Rapportage dag

hoi ik ben anna 28 jaar en heb twee zoontjes een van 4 die zit in groep 1 en 1 van 6 maanden.
Ik had vandaag een ouder gesprek met de lerares van mijn zoontje hij zit nu ongeveer 6 maanden op school,in het begin vroeg ik altijd hoe het met hem ging en ik kreeg altijd te horen dat het goed ging deed leuk mee,maar leefde wel in een eigen wereldje.Af en toe had hij wel mot met andere kindjes maar qua prestaties deed hij het goed voor een vierjarige.Voor de duidelijkheid ik had dus een eerste gesprek in oktober toen ik dit te horen kreeg.
Wat denk je ga ik vandaag naar school in de veronderstelling dat het allemaal goed gaat,krijg ik te horen dat hij niet creatief is niet goed luistert geen inzet toont,niet goed samenwerken en ook niet zelfstandig kan werken zn werktempo is laag en andere kindjes slaat/pest waarop ik zeg maar hij word ook gepes.De juf zegt dan tegen mij,als u zoon wordt gepest komt hij niet naar mij en dat doen de andere kindjes wel.Ik vind het gewoon raar dat leraren niet eerder aan de bel trekken en pas het moment afwachten van zon ouderavond.Wie heeft hier ook ervaring mee en kan iemand mij tips geven om mijn kind wat meer creatieviteit bij te brengen.

Met vriendelijke groet,
Anna

hoi anna!

Ik ben een juf van een kleutergroep. Als ik zo kijk naar wat je allemaal opnoemt, dan vind ik ook het raar dat de leerkracht je niet eerder heeft aangesproken. Maar ik vraag me wel af of je niet alleen de wat mindere dingen hebt onthouden. Ik neem aan dat zijn juf ook dingen heeft verteld die wel heel goed gaan?

Over die creativiteit: in een knutselboek kan je vaak hele leuke voorbeelden vinden. Nog sneller: kijk op internet! Vingerveven, tekenen, knippen en plakken, maar ook bouwen. Maar denk hier ook aan, sommige kinderen houden hier gewoon niet van! Niet iedereen is hetzelfde en vindt dus dezelfde dingen leuk. Die creativiteit komt vanzelf wel. Ik zou me ook op andere dingen concentreren, zoals een plan maken met de leerkracht wat zij op school gaat doen en wat jullie thuis kunnen doen. Bijvoorbeeld vriendjes thuis laten spelen, goed voor het samenwerken en het (niet) pesten. Ga gewoon praten met de leerkracht. Jij kent je kind het beste! Ik snap niet dat de leerkracht dit niet heeft voorgesteld, om dus samen een oplossing te bedenken. Heel veel succes!

[/url]

hoi mama kim ,weet je wat zo aan mij vreet is dat er ook dingen waren waar hij wel goed in is bijvoorbeeld tellen,vormen herkennen,kleuren herkennen zelfs engels was voldoende alleen onder het kopje meedoen in de les stond matig verder was ook zn motoriek voldoende,maar zn fijne motoriek weer niet de schaar niet vast kunnen houden de pen niet goed vasthouden kortom ik kreeg een stoomcursus van wat mn zoontje allemaal slecht deed. Maar echt waar zonder te overdrijven van alles wat hij dus wel voldoende had ze helemaal niets over gezegd het is dat je een rapport mee krijgt en dat je dus bepaalde zaken met je eigen ogen kunt na lezen.Als moeder zijnde stond ik daar met een mond vol tanden ik was ook alleen als mn partner erbij was konden we mekaar tenminste aanvullen,maar ik ben eigenlijk zo boos dat ze mij niet eerder heeft gewaarschuwd en ze geeft mij het gevoel alsof ik het allemaal niet goed doe,ik word daar heel onzeker door,maar goed ik moest dit even kwijt.Moet ik misschien nog een gesprek aanvragen,wat zouden jullie doen

groetjes Anna

quote:
Tegenwoordig zijn er ontzettend veel "probleemkinderen".... Waar ze allemaal weg komen, ik weet het niet, En al die verhalen/opmerkingen lijken zo ontzettend veel op elkaar. Het lijkt wel of die leerkrachten de zinnetjes letterlijk uit een boekje halen.

groetjes,
Armanda

Zolang ze de échte probleemkids er maar tussenuit pikken.
Want die bestaan natuurlijk wel degelijk.

