Reflux & bedje

Hallo,

Bij mijn zoontje van 5 weken wordt een (verborgen) reflux verdacht.
Hij spuugt niet veel maar slikt heel veel en huilt heel veel op de dag.
De nachten gaan wel…hij slaapt dan ook in zijn eigen bed en in de puckababy.
We gaan beginnen met Zantac en ik hoop dat dit de uitkomst is.
Mijn zoontje huilt heel veel en slaapt overdag heel weinig. In zijn bed sowieso niet. In de maxicosi wel (niet echt best voor zijn gestel).
Heeft iemand tips om het slapen toch aangenamer te maken voor hem?
Ik zag op internet een anti refluxbedje. Maar ga niet gelijk zo’n ding aanschaffen. Zijn ze ergens te huur?
Alle tips zijn welkom.
Overigens slaapt hij op mijn arm wel…
Alvast dank.

Misschien wil hij graag omhoog zitten omdat het (zuur) hem dan niet steeds op komt. Wij deden leonie haar bedje scheef omhoog met boeken onder de poten. Ze slaapt trouwens ook altijd beter in de maxicosi dan in de wandelwagenbak.
We deden haar vanaf 3 weken ook overdag naar boven in het ledikantje en niet meer beneden want ook baby’s kunnen last hebben van jou gerommel en gepraat. Dus misschien is dat ook een idee. Daarnaast hebben we haar kamer helemaal donker gemaakt (komt geen licht meer door) en dat heeft ook geholpen.
Van alles proberen dus… eventueel kun je nog overstappen op een strakke inbakerdoek maar daar zou ik nog even mee wachten als het met de puckababy goed gaat.

Groetjes, Marja

Moeder van dochter Leonie 13-12-2009
Geboorte gewicht: 3574gr./ lengte 48cm
4 weken: 4600 gr./ lengte 52,5 cm
8 weken: 5500 gr./ lengte 57cm
3 maanden: 6685 gr./lengte 60cm
4 maanden: 7470 gr./lengte 63 cm

Hoi,

Julian had ook verborgen reflux, slikte alles weg, waardoor zn slokdarm geirriteerd raakte. Bij hem hielpen de medicijnen Motilium in combinatie met Omeprazol. 6 weken geslikt, en helemaal weg!
Hij sliep ook erg slecht, bleek uiteindelijk wel rust te vinden op zn buik. Was in het begin eng, maar gaf wel rust. Dus misschien is dat nog een idee? Ik vond het toen ook wel een geruststellende gedachte dat hij dan makkelijker kon spugen (dat deed hij ook af en toe ipv inslikken)
Met inbakeren en refluxbaby’s moet je oppassen zei onze kinderarts. Met puckababy kan het niet echt kwaad denk ik, nog ruimte genoeg om goed te bewegen als het vanbinnen niet lekker zit!
Succes!

Groetjes,
Mirjam

niet inbakeren met reflux. is levensgevaarlijk werd mij verteld. Zantac hebben wij ook gebruikt, had niets geholpen. NU gebruiken wij ook Omeprazol sinds een maand of 2. ik moet eerlijk zeggen dat hij er geen last meer van heeft zolang hij ze nog gebruikt. soms proberen we nog een dagje zonder maar we merken dat het gelijk weer terug is. omeprazol/losec/nexium zijn echte aanraders maar dat moet je met de ka overleggen. Zantac kun je vergelijken met Rennie, snel uitgewerkt. mijn zoontje is vandaag 6 maanden oud geworden en wij hebben nog steeds zijn bed hoofdeinde hoog staan met boeken onder de poten. kan ook niet zonder. antireflux-bed zou ik je wel aanraden maar kost een hoop geld en is niet overal verkrijgbaar. zo’n bed kost iets van 2500 euro huur ben je goedkoper uit maar, ik zou het eerlijk gezegd niet aanraden. kost je alleen maar geld terwijl het op te lossen is met andere medicijnen. voed je de kleine voor het slapen of gelijk als hij wakker is? is ook nog een verschil in. na het voeden even 10 a 15 minuten omhoog houden. vaak deed ik hem in een wippertje of ging ik liedjes voor hem zingen op mijn schoot. nooit gelijk neerleggen, gevolg veel huilen. sinds we een maand geleden met bijvoeding zijn begonnen gaat het veeeel beter met zijn reflux. we merken er niets meer van. zodra ze meer kunnen gaat het beter. veel succes ermee en ow ja je kunt ook johannesbroodpitmeel (nutriton, oranje pakje) door zijn voeding doen. doe ik ook nog steeds. maakt de voeding wat dikker. helpt heel erg goed! of doe je dat al? dit is mijn ervaring wij hebben ook een zware tijd achter de rug. niemand in de omgeving wist mij te vertellen wat ik moest doen. heeft lang geduurd maar dankzij de ikkebenners heb ik een hoop geleerd. succes ermee! en laat maar weten hoe het gaat!

Lilypie First Birthday tickers

Hier ook een zoontje met o.a verborgen reflux.
Heel veel onrust en huilen overdag. Inbakeren had bij ons een averechts effect dus daar zijn we mee gestopt. Op de buik slapen zou ik bij een kindje van 5 weken niet doen. Je zou kunnen overwegen om een safetysleep (evt. in overleg met de arts/fysiotherapie) aan te schaffen (zo’n zij-slaper) . Dit wordt overigens ook afgeraden ivm risico’s netzo als het buikslapen bij jonge baby’s, maar bij een kindje met reflux kan het wel positieve resultaten hebben. Onze zoon heeft er lang in geslapen (ook wegens voorkeurshouding/afplatting hoofdje) en hij sliep er echt rustiger in.

