'rauwe' ademhaling

Al vanaf de eerste dag maakt Julian een piepend geluid bij in- en uitademen bij inspanning en onrust. De eerste 3 mnd was hij erg onrustig en piepte hij dus heel veel. Dit is gelukkig veel minder geworden.
Wat hij wel nog steeds heeft is een ‘rauwe’ ademhaling. Mensen die het voor het eerst horen, vragen altijd of hij verkouden is. Het lijkt met slijm te maken te hebben, maar de KNO-arts zag destijds niets. Ook hij kon dit niet verklaren. Julian heeft het wederom bij inspanning, bijv. tijdens het spelen.
Als je het hoort, denk je, hoest eens even dan is het weg… maar dat is dus niet zo.
Wanneer je hem oppakt, is het vrijwel altijd over. Met slapen hoor ik hem ook niet. Wel heeft hij een zware ademhaling en snurkt ie af en toe.

Tis verder niets om ons zorgen over te maken hoor, maar ik ben nog altijd benieuwd waar dit nou vandaan komt!

Wie herkent dit ‘rauwe’ bij haar eigen kindje?
Weet je wat het is?

Groetjes!

Hoi,

Bij een collegaatje van mij bllek het kindje een koemelktellerantie te hebben. Ze is overgegaan op hypoallergeen voeding en het gaat nu stukken beter. Ook geeft ze hem nu soja ipv van gewone melk tot hij twee is en dan langzaam gewone melk introduceren.

groetjes

lon106

In welke dingen herken je het baby’tje van je collega dan?

hi mama van Julian!

joey heeft precies t zelfde… hij heeft nergens last van maar iedereen denkt idd dat ie verkouden is…

ik was van de week bij de dokter voor z’n droge plekken(soort eczeem maar jeukt niet) en vroeg t van z’n ademhaling en hij vertelde me dat dit vaak samen lag… uitslag en gorgelen(noemde ik het) het is een teken dat het afweer systeem van je kleintej werkt en t gaat na z’n eerste verjaardag gelijdelijk weg…
het zou allemaal nog wennen zijn aan de buiten wereld…
dat werd mij verteld…
hoop dat je hier iets aan heb!

groetjes
Jonne mama van Joey

Oh oke, fijn te horen dat het dan minder wordt!
Gelukkig heeft Julian (nog) geen last van droge plekken/ eczeem, want dat lijkt me erg vervelend!

Bedankt!

Meric had dit ook. bleek dat hij kme allergie had ging het over toen we kme vrije producten gaven. hij had ook eczeem en droge plekken. maar goed zo iets kun je ook zelf achterna gaan door bijv. een eliminatie/provocatie test te doen als je hem verdenkt van kme allergie. mijn neefje heeft hier dus astma aan overgehouden. had zo vaak gezegd dat hij kme allergie kon hebben omdat het in de familie zit. nooit naar geluisterd en heeft hij astma en heeft het altijd benauwd met ademhaling. mis. moetje toch even langs de ka of iets dergelijks niet om je bang te maken maar de huisartsen weten hier helaas weinig van af. je moet tegenwoordig zelf achter aan gaan. succes ermee!

Lilypie First Birthday tickers

Kinderarts én KNO-arts herkennen dit niet als iets ‘ernstigs’, beide zeggen dat hij dit vanzelf overgroeid.
Het piepen doet hij niet meer sinds hij veeeeeel rustiger is, ndat reflux is ontdekt en hij medicijnen kreeg.
Die halende ademhaling dus nog wel tijdens inspanning zoals spelen of bij vermoeidheid.
Lastig hoor!

hier hetzelfde. Al een paar keer bij de huisarts geweest en zij en het cb zeggen dat het komt als hij enthiousiast is het slijm op en neer gaat. Ik hoefde me er geen zorgen over te maken iig.