Groetjes Bianca, mamma van [url=“http://www.stephanveenhuizen.kleutersite.nl/”] Stephan /url en Kaya (19-11-2005)

hoi armanda ja je leest het goed hij krijgt al in groep 1 engels het gaat er tegenwoordig heel anders aan toe bij mijzelf kreeg ik pas in groep 7 engels maar goed dat is weer een andere tijd.
Ben in iedergeval een beetje opgelucht dat ik dus niet de enige ben,je word zo onzeker gemaakt en als ik heel eerlijk ben vind ik dat er zoveel van een vierjarige verwacht word.
groetjes

Moet ik nu de leerkrachten gaan verdedigen??? Neuh… toch maar niet or

Ach, wat zal ik zeggen. Er worden zeker standaard zinnen gebruikt, gewoon, omdat die zinnen precies zeggen waar het op staat. Maar of ze voor elk wissewasje gebruikt kunnen worden. Ik ben benieuwd hoe ik het ga vinden als mijn zoontje over 4 jaar naar school gaat en ik dus aan de andere kant zit. Ik denk bij een gesprek niet altijd na hoe het bij de ouders valt. Na een lastig gesprek vraag ik het wel altijd.

Anna: vraag een gesprek aan. Zeg gewoon eerlijk wat je dwars zit. Leert de juf ook alleen maar van, want als ik jouw verhaal hoor heeft ze het gewoon niet handig aangepakt.

[/url]

ik denk daarbij aan een beetje dromerig zijn, er niet helemaal bij zijn, bijvoorbeeld in de kring. Als je dan een verhaaltje voorleest het kindje niet echt ernaar geluistert heeft omdat het in zijn “eigen wereldje was” dus ergens anders met zijn gedachtes. Of dit echt de definitie is?? Echt geen idee!!

Oohja… ik wist wel dat je het niet persoonlijk bedoelde hoor
Ben je van plan om te gaan praten met de leerkracht??

[/url]

Niet elk kind is gemiddeld… ik ben daar ook tegenaan gelopen met Fabienne, Fabienne heeft een achterstand van ongeveer een jaar… maar ik vind dat ze mijn kind niet standaard mogen behandelen, en ben dus wel een gesprek op school aangegaan, in eerste instantie hebben ze gerpobeerd om mijn kind van school af te krijgn door mij ervan te overtuigen dat het voor haar beter is, maar ik trapte er niet in.

Ik ben de ouder, samen met mijn ex, en wij bepalen wat we voor ons kind willen, en wat wij denken dat goed is, het is nu de kleuterklas, en ze hoeft van ons niet gemiddeld te zijn. Als ze maar lekker in haar vel zit. En dat zit ze, ze heeft het onwijs naar haar zin hier op school. Dus waarom zou ik haar naar een andere school plaatsen, dat is in groep 3 vroeg genoeg. Kinderen moeten tegenwoordig al zoveel, en van mij mag ze gewoon kind zijn.

Maar even terug komen op jouw zoontje, merk je thuis wel eens dat hij meer terug getrokken is, of heeft het ook echt te maken met dat hij gepest word. Ik zou samen met de leraar een strategie bedenken, en vragen wat je er thuis aan kunt doen om het wat makkelijker te maken voor de leraar en voor je zoontje…

Zodat jij en zijn leraar er hetzelfde mee om zullen gaan, vraag gewoon of ze je op de hoogte wil houden van de ongewone dingen… zodat je weet wat er gebeurd is… en dat je er met hem over kunt praten bijvoorbeeld tijdens het eten. Waarom sloeg hij dat kindje, hij heeft er waarschijnlijk, in zijn ogen, een hele goede reden voor… maar is nu nog niet assertief genoeg om dat tegen de juf te zeggen.

Liefs ellen