Redressiehelm

Onze zoon heeft een redressiehelm en ik ben benieuwd of er meer kindjes hier op het forum zitten met een helm?? Zo ja ik ben erg benieuwd naar de reacties die zij krijgen

wat is dat eigenlijk redressie helm nooit van gehoord

Ik heb er ook nog nooit van gehoord, ben ook wel benieuwd.

Stella van Es

hi,
sonne had al vanaf zijn geboorte een duidelijke voorkeur om met zijn hoofdje schuin naar links te liggen. Dmv fysiotherapie is de voorkeur wel weg, alleen doordat hij te veel op links gelegen heef zie je een afplatting bij zijn hoofd. Hij heeft nu sinds ca 1 maand een redressiehelm. Dat is een helm die hij 23 uur per dag heeft, en ervoor zorgt dat de afplatting als het ware weer kan uitdeuken. Als hij nu tooch op die kan ligt zorgt de helm ervoor dat hij niet direct op zijn schedel rust maar opde helm. In de helm is een perfecte schedelvorm, en die zorgt er dus voor dat hij een mooi rond bolletje krijgt. Als sonne 1 jaar is mag de helm af. Als je in bijvoorbeeld google redressiehelm intikt, zie je voorbeelden. Als iemand benieuwd is hoe sonne eruit ziet kun je altijd een mailtje naar me sturen voor een foto. Het was wel erg wennen de helm voor ons, voor sonne niet haha die wende er snel aan.

ja, ik heb er geen ervaring mee maar ik heb hier wel van gehoord. Het schijnt absoluut goed te helpen indien je kindje erg veel last heeft een afplatting van het hoofd inderdaad. Ik wist alleen niet dat de kindjes die zo lang op moesten, tot 1 jaar, wow. Maar gelukkig dat het bestaat zeg!

Hai Sonnetje,

Zelf heb ik geen ervaring met zo’n helm maar mijn zoontje heeft wel een erge voorkeurshouding, ik leg hem vaak op zijn buik en heb zo’n driehoek waar ie in ligt zodat je m op zijn andere kant neerlegt en ook zo hoort te blijven liggen (lukt dus lang niet altijd).

Ik zie hele erge verbetering en hoop dat het ook zo goed blijft gaan want zo’n helm vind ik ontzettend zielig.

Maar tot een jaar zo’n helm dat is best lang, mij vertelde ze op het CB dat het tot een half jaar kon “uitdeuken” en het daarna gewoon zo bleef.

Hoop dat het allemaal meevalt en de helm er eerder vanaf mag.

Groetjes Amanda

hoi amanda,
baby’s krijgen de helm op tussen de6 a 7 maanden,
dan zijn ze ook sterk genoeg met de nekspieren.
Wij zijn heel slecht geholpen door het CB. ze zeiden dus ook dat t vanzelf wel zou uitdeuken. we moesten hem van hun snachts vastleggen in een safetysleep, nou een gevaarlijker ding dan dat bestaat niet! sonne is heel beweeglijk en wilde zich met safety sleep en al omdraaien, op zijn buik brrrrrrr
De kinderarts hier in t ziekenhuis wist eigenlijk ook niet wat te doen met sonne en gelukig zijn we uiteindelijk in contact gekomen met livit orthopedie in rotterdam. En die zeiden dat de deuk er echt vanzelf niet meer uit was gegaan. terwijl het CB zei van wel. Ik geloof dan maar de mensen die er dagelijks ervaring me hebben, Het cb zei eerst oww t gaat de ouders zeker niet snel genoeg…totdat ze hoorden dat de helm wel degelijk een noodzaak was… en toen ineens oww jaa t is wel erg plat he. ja tuurlijk! Maar goed hij heeft nu de helm en we zien al een goed vwerschil. De reden dat ze de helm dragen tot ze 1 zijn. is omdat dan de schedel hard genoeg is, als hij dan weer op \ijn voorkeurshouding zou gaan liggen deukt die niet meer in. Na een maand met de helm is de schedel al heel mooi . ik vond t eerst ook vreselijk, die helm. Maar nu ik zie dat hij er totaal geen last van heeft, gaat t wel haha. t kroelen is alleen wat gek zo maar goed, beter dit voor enkele maanden dan de rest van zijn leven een raar koppie.
Wij hebben hem continu gedraaid etc maar bij sonneis t dus niet gelukt om zijn koppie rond te krijgen zonder helm.