22-12-2009 colin geboren

Hoi,

Bij hem leek er ook elke keer veel slijm te zitten in neus en keel. Waardoor hij steed verkouden leek. D’r ha zei ook elke keer oh maar mevrouw dat is heel normaal hoor hij komt nu in aanraking met andere mensen die veel ziektekiemen mee dragen. is alleen maar goed voor zijn weerstand. Toch was mijn collegaatje niet overtuigd van het feit dat het elke keer en een steeds aanhoudende verkoudheid was. hij was er tenslotte tussendoor niet een keer vanaf. Dus ha haar na veel zeuren naar naar de kno gestuurd en die kon natuurlijk niets vinden nee gewoon niets aan de hand. Nog naar de ka geweest en die was ook overtuigd gewoon konstant verkouden. Toen ze er voor de zoveelste keer bij het cb over begon hadden die zo iets van dan maar een second opinie in een heel ander zkh. die hebben hem gestest op intolleratie’s en evt allegieen en daaruit kwam dan geen directe echte allegie maar wel een intollerantie.
Toen ze eenmaal over waren gegaan leek het de eerste twee weken erger te worden alles kwam los en snotneuzen en terug geven met wat slijm erbij maar daar hadden ze haar voor gewaarschuwd daarna geen geroggel meer tenzij hij echt goed verkouden is daarbij slaapt hij veel beter en langer door.

groetjes

lon106

Duidelijk verhaal!
Het verschil met hier is alleen wel dat Julian echt NIET verkouden is. Natuurlijk niest hij eens een keer, maar verder geen enkel symptoom…

Het is belangrijk dat je goed naar je kindje kijkt en luistert,
je voelt zelf wel aan of het om een onschuldig ‘roggeltje’ gaat of dat je kindje echt benauwd wordt en er dus w.s. wat meer aan de hand is. Kijk ook niet alleen naar deze klacht, maar naar het hele functioneren van je kindje.

Ik herken wel een rauwe ademhaling, veel mensen hebben mij ook gezegt dat ik opnieuw met Jasper naar de huisarts moest etc. Maar daar waren wij al heel vaak geweest met luchtwegproblemen dus uiteindelijk wist ik zelf wel met wel soort piepende ademhaling we wel heen moesten en welke niet.

Jasper heeft ook (verborgen) reflux, dus dat zou er iets mee te maken kunnen hebben. Bij hem bleek er uiteindelijk een koemelkallergie achter te zitten. Dat verklaarde de steeds aanhoudende/terugkerende luchtweginfecties, reflux, onrust, krampen, exzeem etc. Maar zoals je leest, ook in de reacties van anderen, zijn er bij koemelkallergie meestal wel meer problemen dan alleen een reuteltje in de ademhaling.

Is het echt alleen een reuteltje tijdens inspanning, of heb je het idee dat hij buiten adem raakt/benauwd wordt (verwijde neusvleugeltjes, duidelijk intrekking onder de ribbenboog alsof het meer moeite kost om de ademen) tijdens inspanning.
In het eerste geval zou ik me geen zorgen maken, ik heb zelf als kind altijd wat brochitisachtige klachten gehad, en bij inspanning, veel lachen o.id. had ik altijd last van slijm/beetje hoesten. Maar als het meer het laatste is zou ik wel weer aan de bel trekken bij de huisarts!

Groetjes Carolien.

Heeft jouw kindje hier ook last van bij het drinken van de fles?
Ik zou het wel goed in de gaten houden, want het hoort er natuurlijk niet te zijn. Vaak heeft het toch een onderliggende reden. Ons kindje heeft een ruisje om het hart (oftewel een gaatje), de cardioloog vertelde destijds dat deze klachten hiervan een oorzaak kan zijn. Let wel, ik wil je niet ongerust maken en dat hoeft bij jullie kindje niet zo te zijn. Als hij echter goed groeit en drinkt zal het inderdaad wel meevallen. Is dit niet het geval zou ik er toch nog even verder mee gaan.

Hoi,

Het kindje van mijn collega was ook echt achteraf gezien niet verkouden alleen iedereen zei dit constant tegen haar.

lon106

Bij de geboorte is Dani direct opgenomen ivm stokkende ademhaling, eerste 5 dagen heeft hij aan de bewaking/monitoren gelegen, maar ze hebben gelukkig niks aparts gevonden.
Als je ergens was en er waren onbekende dachten ze dat hij de hik had (ik vindt het niet als de hik klinken maar ja), je krijgt dan van iedereen goedbedoelde adviezen daar kon ik me op het laatst zo op ergeren, iedereen wist het beter!!!
Uiteindelijk hoor je het niet meer omdat het bij hem hoort, hij heeft dit ook tot een maand of 5 gehad, nu hoor ik het nog maar zelden.
Heel toevallig heeft Dani ook kma maar ik geloof dat hier geen relatie tussen zit omdat hij dit al had bij de geboorte.

Gr