Reflux of?

Hey allen,

Mijn vraag is of jullie denken of onze kleine (verborgen) reflux heeft of niet. Hieronder het verhaal maar allereerst zal ik onze kleine even voorstellen .

onze kleine meid is van 10 oktober en bijna 3 weken oud vandaag. Ze is geboren met een (spoed)keizersnede. Bij de geboorte woog ze 3980 gram, en na 17 dagen was dit al 4280 gram.
Verder krijgt ze borstvoeding en vitamine D en K. Daarnaast geven we bij elke voeding 10 druppels Sab Simplex tegen krampjes.

Het probleem is nu als volgt. Na een voeding, meestal aan beide borsten, laten we de kleine goed boeren. Ook tijdens de voeding tussen het wisselen van de borst laten we haar boeren. De ene keer lukt dit meteen, de volgende keer duurt het wat langer. Meestal valt ze net na het voeden vanzelf in slaap bij mama.

Soms wanneer we haar dan in het bedje leggen, begint het feest. Ze wordt wakker en begint te mopperen, of direct te huilen en is eigenlijk niet te troosten of te kalmeren in het bedje. Als ze aan het mopperen is wordt dit ook steeds erger wat dan weer in huilen resulteerd. Een enkele keer lukt het haar dan toch om in slaap te komen, soms na 10 minuten, soms na langer. (eerst deed ze enkel mopperen, nu is het al huilen / krijsen)

Wat me dan opvalt wanneer ze slaapt na het mopperen is dat ze nog steeds onrustig is. Ze gaat dan in haar slaap hard slaan met haar armpjes en ik hoor haar ook zachte smak geluidjes maken. Er komt dan een samentrekking van haar en vaak ook een luide huil, en dan slaapt ze weer verder. Zolang ze niet volledig wakker wordt, kan dit goed 1-2 uur aanhouden.

Zodra ze wakker wordt, dan wordt het een gekrijs wat niet meer over gaat in het bedje. Tenzij ik haar oppak. Dan is het meestal wel over en slaapt ze bij mij op de borst, dus op haar buik. En dan ligt ze niet helemaal recht, maar iets schuin.

Bovenstaande gaat gepaard met spugen. Soms is het een mondje vol, soms echt een hele natte plek in bed. We hebben de indruk dat het spugen de laatste paar dagen wat erger wordt, samen met het huilen in bed.

Wat me opvalt met haar is het volgende:

• bovenstaande komt alleen voor in haar bedje, en begint zodra ze erin ligt
  • op de borst bij mij slaapt ze lekker, en heeft ze zelfs geen samentrekkingen (dit had ze bv wel bij de krampjes en was ze zelfs ontroostbaar)
  • spugen is wat erger geworden, eigenlijk ook wel tijdens het voeden / boeren. regelmatiger komt er een slok mee terug naar buiten
  • ze maakt zachte smakkende geluiden in haar bedje
  • smakt op haar handjes als ze in bed ligt en bovenstaande gebeurt

Wat denken jullie, kan dit reflux zijn? Of hoe kan ik dit bevestigen en/of uitsluiten? Het rare is dat het maar 1 soms 2 keer per dag echt erg is (lees krijsen). De rest van de dag spuugt ze soms wel soms niet. Ik zou eigenlijk denken als het reflux is dat het de hele dag door is? Wat ik in ieder geval vandaag wil proberen is wanneer het weer begint, haar een keer in de MaxiCosi te leggen. Daar ligt ze rechtop, kijken of ze dan slaapt. Het is geen lange termijn oplossing natuurlijk ivm haar ruggetje, maar dan weet ik iig of het rechtop slapen eventueel helpt of niet.

Voorheen had ze krampjes, maar sinds de Sab Simplex lijkt dit minder te zijn. Ook was ze dan ontroostbaar uit het bed zeg maar. Dat is nu dus anders…

Bedankt voor de tips alvast,

Ramon, trotse pappa

Opvallend dat het alleen gebeurt als ze in haar bedje ligt.

Kijk eens wat voor effect het heeft als je het bedje een halve slag of kwartslag draait. Klinkt heel suf maar dat wil nog weleens wonderen doen.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 30 Oct 2010 12:39:49

Aan de andere kant opmaken dat lukt wel idd. Alleen even de boeken onder de andere poten leggen anders ligt ze met het hoofd naar beneden haha.
Kwartslag draaien past niet in het kamertje helaas.

Thanks voor de tip.

