Het lijkt mij ook niks. Anna verslikte haar al bij melk uit de fles en ik was doodsbang voor het geven van boterham. Maar toen Anna 6,5 maand was kreeg ze voor het eerst boterham… en het ging goed!!

Het lijkt mij ook niks. Anna verslikte haar al bij melk uit de fles en ik was doodsbang voor het geven van boterham. Maar toen Anna 6,5 maand was kreeg ze voor het eerst boterham… en het ging goed!!

Hoi,
Ik had net een heel bericht getypt… was ik niet ingelogd. Nu maar een iets korter bericht. Mijn dochter van 9 maanden krijgt borstvoeding en bijvoeding volgens Rapley. Ik vind het geweldig:
-ze eet in haar eigen tempo
-ze eet tegelijk met ons en ik hoef haar niet te voeren (kan ook zelf eten)
-het is geweldig om te zien hoe goed ze zelf eet (ben heeeel trots)
-ze krijgt alle smaken puur en niet gemengd
-ik geloof dat de kans dat eten later en strijd wordt veel kleiner is
Bij ons gaat het heel goed eigenlijk vanaf het begin! In de reacties kinkt het net alsof Rapley gelijk staat aan verslikken, da’s natuurlijk niet waar. het is zoveel meer… Je kunt veel info vinden op het bijvoedingsforum http://www.network54.com/Forum/382080/ (zitten veel ouders die borstvoeding geven en eten volgens Rapley, maar ook S. Kleintjes reageert daar ook) of op www.borstvoedingsforum.nl. Er is zoveel meer over te vertellen.
Veel succes en ik zou het zeker proberen als je achter de methode staat. Je kunt altijd zien hoe Aissa erop reageert.
Gewijzigd door - Marjolein1 op 16 Jul 2008 20:12:25
quote:
... ,het schijnt namelijk wel dat je baby later op oudere leeftijd veel profijt van deze methode kan hebben doordat de smaak super is ontwikkelt en dat ze bijna alles zouden lusten. ...
Maar er verandert toch niets aan de smaak van een banaan als je die fijnprakt?
En een geraspte appel smaakt toch ook naar appel?
Ik ben het er wel mee eens dat je het eten liefst apart van elkaar zou moeten geven. Want een mengsel van aardbei, banaan, appel en mango
(ik noem maar even wat) is wel lekker, maar geeft niet de indruk van de verschillende smaken.
Ook met de warme hap geldt dat denk ik.
Dus in plaats van een prutje te maken zoals dat ook in de potjes zit,
kun je alles los op het bordje leggen, en apart van elkaar aanbieden.
Dat werkt wel, en je ziet gewoon het verschil in ervaring op het gezicht
langskomen.

Even gezocht, want natuurlijk wel interessant:
In mijn ogen wel een duidelijke uitleg.
Edit:
Een stukje van die site over verslikken:
quote:
Maar gaat mijn baby zich niet verslikken? