Reggio; Sinte maarten!

Hallo,

Ik werk op een kinderdagverblijf wat voornamelijk werkt met Reggio Emilia.
Voor degene die Reggio niet kennen: Reggio Emilia is een plaatsje uit Italië. Een man ( Loris Malaguzzi ) heeft het reggio bedacht tot wat het nu is.
Het is voornamelijk erg goed luisteren naar het kind en daarop inspelen. De creativiteit van het kind zelf naar buiten laten komen.
Zo werken wij dus niet met kleurplaten en voor geknipte voorbeelden.
Als een kind iets tekent en zegt dat het een bal is, dan is het een bal. Want een kind ziet het zo. En wie zegt dat een bal er niet zo uitziet?
Het is erg filosofies allemaal.

Ik vind het erg interessant en ook erg leuk om mee te werken ( Je komt uit op de meest leuke en grappige activiteiten.)

Alleen heb ik er toch nog wat moeite mee met bepaalde dingen, want ja; Sinte Maarten komt eraan!
En hoe verzin je een lampion gebasseerd op Regio?
Ik hoop dat jullie misschien voorbeelden, tips of ideetjes kunnen geven. misschien kan ik daarop inspelen en iets leuks creeren :smiley:

Ik hoor graag wat van jullie!
Bedankt,
Saskia

One day, one dream: Australië 2011

O ik probeer ook niet te zeggen dat er op andere kdv’s niet met de creativiteit gewerkt wordt. En ook niet dat wij meer dan normaal zijn
Ik heb zelf ook op kdv’s gewerkt/stage gelopen waar niet met reggio gewerkt wordt. Maar met reggio wordt er meer gedaan.

Ik had eerst zelf bedacht om een vlinder te maken (tot ik erachter kwam dat een andere groep dat vorig jaar al had gedaan) Door bv een waterflesje te versieren, te beplakken etc. Koffiefilters als vleugels en dat ook nog leuk versieren met wat ze maar willen.

Reggio is vrij lastig om mee te werken. Het is een proces;
Een kind ziet een spin en heeft het daar over.
Je gaat daar op in, wat is een spin? Hoeveel pootjes heeft het? Waar zit het in?
Je kan er dan nog een boekje over lezen of een liedje zingen. Zullen wij ook een spinnentje maken?
Je geeft ze wat materiaal (natuurlijk mag je daarbij helpen!) en wat daar uitkomt is een spin in een spinneweb.
En dan heb ik het niet over een prachtige kastanje met van die stokjes erin. En touw wat heel netjes en goed erover en onderdoor is gedrapeerd.

Dit is een voorbeeld hoe je op reggio in kan spelen. Daardoor heb ik vrij veel moeite met een lampion.
En een gewone lampion nemen en versieren; vind ik vrij gemakkelijk. Misschien iets té gemakkelijk. De lat is vrij hoog door andere collega’s die er wel goed in zijn… En ik wil niet teveel om hulp vragen en zelf met iets komen. En misschien door jullie hulp op iets geweldigs en leuks uitkomen!

Bij ons in de regio wordt wel aan Sint Maarten gedaan. Maar als ik het goed begrijp wordt er veel overgelaten aan de creativiteit van een kind. Dan zou ik zeggen geef het kind papier en laat ze zelf iets creatiefs bedenken en als het af is zet je er een lichtje in. Haha maar nu denk ik vast veel te simpel. Sorry, heb ook even geen ideeen. Wellicht dat je via google op internet nog wat leuks tegenkomt.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers

Papier maché lampion maken?
In de vorm die het kind maar wil.
Een olifant? een koe? Een theepot? Alles is mogelijk!

Niet te dik beplakken,
of uiteindelijk “raampjes” in maken.

En natuurlijk lekker laten beschilderen door de kids.

M.

Eeen schoenendoos met gaatjes en gekleurd papier en laat ze zich verder uitleven op de doos.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Kijk daar kan ik iets mee! Papier mache, dat ik daar niet aan heb gedacht!

Schoenendoos klinkt ook erg leuk. Morgen even brainstormen en dan maar vragen of ouders eventueel een schoenendoos mee kunnen nemen!

Hoi,

heel toevallig: ik lees net gisteravond voor het over Reggio Emilia. Het sprak me enorm aan. En nu hoor ik dus dat het blijkbaar ook met peuters gedaan wordt. Ik lees dat jij enthousiast bent, ik ben erg nieuwsgierig… hebben jullie niet een website ofzo?