Moeilijk! Ik heb een beetje hetzelfde met mijn Max, die is van 29 september. Hij maakt ook van die smakgeluidjes en krijste ook enorm! Krampen had hij ook. Nou ja, er is heel veel over geschreven in het topic in Mama’s hoekje…Volgens mij maken baby’s vaak smakgeluidjes, maar dat spugen…hmm, dat vind ik dan wel reflux-achtig zeg maar. Max wil ook graag slapen in maxi cosi, dat herken ik dus ook. Mij werd aangeraden om het bed inderdaad wat hoger te zetten…Als je meisje echt reflux heeft, gaat ze, volgens mijn CB, binnen no-time achteruit en worden de klachten snel erger. Merk je dat ook? Ik zou het aankaarten bij je CB, zij kunnen je exact vertellen of ze denken dat het reflux is en je dan eventueel verder doorsturen…Bij Max denk ik soms ook aan verborgen reflux, maar hij doet het nu met hypo-allergene voeding veel beter en ik denk dus niet dat hij het heeft…

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Hey,

ik heb wel het idee dat ze de afgelopen 2-3 dagen meer huilt / krijst. Maar echt een regelmaat is er niet in te zien. De ene voeding is alles in orde, en de andere keer loopt het uit op een krijsen.

Wel is ze elke keer onrustig met het in slaap komen. Veel mopperen en wapperen met armen en benen, maar meestal valt ze uiteindelijk wel in slaap.

Zo was het gisteren nacht vanaf 1 uur raak. En gisteren overdag rond 18.00 uur. De 2 dagen van te voren was het zo rond etenstijd raak. Dus eigenlijk 3 dagen krijsen nu, met als gisteren al 2x op een dag. Duimen dat het vandaag beter / anders gaat.

Heb ook de kinderwagen al boven staan, zodat ik zowel deze alsook de MaxiCosi kan proberen.

Alvast bedankt voor de feedback, en ik zal even posten als ik nog iets meer weet .

Gr,

Ramon

hoi Ramon,
allereerst gefeliciteerd met je dochter natuurlijk en wat leuk dat er ook een pappa komt ikkebennen
Als ik je laatste stukje lees, vraag ik me af of inbakeren of puckababy een oplossing zou kunnen zijn. Mijn zoontje was ook erg beweeglijk en had moeite met in slaap vallen daardoor, ook “wapperde” hij zichzelf weer wakker als ie dan eindelijk sliep.
Het is maar een idee natuurlijk, maar mogelijk is t iets.
Succes ermee!

groetjes
Ineke

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Hey Ineke,

dankjewel voor het warme welkom :D.

Inbakeren hebben we ook aan gedacht. We hebben het ook al een keer geprobeerd, maar waarschijnlijk op een verkeerd moment en op een verkeerde manier. We hebben het gedaan toen ze al helemaal overstuur was met een ‘normale’ inwikkeldoek. En die had ze dus zo weer los haha.

Dinsdag komt er iemand van het CB langs, wellicht dat die eens kunnen voordoen hoe het vooralsnog zonder zo’n puckababy kan.

Bedankt voor de suggestie,

Ramon

Als ze zo enorm hard krijst kan het komen door het maagzuur dat omhoog komt.
Dat brand als een gek!

Toen H.ayley 3 weken was zijn wij er `s avonds nog mee naar de HAP geweest.
Het was niet meer uit te houden. Hij constateerde reflux i.c.m. koemelkallergie.

We hebben toen Nutramigen (voor de KMA) gekregen en JBPM tegen de reflux.
Dat ging toen heel erg goed! Ook kregen we medicijnen maar onze dame was zo bijdehand dat ze dat gewoon uit haar mondje liet lopen en als we het oploste in de fles dan dronk ze gewoon de melk niet meer…

Wat zeiden ze van het CB?

Zou heel goed kunnen. Jasper had ook verborgen reflux, en ook voornamelijk problemen met het slapen in z’n ledikant. In slaap vallen, en na 20 min wakker schrikken van oprispingen, pijn, krijsen… onrustige nachten, slecht kunnen ontspannen, smakken, veel slikken, ineen krimpen, een zuur/pijnlijk gezicht trekken, en heel vaak de hik hebben… Dat je kleine meid ook geregeld iets spuugt is enerzijds ook nog wel goed, want als ze het weer doorslikt zoals bij verborgen reflux gaat de zure boel nog een keer door de slokdarm waardoor deze nog sneller irriteerd.

Je kan in elk geval het ledikant aan 1x verhogen met een dik boek, zodat het een beetje schuin staat. En tegen het spugen een weekje johannes broodpitmeel (nutriton) gebruiken om te zien of dat effect heeft. Bij borstvoeding kan je hiervan een papje maken en voor en na de borstvoeding een beetje op een lepeltje geven (staat wel op de verpakking).

Als jullie twijfelen en (verborgen) reflux vermoeden dan niet onnodig lang wachten, dat is alleen maar heel zielig voor die kleine meid, en gewoon advies vragen bij de arts van het CB of de huisarts!

Hoop dat het snel beter gaat,
Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Hey hey! Wij hadden in het begin ook zo’n beetje hetzelfde met Sem… Wij zijn gaan inbakeren en dat was ook niet meteen een succes. We hebben toen een Woombie aangeschaft (zomer) deze zit wat losser. Hij ging meteen veel beter slapen en ook bij Sem kwam het heel vaak omhoog maar hij slikte het weer in… Dit werd na 3 maanden een heel stuk minder!
Groetjes Jane