Hoi Mama van Rick,
Gefeliciteerd met deze mijlpaal.
Misschien heb je met het oog op de komende “trainingstijd” iets aan het volgende: mijn oudste dochtertje is ongeveer even oud als Rick en zij is ook druk bezig met zindelijk worden.
Ik heb er inmiddels de gewoonte van gemaakt om haar elke keer als ze uit bed komt, dus zowel 's ochtends als na het middagslaapje, gewoon op het potje te zetten. Vaak komt er wel een plas, soms ook niet. (Als ik haar net te laat hoor roepen ofzo).
Maar ze went wel aan de regelmaat en mogelijk leert ze hierdoor even te wachten met in haar luier te plassen omdat ze weet dat ze toch zo op de pot gaat. Het is natuurlijk wel belangrijk om een goede balans te zoeken zodat ze niet al te lang haar plas op gaat houden want dat gaat dwars tegen de natuurlijke gang van zaken in. Ik ga eigenlijk gewoon altijd meteen naar haar toe als ik merk dat ze wakker aan het worden is.
Ook al weet ik dat ze de plas al gedaan zou kunnen hebben, dan zet ik haar toch een paar minuutjes op haar potje. Boekje erbij en ze zit lekker ontspannen. En als ze echt niet wil, dan dwing ik haar ook niet. Het moet wel ontspannen blijven anders wordt ze nooit zindelijk.
Ik weet niet of dit echt zo werkt, maar tot nu toe gaat het 9 van de 10 keer prima eigenlijk.
Groetekes, S (mama van Marleen en Ilse)