Volgens mij was st Maarten oorspronkelijk het feest van de armen, en waren de lampions uitgeholde suikerbieten – > het komt dus niet zo nauw waar de lampion van gemaakt is. Misschien hebben de kinderen een idee?
Op wikipedia staat bij Sint Maarten een plaatje van een groepje kinderen met hele leuke lampionnen…

succes… heel bekend gevoel dat anderen iets al langer doen en je liever niet te veel hulp wilt…

grt Paulien

PH

Tsja… dat reggio… Ik val regelmatig in op een KDV dat ook met deze methode werkt, en ik heb er zo mijn vraagtekensw bij…
De muur hangt er vol met kunstwerken die de kinderen helemaal zelf hebben gemaakt, maar die in de verste verte niet lijken op wat het zou moeten zijn…

Natuurlijk kun je van een klein kind niet verwachten dat hij netjes een paddestoel kan schilderen, daarom vind ik het persoonlijk dan ook niet verkeerd om een voorgeknipte paddestoel in te laten kleuren met verf. Zo kan het kind een week later nog steeds vertellen dat het een paddestoel is. dat kunnen ze (bij dat KDV waar ik wel eens werk dan) niet meer van hun eigen kunstwerken zeggen… Paddestoelen, bloemen, auto’s en bomen, ze zien er allemaal uit als een volgekladderd blaadje met verschillende kleuren verf…

Over de lampion, ik zat ook direct aan papier mache te denken, maar dan kan ik mij nog niet helemaal voorstellen hoe ze met alleen papier en plaksel zelf een lampion moeten fabriceren… Er zal dan toch iets van een ‘‘frame’’ moeten zijn die ze kunnen vol-papier-macheen… Succes in elk geval, het lijkt me ook een hele uitdaging voor je

Groetjes Anouk

@anouk, daar denk ik zelf ook vaak aan. Maar het is ook maar net wat voor materiaal je geeft. Reggio is niet alleen wat verfen en zeggen dat het een bloem is.
Zo heb ik bijvoorbeeld eens een jongetje op een stuk behang laten uitleven. Met een autotje en verf. Hij ging uit zijn dak met t autotje. Overal had je leuke streepjes verf waar de auto gereden had. OP t eind heb ik t autotje vastgemaakt aan t kunstwerk. En nu na lange tijd meegegeven aan de moeder; die het helemaal te gek vond en het in zijn kamer wilde ophangen.

Wij zijn gister begonnen met thema herfst. Over de bomen gepraat en de blaadjes die vallen. Ik heb ze allemaal een vel papier gegeven, lijm en echte takjes en stro erbij. Lekker plakken dat was hun mooie boom. Ook hebben we het erover gehad wat voor kleur de blaadjes hadden. En ook met deze kleuren erbij geverfd. En verfen hoeft niet alleen met kwastjes. Je hebt ook rolletjes, wijnkurken, met de vingers etc.

Het is onwijs leuk geworden.
Nu ben ik nog een beginneling met Reggio. Zo heb ik collega’s die er al meerdere jaren werken en helemaal expert zijn!

quote:
..., maar dan kan ik mij nog niet helemaal voorstellen hoe ze met alleen papier en plaksel zelf een lampion moeten fabriceren... Er zal dan toch iets van een ''frame'' moeten zijn die ze kunnen vol-papier-macheen... ...

Gewoon de ouderwetse methode, zoals bij ons vroeger op school gedaan werd:
een ballon opblazen, daarop papier plakken.
Als het papier droog is de ballon lek prikken, en je hebt een prachtige lampion. (het schilderen is vooral voor die kleintjes waarschijnlijk makkelijker als de ballon er nog wel in zit.)

M.

Sorry voor de late reactie! Druk druk druk!

Ik heb een aantal ideeen gehad. Sommige waren me voor ( een spookje maken )
Nu heb ik een simpel maar leuk: Een paddestoel!
Van een lege yogi/chocomel doorzichtje ronde fles. Onderkant eraf knippen. Deze beplakken met crepe papier (Kon geen vliegerpapier vinden) en een grote witte koffiefilter bestempelen met wijnkurken met rode verf.

Hij is erg leuk geworden! Aankomende week ermee beginnen! Toch nog bedankt voor jullie hulp

Ik werk al ruim 15 jaar volgens Reggio, wat overeigens geen METHODE is maar een filosofie, een manier van kijken naar kinderen. Ik ben er begin dit jaar zelf geweest, en je staat er van versteld wat de kinderen daar (met elkaar of individueel) maken. Door goed te leren kijken. Het is belangrijk om kinderen te stimuleren zich te uiten. Dat doe je o.a. door een uitgebreid aanbod aan materialen waarmee kinderen zich creatief kunnen uitdrukken. Wie bepaalt dan waar het op moet lijken of wat het moet zijn? Het is de visie van hoe het kind iets ziet. Daarom zul je geen 20 precies dezelfde werkjes krijgen, want ieder kind heeft zijn eigen unieke kijk en manier om dit uit te drukken. Dat is juist waar het om gaat.

De Honderd talen van kinderen

Zeker, de honderd is er

Het kind

bestaat uit honderd.

het kind heeft

honderd talen

honderd handen

honderd gedachten

honderd manieren van denken

spelen en praten.

Honderd, alsmaar honderd

manieren van luisteren