Reflux baby

Hallo,

Onze zoon van iets meer dan 3 maanden heeft zware reflux. Hij is al 2 keer een week opgenomen wegens excessief huilen na de fles. Na andere voeding werd hij iets rustiger, dus misschien ook buikkrampen gelijktijdig.
We zijn ontzettend vaak met hem in het ziekenhuis geweest omdat hij vooral na de fles veel pijn heeft, krijsen en onrustig bewegen. Helemaal overstrekken. Daarnaast is hij heel erg slapeloos omdat er steeds melk omhoog komt. Hij krijgt al nexium (dus de echte scherpe pijn is weg) en we dikken de voeding in met nutriton. Ook al afspraken gehad bij de osteopaat.
Mijn vraag is of jullie hier ervaring mee hebben, vooral met de pijn na de fles (ik kan hem nooit wegleggen, altijd op de arm en in slaap brengen)?
Ik vraag me ook af of vaste voeding straks helpt, of wordt dit ook onrust. Over het algemeen spuugt hij niet heel veel, het is meer verborgen reflux. Van het slapeloze word ik erg moe, na 3 maanden ben ik wel afgedraaid. Ik kan hem niet laten huilen, want hij heeft pijn. Dus ik slaap continu met hem of ben bezig hem in slaap te krijgen, maar diepe slaap zal hij nooit krijgen, omdat steeds die melk omhoog komt, wat kennelijk voor irritatie zorgt.
Het ziekenhuis kan niet verklaren waarom hij zo’n pijn heeft. Ze hopen dat hij daar overheen groeit. Dit is zeer zwaar, omdat we al een zoontje hebben. Ik wil eigenlijk wel een second opinion.
Hebben jullie ervaring met deze symptomen van reflux: pijn na de fles, overstrekken, huilen, slapeloosheid, spierspanning. Ik zou zo graag willen dat het beter werd, want ik zie hem niet vaak gelukkig.

Groetjes Happy mom

Geen ervaring, maar als je denkt aan een second opinion,zou ik daar gelijk achter aan gaan. Wie weet is het toch iets waar wel wat aan te doen is!

Groetjes Manderijn.

Hoi,

Is de reflux vastgesteld met een ph meting? Mijn zoontje krijste ook vreselijk tijdens en na de voeding. Na een ph meting bleek dat het geen reflux was en was het toch iets anders wat hem dwars zat. Wat het was, weten we niet, alleen dat het vanzelf over is gegaan.
Maar als hij al medicijnen krijgt, zou je verwachten dat de pijn weg is en hij misschien ergens anders last van heeft? Of dat hij gewoon heel moe is omdat hij zo weinig slaapt.
Tja, ik zou hem toch proberen op bed te leggen… Natuurlijk gaat hij dan huilen, want dat is hij niet gewend. Dan na 5 minuten troosten, dit herhalen totdat hij slaapt.
Hier werkte dat goed (pas bij een maand of 3, daarvoor ook veel op de arm slapen hoor) weet niet of dat voor jullie ook werkt hoor.
Succes!

De nexium is alleen om het zuur uit het maagzuur te halen/remmen, toch? Zodat hij (als het omhoog komt) niet meer de irritatie in de slokdarm heeft. Onze dochter heeft destijds ook nexium gehad en daarna eigenlijk geen last meer gehad. Je zou dan denken dat hij toch ergens anders last van heeft, dan alleen zijn slokdarm. Ik zou ook een second opinion laten uitvoeren, als er wel wat is, kunnen ze het ook behandelen! Succes!

Och meid, vreselijk herkenbaar! Krijg acuut weer de rillingen over mn rug als ik denk aan die tijd met Jasper…

Jasper had ook verborgen reflux en daarnaast bleek hij na weken modderen, krijsen tijdens en na de voeding en idd op de arm in slaap wiebelen een koemelkallergie te hebben, en idd ontzettend veel krampen, overstrekken, niet of nauwelijks willen slapen (alleen wandelend in de kinderwagen of bij ons op de arm).

Hij kreeg losec tegen het maagzuur (verborgen reflux, dus eigenlijk net een beetje zoals ik bij jouw verhaal lees, niet spugen maar steeds het zuur weer terug slikken waardoor de slokdarm nog eens extra geprikkeld worden en geirriteerd raakt)

Het schijnt dat zulke verborgen refluxklachten veel vaker te maken hebben met een koemelkallergie, dus ik zou zeker terug naar de kinderarts om dat bespreekbaar te maken en een op medisch recept verkrijgbaar koemelkvrije voeding gaan gebruiken. (b.v. friso allergycare) Toen wij daar eindelijk mee begonnen waren kregen we zo een ander kind…

Ik heb heel vaak de wipstoel gebruikt, en hem daarop ook in slaap gewiebeld. Onder z’n ledikantje, of onder het voorwiel van de kinderwagen legde ik een flink dik boek, zodat hij met zn bovenlichaam wat hoger kwam te liggen. Al met al dingetjes die maar een heel klein beetje helpen, bij ons kwam er eindelijk pas verlichting toen hij aan de koemelkvrije voeding kwam.