Hai Sonnetje,

Nou dat is lekker dan dat ze bij het CB de verkeerde info geven. Vind het wel bij het belachelijke af dat ze je zulke info geven, je zou toch denken dat ze bij het CB vaak genoeg dit soort gevallen krijgen. Maar goed het zijn natuurlijk ook maar mensen en waar mensen werken worden fouten gemaakt, helaas.
Gelukkig hebben we nog 2 maanden om het zo rond mogelijk te krijgen en nu maar hopen dat ons dat lukken gaat.
In ieder geval weet ik nu wel dat het onzin is dat het tot 6 maanden maar te vormen is en er na die tijd dus ook nog hoop is.
Kenji laat ik in bed wel gewoon in zijn voorkeurshouding liggen maar als ie beneden in de box is dan legt ie of op zijn buik of op de andere kant. In bed vind ik het toch te gevaarlijk om hem op zijn zij in dat ding te leggen omdat ik er dan geen toezicht op heb.

Hoelang moet jou zoontje nog die helm op?

Groetjes Amanda

hi weer
Hoe oud is kenji nu?
Heeft hij een erge afplatting, of valt het amper op, en zo ja, waar?
) zij kant, of achter)
Tja, wij vragen ons ook nog steeds af wat we op het CB moeten doen…
haha want de info laat soms te wensen over.
Ik ken die driehoekjes waarin je kenji legt, die hebben wij met sonne ook geprobeerd, te leen gekregen van de fysiotherapeute, maar al met al dat ging niet haha Sonne draaide zich er gewoon uit om weer op zijn voorkeurskant te gaan liggen. ( griezeltje)
Merk je verder dat kenji een voorkeur heeft voor links of rechts? Wij zagen bij sonne dat hij liever van alles deed met zijn voorkeurskant, en als we hem rechtop hielden zag je duidelijk dat zijn nekspieren aan 1 kant sterker waren dan aan de andere kant. Nu is sonne dus 7 maandjes, en de voorkeur is eruit. Beide kanten links en rechts gebruikt hij goed, dit hebben we dmv fysiotherapie bereikt.

Hai

Kenji is over een paar dagen 4 maanden… hij had vooral de eerste 2 maanden heel erg dat ie alleen maar naar links keek en daar dus ook op lag. Nu we met hem heel veel bezig zijn de rechterkant ook te stimuleren gaat dat al een stuk beter. Hij keek eerst ook alleen maar de linkerkant op maakte niet uit wat je deed maar sinds we hem vaker op zijn buik leggen gaat dat beter. Hij kijkt nu de kant op waar hij geluid hoort en waar de leuke dingen te zien zijn. Dat was eerst niet zo al lag ie naar een kale muur te kijken dan bleef ie daar gewoon naar kijken.
De linkerkant van zijn hoofd is dan ook best plat nou ja was aangezien het al een heel eind “uitgedeukt” is. Maar het was wel heel erg zichtbaar.
Ook Kenji draaid zich vaak om in die driehoek maar draai hem gewoon weer op zijn rechterkant. De aanhouder wint uiteindelijk toch Ik hoop gewoon dat het ons gaat lukken om het zonder die helm te doen. Want ik blijf het zielig vinden, zo’n klein hummeltje met zo’n helmpie op…

ik hoop ook dat het je lukt, want t is niks een helmpje, ook al heeft de baby er niet echt last van, leuk is t niet nee.
We hebben wel een mooie blauwe legerprint helm voor hem, staat stoer bij zijn legerbroek haha. Mensen op straat of in t winkelcentrum denken volgens mij dat t een veiligheidshelmpje is hihi. Die zullen wel denken ,tjongejonge wat een miemels die ouders. t enige voordeel straks is wel als hij gaat kruipen stoot hij zijn hoofd niet maar zijn helm We zien er maar t positieve van in. Laatts is sonne ziek geweest en dan moet de helm af, je moet er rekening mee houden dat hij anders te warm wordt, dus bij koorts moet ie af Heerlijk ergens hoor …lekker kroelen met zijn koppie en aan zijn haartjes frummelen. In de helm zelf zitten luchtgaten, Zodat zijn hoofdhuid ‘lucht’ nu zijn haarlanger wordt zie je kleine plukjes haar erdoorheen hihihihi ziet er wel leuk uit.

hier je mannetje met helm

groetjes Kim, mama van Sofie en Victor & ??

