Reageert pas op allerlaatste moment

Hoi,

Even vraagje:
Wat doen jullie bij het volgende;
Onze dochter moet bijv. haar speelgoedjes gaan opruimen omdat ze naar bed moetsamen met mij. Dit vind ze niet leuk maar toch ik vind dat ze moet helpen. Nu moet ik vaak tot drie tellen en dreigen met een straf of zo. Dan als het moment is aangekomen dat ik dit ga uitvoeren wil ze ineens maar al te graag helpen met opruimen. Dit gedrag vertoont ze dus ook met alle andere dingen die moeten gebeuren zoals blijven zitten aan tafel met de lunch schoenen aandoen jas aan met het naar bed gaan enzv enzv.
Nu zit ik met het volgende moet ik blij zijn dat ze uiteindelijk doet wat ze moet doen of wat ik wil dat ze doet. Of moet ik een paar keer de strafmaatregel doorzetten. Ik wil niet te streng zijn maar wordt er wel moe van en wil ook weer niet te soft worden. Ze is een behoorlijk pienter meisje.

ik hoor graag jullie mening.

groetjes

lon106

Is ze 2 jaar?

Groetekes, Sje

Klinkt me ook heel bekend Justin is 2 en doet ook een paar van die dingen

welkom in de periode Peuterpubertijd

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

Onze jongste, bijna 3, vandaar dat ik het ook herken.

Als ze op het allerlaatste moment reageert en wel doet wat je wilt, dan zou ik het daarbij laten. Als ze niet reageert en duidelijk de grenzen aan het verkennen is, gewoon strafmaatregel uitvoeren. Daarom moet je altijd “dreigementen” uiten die je ook waar kunt maken.

Laat haar maar merken hoe serieus je bent als het om strafmaatregelen gaat en dan zul je merken dat dat uitproberen uiteindelijk gaat verminderen.

Groetekes, Sje

voor nu nog wel wat sje zegt maar zou als ze steeds ouder wordt merk dat zelf erg dat ook daar ze gebruik van maken ik waarschuw nog maar 1 keer maar dat pas doen als ze een jaar of 3 4 zijn want ze weten het donders goed!

2 jaar geleden zei ik mama telt tot 3 riepen ze alle 2 een twee drie rennen!!!
grrrrr

Tries

Ja, klopt inderdaad. Op een gegeven moment hebben ze de leeftijd dat “Ik waarschuw maar 1 keer” moet volstaan. Dat merken we hier voornamelijk bij de oudste van 4.

Groetekes, Sje

Hoi,

Sje, ze is nu 2,5 jaar.

lon106

Hoi,

Sje, ze is nu 2,5 jaar.

lon106

Tja, dan klopt het beeld dus, zoals wij het herkennen!

2 toverwoorden: consequent zijn en van tijd tot tijd haar gedrag negeren. Moet je wel even goed bepalen in welke gevallen je haar gedrag negeert, want in de meeste gevallen heeft ze wel degelijk correctie + eventueel strafmaatregel nodig.

Groetekes, Sje

Hoi,

Elke van 2 1/2 jaar ruimt haar speelgoed nog niet op.
Ik wacht er nog even mee tot ze 3 jaar is.
Vindt het nog wel wat jong om alles nu al zelf op te ruimen.
Komt vanzelf.
Als ik zou dreigen of haar straf zou geven begint ze te lachen.
Ik ben niet zo van het straf geven of het moet echt uit de hand lopen.
Wij hebben echt een lief kindje.

Groetjes Heleen. Mamma van Elke en Anne 24 week

Hier ruimen ze hun eigen spullen al mee op sinds ze weten wat bijv. in en uit is. Rond het jaar was dat ofzo. Niks makkelijkers dan ze zelf hun duploblokjes in de ton te laten doen. Zij zien het als een spelletje en ondertussen leren ze spelenderwijs opruimen.

Als je ze zo vroeg mogelijk mee leert opruimen leren ze het makkelijker aan dan wanneer je daar op latere leeftijd mee begint. Dan zijn ze al een paar jaar gewend dat ze niet op hoeven ruimen en ineens moeten ze het wel zelf doen.

Ik denk altijd maar zo: als ze het van jongs af aan aanleren, kost het veel minder moeite opvoedkundig gezien.

Groetekes, Sje

Hoi,

Ik ruim al sinds dat ze het een beetje kan met haar gezamelijk op. Ik vind ook dat je niet vroeg genoeg kan beginnen daarmee.
Onze dochter is wel gevoelig voor straf. Ze is een echte doerak/ boef/ pittig en erg druk wil alles doen wat mama ook doet.Als ik haar niet zo af en toe straf voor bepaalde dingen dan was het hier een puinhoop en heb ik een losgeslagen kind dat zo bij wijze van spreken onder een auto komt of zicht verbrand aan een glas thee.
Maar ze reageerd niet alleen bij het opruimen op het allerlaatste moment maar doet dit bij alles wat ik vind dat ze moet doen of wanneer ze moet luisteren.

groetjes

lon106

ja ze kunnen erg vermoeiend zijn die peuters van 2!!!
Luca moet van mij ook helpen met opruimen hoor. Ik help dan wel mee, en geef hem duidelijke taken. Bijvoorbeeld alle auto’s in de bak doen. Dat werkt hier beter dan te zeggen dat hij alles moet opruimen. Misschien kan je er een spelletje van maken? Alle rode/blauwe/gele dingen opruimen? Leert ze gelijk de kleuren hahaha!

Luca ruimt ook zelf zijn knoeipartij op!!! Als hij sap knoeit dan pakt hij zelf het doekje en maakt het schoon! Soms zegt hij wel “nee mama moet het doen”, maar hij knoeit, ik niet… aaah zielig Dit wel alleen als hij staat te klooien hoor, als hij per ongelijk morst is dat natuurlijk niet erg, maar hij wil graag van alles in zijn drinkn gooien, auto’s enzo… niet dat jullie denken dat ik er een slaafje van maak hahahaha

Wij maakten toen ze heel jong waren ook altijd een spelletje van het opruimen. Gingen we een puzzel met ze zitten maken die overal verspreid lag. Puzzel klaar, hup in de kast en opgeruimd. Volgende speelgoedje! Makkelijker opruimen kan haast niet en het is nog leerzaam ook zoals Kim het omschrijft met die kleuren enzo.

Groetekes, Sje