Kortom snel weer terug naar de kinderarts, vraag rondom koemelkallergie voorleggen en voorstellen om die voeding een maand te gaan proberen om te zien of dat verandering geeft!

Mocht je borstvoeding geven, dan zou je jezelf op een volledig koemelkvrij dieet moeten zetten. (en geen sojamelk daarvoor in de plaats gaan nemen, want als je kindje een soja allergie ontwikkeld dan heb je nog een veel groter probleem!) Denk er dan om dat je zelf vit. D. tabletjes gaat slikken, en je kan eventueel rijstemelk of havermelk bij een reformwinkel halen.

Sterkte voor jullie zelf, maar hopelijk ook heel snel verbetering voor jullie kleine ventje, zo zielig als ze zo onrustig zijn en pijn hebben…

Groetjes Carolien.

Lilypie Fourth Birthday tickers

pregnancy calendar

Bedankt voor jullie berichten.
Onze zoon heeft al een aantal weken speciale voeding om koemelkallergie uit tesluiten. Eerst pepti en nu Neocate. Ook daar reageert hij niet anders op. Dus een allergie sluiten ze uit.
Al met al vragen wij ons af waar de pijn dan wel vandaan komt. Het lijkt er ook niet op dat het door zuur komt, dat was eerst wel zo, maar is nu geremd en het klinkt al iets minder fel. Eerst was het nog veel erger, Zijn slokdaarm is al werken hersteld. Ook zijn er meerdere echo’s gemaakt van de slokdarm, nieren en blaas. Ook geen vernauwing gevonden.
Al met al weten we het niet meer. Hij is enorm gespannen, altijd onrust en gespannen spieren. Woelen in bed, in de box en op de arm. Nooit rust.
De osteopaat zegt dat zijn hele thorax te strak staat en heeft delen losgemaakt. Ik weet niet meer wat ik daar mee moet. Een beetje vaag natuurlijk, maar je moet iets. Hij is nu 3 keer behandeld.
Suggesties zijn altijd welkom!

Al heel wat dingen geprobeerd en onderzocht dus… gelukkig maar dat er met de echo’s geen ernstige afwijkingen zijn gevonden, maar blijft natuurlijk heel vervelend en onzeker waar zijn klachten en gespannenheid vandaan komen.

Al pogingen gedaan om in te bakeren?
Niet zomaar doen hoor, in sommige situaties mag je niet inbakeren, en bij reflux is het afhankelijk van de oorzaak van de reflux, heeft je kindje daar last van juist doordat het zo onrustig is dan kan inbakeren de reflux verminderen, maar wanneer de reflux een apart staand probleem is dan kan inbakeren ook gevaarlijk zijn, dus in jullie situatie alleen inbakeren na overleg met de kinderarts!

Sterkte
Groetjes Carolien.

pregnancy calendar

Ik weet niet hoe het met Neocate zit maar Pepti heeft volgens mij alleen maar verknipte eiwitten. Dus als je zoontje een zeer ernstige KMA zou hebben dan helpt die voeding niks.

Twee vriendinnen van mij hebben beide een zoontje die zeer ernstige allergieen hebben/hadden i.c.m. ernstige reflux. en zij gaven Nutramigen.
Dit heb ik zelf ook gegeven aan mijn dochter maar ik vraag me nog steeds af of zij wel echt KMA gehd heeft…

Annemiek: Als je weet dat je kindje zo;n pijn heeft laat je hem/haar toch niet huilen? Bovendien heeft dat met de meeste reflux kindjes ook helemaal geen zin. Die slapen zo vreselijk licht dat bij het eerste het beste geluidje/pijntje ze alweer wakker schrikken.

Hoe vaak ben je al bij de osteopaat geweest Happymom?
Dat heeft hier bij beide voor veel rust gezorgd.
En ik weet niet of het kan maar 1 van de zoontjes van mijn vriendin blijkt nu een glutenallergie te hebben. Misschien dat je daar eens naar kunt vragen?

Heel veel sterkte en succes!

Jeetje, wat vervelend allemaal. Hopelijk nemen de behandelingen van de osteopaat wat spanning bij hem weg. En wat carolien zeg, inbakeren? Weet niet of dat mag en/of het niet wat laat is om nu nog mee te beginnen?

