Hallo,
Ik ben nu 19 weken zwanger van mijn derde kindje.
Nu weet ik dat ik op een heleboel dingen moet letten van de voeding maar op den duur durf je bijna niet meer te eten.
Ik ben de eerste maanden enorm ziek geweest van mijn vorige zwangerschappen niet.
Nu heb ik een belegd broodje gegeten deze middag, daarvoor ga ik naar de groentenwinkel. Alle groenten worden vers bereid en zijn mooi gewassen maar ik merkte wel dat de mayo op mijn broodje zelfgemaakt was. Nu is mijn vraag
kan het nu kwaad voor mijn baby. Wat ik me ook afvraag mijn derde kindje voel ik nu vroeger. Al op 17 weken maar de ene dag is dat veel, de andere dag bijna niet. Is dat normaal. Groetjes Spruitje
Rauwe eieren? en zwanger
Nou, ik vind het een beetje gek dat ze in een groentenwinkel een belegd broodje verkopen met eigen gemaakte mayo waarin dus inderdaad rauw ei verwerkt zit. Weet je wel zeker dat de mayo zelf gemaakt is ?
Maar goed, dat doet er niet toe verder ook maar volgens de norm mag dat niet. Zelfs in een restaurant mag je in principe volgens mij geen rauwe eieren meer gebruiken.
Als er verse eieren gebruikt zijn of rauw eigeel uit pak ( ja bestaat nl in de horeca ) dan zou ik me niet meteen zorgen maken. Maar ik neem aan dat je dit verder ook niet weet. Als het verder een goede groentenboer is met verse producten en die alles netjes verzorgd heeft, zou ik me ook niet meteen druk maken hierover. Zover ik weet is het risicoeventueel salmonella, maar hiervan word je dan zelf ook ziek.
Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!
Hoi Asje,
Bedankt om te reageren. Ik ben vooral bang voor Listeria bacterie.Mocht het salmonella zijn was ik waarschijnlijk nu al ziek. Maar kvoel me goed en de baby schopt heftig.
Ik heb namelijk gelezen dat rauwe eieren soms het listeria bacterie bevatten, rauwe melk en kaas is gevaarlijker omdat het daarin frequenter voorkomt.
Hehe helemaal op mijn gemak ben ik niet. Ik durf het ook niet te vragen aan de groentezaak. Want daar werken zoveel mensen en ze zijn ervoor gekent dat het allemaal vers en hygiënisch is. De mayo smaakte vers en je zag het ook, mijn moeder maakt zo ook zo lekker. Tja moet ik mij nu zorgen maken?
Sowieso eet ik geen schaaldieren en ook geen garnalen. Mijn groenten was ik goed. Normaal maak ik me niet zo snel zorgen maar als het over mijn kinderen gaat!! Mijn gyn is in verlof dus aan haar kan ik het ook niet direct vragen…
Als ze gewoon vologens de HCCP normen werken daar ( en dat neem ik dan aan ) is er niet meteen iets om je over gerust te maken denk ik. Met de HCCP normen hebben ze zeker te maken daar ze voedsel verkopen maar ook zeker bereiden.
Hoi Asje,
Bedank om me gerust te stellen, gisteren was ik zo ongerust over mijn baby.
Ik heb toen gebeld naar de groentenzaak. Bleek dat ze toch verse eieren gebruiken in de mayo. Ze stelde me gerust dat ik hoogstwaarschijnlijk maar 1/100ste van het ei binnen kon hebben.
Van mijn 2 oudste kinderen lette ik er vooral op dat het vlees goed gebakken was,
geen alcohol en voor de rest geen zorgen maken.
Met mijn derde op komst en mijn 36 ste levensjaar in zicht maak ik me
meer zorgen op al de risico’s dat mijn kind kan oplopen.
Ik had toen nog nooit gehoord dat ik moest letten op listeria bacterie en ik mag niet in contact komen met kleuters en baby’s - voor het speekselvirus.
Op den duur kan je niet meer genieten terwijl het mijn laatste zwangerschap is.
Nou bedankt Asje om me te helpen en gerust te stellen, hopelijk hoor ik nog iets van je . groetjes
Dat klopt van het 1 honderdste van een ei. Want van 1 eigeel kun je onwijs veel mayo maken.