Hier ook een zoontje met o.a verborgen reflux.
Heel veel onrust en huilen overdag. Inbakeren had bij ons een averechts effect dus daar zijn we mee gestopt. Op de buik slapen zou ik bij een kindje van 5 weken niet doen. Je zou kunnen overwegen om een safetysleep (evt. in overleg met de arts/fysiotherapie) aan te schaffen (zo’n zij-slaper) . Dit wordt overigens ook afgeraden ivm risico’s netzo als het buikslapen bij jonge baby’s, maar bij een kindje met reflux kan het wel positieve resultaten hebben. Onze zoon heeft er lang in geslapen (ook wegens voorkeurshouding/afplatting hoofdje) en hij sliep er echt rustiger in.
We zijn ook meteen gestart met Johannesbroodpitmeel (nutriton) door de (borst)voeding. Dat hielp wel een beetje, het wordt gegeven bij kinderen die veel spugen, maar ook bij verborgen reflux helpt het de voeding beter in de maag te houden. En in combinatie met de Zantac werd bij ons zoontje in elk geval zijn slokdarm rustiger en nam de pijn wel af.
We hebben tevens het bed schuin gezet door een dik boek onder de voorste poten te doen. Het advies is telefoonboekdikte, maar ik heb een behoorlijk boek. Bij een telefoonboek zie je nauwelijks verschil en als je aan de achterkant dan ook nog de dekens onder het matras wegstopt dan ligt je kindje nog steeds recht ipv een beetje omhoog.
Een antirefluxbedje zou ik pas overwegen als medicatie/johannesbroodpitmeel/bedje schuin onvoldoende effect hebben.
Kan je kindje ook in de kinderwagenbak slapen? Ik denk dat veel mensen het hier niet helemaal mee eens zijn, maar mijn zoontje sliep in de kinderwagenbak wel redelijk goed (ik zette dan het voorwiel op een boek zodat die ook een beetje schuin stond). Hij voelde zich daarin beschermder denk ik, netzo als wanneer je hem op de arm hebt. Ik heb het heel lang geprobeerd om met een kindje dat veel huilt en ongemakken heeft alle regeltjes te hanteren rondom het slapen overdag, maar uiteindelijk heb ik er aan toegegeven en ben gaan kijken naar waar mijn zoontje het beste op reageerde, en heb hem daarin gevolgd. Met als resultaat dat hij meer slaap en rust kreeg (en ik dus ook).
Heel veel sterkte en geduld…
Het is een heel verhaal geworden, maar hopelijk heb je er iets aan!
Groetjes Carolien.