@mamah,
Ik bedoel ook zeker niet dat ze het kindje in bed moet leggen en de deur achter zich dicht moet trekken. Dat zou ik ook niet kunnen, pijn of geen pijn. Ik vertel alleen mijn ervaring. Mijn kindjes konden ook heel hard huilen en op een gegeven moment wist ik niet meer waarom ze huilden. Pijn, honger, moe? Toen met drie maanden toch wat rust en regelmaat ingebracht en toen werd het beter. Maar heb ze nooit langer dan 5 minuten laten huilen.
Maar nogmaals, dit is mijn ervaring. Een kindje met pijn zal inderdaad niet gaan slapen of snel wakker worden.

Sterkte Happymom!

Neocate is volgens mij nog sterker dan nutramigen. Dus een allergie kan het niet zijn als de reactie hetzelfde is. Volgens mij kunnen zulke kleintjes nog geen glutenallergie hebben, omdat ze alleen maar melk krijgen. Dus het blijft erg lastig.
Inbakeren doe ik al vanaf het begin in de puckababy. Daar zit wel wat ruimte in, maar ja hij wordt nu ouder en gaat straks op de buik draaien, dus echt strakker inbakeren heeft geen zin meer.
Hij is al 4 keer bij de osteopaat geweest, maar is zie weinig verschil.
We hebben een second opinion aangevraagd in een kinderziekenhuis. Ik hoop dat ze daar nog iets kunnen vinden of adviseren. Het is zo lastig om niet te weten wat hij heeft. En ondertussen is hij bijna dag en nacht bij mij omdat hij anders helemaal niet tot rust komt. En een onrustig, huilend en beweeglijk kindje op schoot is bijna 4 maanden lang geen pretje. Dat het zware reflux is, dat staat wel vast, maar waarom dit pijn en onrust na de fles is niet te verklaren, omdat hij sterke zuurremmer krijgt. Ik hoop dat het snel vanzelf overgaat. We gaan in ieder geval beginnen met groente en fruit en rijstebloem. Misschien helpt dit iets en heeft hij nog meer last van het vloeibare en minder van vast. Ik hoop het zo.

Hallo,

We hebben al heel wat voedingen en medicijnen geprobeerd. Morgen krijgt onze zoon in het kinderziekenhuis een slikfoto om te zien wat er met de voeding gebeurt en of er afwijkingen zijn. Spannend want mijn gevoel zegt, dat er wat is. En of ze het vinden weet ik niet, maar dan heb ik er alles aan gedaan.

We gebruiken nu standaard voeding (eerst neocate, maar geen verbetering) met nutriton. Van de nutriton, krijgt hij denk ik buikkrampen, winderigheid en dunnen ontlasting. Ik wil hier graag mee stoppen, maar dat kan niet, want dan gaat hij heel veel spugen en nog meer onrust. Dus ik wil aan de arts voorstellen om enfamil AR te gaan gebruiken, waar geen nutriton in zit. Misschien valt dit beter, want s nachts is het drama. Woelen, wakker, huiltje, windje, vieze broek, speentje, slapen en zo vanaf 3-4 uur uur in de nacht tot de ochtend. Heeft iemand ervaring met deze voeding?

Hallo Happymom,

Fijn dat er een slikfoto wordt gemaakt, kan me voorstellen dat het voor jullie allemaal heel spannend is, maar er wordt in elk geval serieus naar jullie kleine mannetje gekeken en hopelijk geeft het jullie meer duidelijkheid over de onrust van jullie kindje!

Wilde nog even reageren op het inbakeren,
want voor zover ik weet, mag je kinderen met reflux (zeker waarvan de oorzaak nog niet duidelijk is!) niet inbakeren. Als je kindje vanuit onrust en hevig huilen moet spugen dan kan inbakeren wel nuttig zijn, maar als er al sprake was van ernstige reflux wat dus mogelijk een andere oorzaak heeft dan onrust, dan kan inbakeren gevaarlijk zijn!
Jasper is inmiddels 3, dus mogelijk zijn de inzichten hierover verandert, maar vraag het voor de zekerheid nog even na in het ziekenhuis…

Sterkte,
Groetjes Carolien.

pregnancy calendar

En… hoe is het gegaan met de slikfoto?
Gaat het inmiddels al wat beter met je kleine mannetje?

Groetjes Carolien.

pregnancy calendar

Hallo,

Inmiddels is de slikvideo gemaakt en gelukkig is er niets op te zijn wat afwijkend is. Alles loopt goed door en de organen zien er goed uit. Daar heb ik altijd aan getwijfeld.
Helaas zijn de klachten er nog wel. Veel onrust na het eten (ook vast) en veel geluid, snel ademhalen en slecht slapen. Hij kan amper alleen spelen na het eten. Het gaat al wel iets beter. Eerst moest ik hem continu vasthouden door de pijn. Nu kan ik hem af en toe even in de box of op de vloer leggen.
Ik hoop dat het eens stopt, want dit is niet leuk voor het hele gezin.

Groetjes