Oh gossie het lijkt inderdaad wel een veiligheidshelm. Pff ga nu nog harder me best doen om het weer helemaal goed te krijgen.
Wat je ook zei dat als ie ziek is dat het dan niet mag omdat het dan zo warm word, dat is dan zo ie zo wel een probleem voor Kenji, hij heeft het altijd warm. Zodra ie zijn eigen een beetje druk maakt staat het zweet op zijn bovenlip. Ligt ook de hele dag alleen in een rompertje en houdt zijn eigen hardstikke goed warm. Een lekker warmbloedig mannetje is het dus. haha

Jij heb trouwens ook een lekker ventje zeg. Echt een mooi koppie, zelfs met helm

he wat leuk de foto in het forum bedankt

Je moet er inderdaad wel rekening meehouden dat de baby de meeste warmte via zijn hoofdje verliest dus nu sonne een helm opheeft, draagt hij geen dikke truien en binnen vaak alleen een romper met lange mouwen en sokjes haha. De eerste week zweette hij veel in de helm, maar dat is nu over. Een luchtgat hebben we aan de binnenkant dichtgeplakt met tape. Want daar kreeg hij elke keer een rood plekje. Nu het gaatje dicht is is het weg gelukkig.

Al met al, zorg er gewoon maar voor dat kenji geen helmpje hoeft, lekker vaak draaien en hopen dat zijn bolletje weer rond wordt!

En ja, hij heeft een lief snoetje, T eerste wat iedereen zei toen hij net beboren was, was dat hij zulke lange wimpers heeft! daar ben ik jaloers op! want ik heb ze niet en de papa ook niet! hebben we toch goed ons best gedaan hahahahahaha
We vragen ons alleen af wat voor kleur de ogen toch gaan worden! iedereen zei dat je met een half jaar kon zen wat de kleur zou zijn…nou niet dus, ze verkleuren nog steeds, toverbal ogen dus. We wisten toch zeker dat hij groene ogen zou krijgen hihi dat leek ons wel wat, ik heb bruingroen en papa heeft blauwgrijs, …zijn ogen kunnen dus nog alle kanten op! Spannend!

hoi ik ben nieuw hier. ik ben bezorgd over mijn zoon lucas. hij heeftb een voorkeurshouding naar links en krijgt hiervoor al therapie maar dit vinden wij niet genoeg helpen. wij hebben bij haar aangegeven dat we mischien naar een helmpje moeten kijken maar zij zegt dat zn afvlakking niet erg genoeg is en dat dit toch niet in aanmerking komt.nou is de vraag voor mij: wie bepaalt of dat het erg genoeg is?

Moeders,
Leggen jullie jullie kindjes op de rug ?
Ik moest dat namelijk ook van de wijkverpleegkundige, maar durfde dat niet omdat mijn dochtertje bijna twee keer gestikt is in haar eerdere voeding. Ik blijf haar dus maar van zij naar zij draaien dus na elke voeding een andere kant op. Tijdens de fles leg ik haar ook elke keer in de andere arm om de voorkeurshouding te verminderen. Natuurlijk heeft ook zij een voorkeurshouding, maar probeer dat toch op deze manier tegen te gaan.
Liefs Natasja

Blijf je kleintje lekker links en rechts op de zij liggen.
Toen wij hem op de rug “moesten” leggen van onze wijkverpleegkundige / kraamzorg heeft ons Lucas zijn voorkeur ontwikkeld.

Zij zullen het tenslotte wel weten toch? Nou; wij hebben spijt hiernaar te hebben geluisterd, want nu zitten we met een scheef koppie.

Diana

Hallo allemaal,
Was even nog wat aan het opzoeken over de redressie helm voor in mijn dochters baby boek. Zo kwam ik hier op de site. Ik wilde graag een foto er op zetten ter informatie maar zie niet echt hoe dat hier moet. Mijn dochter Aeryn is nu 9 maanden en draagd vanaf 4 maanden een helm (weer een ander soort dan de vorige die een foto er op had gezet) Nu alleen nog als ze slaapt maar waarschijnlijk hoeft dat volgende week ook niet meer. Ben zeer tevreden over het resultaat. haar hoofd was echt heel scheef. Nu nog een klein beetje maar dat zien alleen wij een ander zou het niet opvallen. Wie foto’s wil zien kan kijken op haar website namelijk: http://www.aeryn.pikkaart.net Wie vragen heeft (ben nu onderhand expert ) kan ze altijd stellen.
groetjes Berbel

Oh heb toch nog een klein profiel fotootje bij kunnen sluiten. Hier was Aeryn een maand of 4.