We zijn ook meteen gestart met Johannesbroodpitmeel (nutriton) door de (borst)voeding. Dat hielp wel een beetje, het wordt gegeven bij kinderen die veel spugen, maar ook bij verborgen reflux helpt het de voeding beter in de maag te houden. En in combinatie met de Zantac werd bij ons zoontje in elk geval zijn slokdarm rustiger en nam de pijn wel af.

We hebben tevens het bed schuin gezet door een dik boek onder de voorste poten te doen. Het advies is telefoonboekdikte, maar ik heb een behoorlijk boek. Bij een telefoonboek zie je nauwelijks verschil en als je aan de achterkant dan ook nog de dekens onder het matras wegstopt dan ligt je kindje nog steeds recht ipv een beetje omhoog.

Een antirefluxbedje zou ik pas overwegen als medicatie/johannesbroodpitmeel/bedje schuin onvoldoende effect hebben.

Kan je kindje ook in de kinderwagenbak slapen? Ik denk dat veel mensen het hier niet helemaal mee eens zijn, maar mijn zoontje sliep in de kinderwagenbak wel redelijk goed (ik zette dan het voorwiel op een boek zodat die ook een beetje schuin stond). Hij voelde zich daarin beschermder denk ik, netzo als wanneer je hem op de arm hebt. Ik heb het heel lang geprobeerd om met een kindje dat veel huilt en ongemakken heeft alle regeltjes te hanteren rondom het slapen overdag, maar uiteindelijk heb ik er aan toegegeven en ben gaan kijken naar waar mijn zoontje het beste op reageerde, en heb hem daarin gevolgd. Met als resultaat dat hij meer slaap en rust kreeg (en ik dus ook).

Heel veel sterkte en geduld…
Het is een heel verhaal geworden, maar hopelijk heb je er iets aan!

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Op de site van die anti reflux bedjes kun je een zoekfunctie laten draaien waar de bedjes te huur zijn in je eigen omgeving.

Groetekes, Sje

Bedankt voor de reacties.
Hoe schuin staat jullie bedje? Ik heb aan het hoofdeinde een dikke plank van zo’n 10 cm maar hij staat idd niet echt heel schuin. Het vervelende is dat ik hem nu al een paar keer onder de dekens heb moeten terugvinden! Ook niet echt rustgevend voor mezelf! Nutriton gebruiken we idd al een tijdje. Geduld is een schone zaak en ik heb een hoop huilervaring met mijn eerste dus je zou denken, het gebeurd je niet nog een keer…maar helaas! De babysleep heb ik ook nog van de 1e, misschien die eens proberen. Je probeert wat af. Hij staat nu weer op zolder, misschien dat dat helpt.

Ik had 2 dikke boeken onder de bovenste poten en mijn dochter ligt in een matrozen nestje (check google). Kan me voorstellen dat je dacht dat de eerste een toevalstreffer was met het huilen en ik hoop stiekum ook op een slaperige, nooit huilerige 2e kindje maar zo zie je maar dat, dat niet altijd op gaat!
Nou meid, veel sterkte er mee… niks aan maar ik hoop voor je dat het weer beter zal gaan!

Xus ons

Moeder van dochter Leonie 13-12-2009
Geboorte gewicht: 3574gr./ lengte 48cm
4 weken: 4600 gr./ lengte 52,5 cm
8 weken: 5500 gr./ lengte 57cm
3 maanden: 6685 gr./lengte 60cm
4 maanden: 7470 gr./lengte 63 cm

De verhoging onder een gewoon bedje mag telefoonboekdik zijn werd mij destijds gezegd toen onze jongste nog een spuugbaby was.

En het bedje zo kort mogelijk bij het voeteneind opmaken zodat het kindje niet onder de dekentjes kan zakken.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 04 Jun 2010 11:51:02

Hier twee gouden gidsen ( die zijn vrij dik) … gaat prima en staat stevig en stabiel. Overigens wordt het spugen hier nu gelukkig veel minder, maar ik laat Neeltje echt veel boeren tijdens haar fles ( twee keer tijdens en erna natuurlijk) dat hielp hier ook goed. Oh ja en verschonen voor de voeding ipv erna zodat je ze daarna echt even rechtop kan houden.

Bedje inderdaad zo kort mogelijk bij het voeteneind opmaken, zodat je kindje niet zo makkelijk onder de dekens kan verdwijnen…want dat is zeker schrikken! Handjes/armpjes boven de dekentjes laten met het instoppen.

Hier ligt een flink boek onder de poten, zo’n 8cm ongeveer denk ik.
Misschien dat 10 bij jullie net te veel is en je kindje daardoor toch een beetje naar onderen glijd? Telefoonboekdikte heeft echt geen zin bij (verborgen)reflux, als je de dekens aan de achterkant onder het matrasje instopt ligt daardoor het matras ook al schuin maar dan de verkeerde kant op!

Hoop dat de Zantac aanslaat, dat kan al een hoop rust geven!
Groetjes Carolien

Lilypie Premature Baby tickers

En voor de volledigheid, meer richting hoofdeinde is in zo’n situatie met verhoging onder de pootjes, niet schuiner dan richting het voeteneinde. Bij het hoofdeinde ligt de kleine mop alleen verder van de vloer af. Maar bij het voeteneinde is het bedje net zo schuin als bij het hoofdeinde. Het staat onder precies dezelfde hoek schuin.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 04 Jun 2010 23:08:02