wel goed.

Dus zoals k al zei slaapt hij vaak maar kort… tenzij hij idd 2 uur gaat slapen., dan Kan ik wel naar 1 slaapje alleen dat is dus afhankelijk van hem zelf…

Hoelang kan je sochtends nog een gewone fles geven? Dat is tot nu toe , met dus 4 happen brood zijn ontbijt nogsteeds. Ik zou graag willen dat hij goed brood ging eten.
Misschien de fles wat kleiner maken… hmm zo lastig.

Maar idd bedankt. Als hij genoeg heeft heeft hij genoeg. Zo denk k ook altijd wel.

Nou maar even kijken hoe hij t gaat doen als ik zn fruit verschuif en later op bed doe.


#4

En als je nou eens omruilt, de gewone melk van tussendemiddag naar de ochtend, dan heeft ie mogelijk nog wel zin in z’n broodje als ontbijt, dan kan rond 9 uur- 9.30 een fruithap en rond half 12 de flesvoeding van de ochtend met nog een stukje brood dan heeft hij voor het slaapje aan een wat steverige bodem om het zo maar te zeggen en slaapt ie misschien wel die twee uur achter elkaar.

Hoe heb je het de afgelopen week aangepakt en is het gegaan?
Groetjes Carolien.

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers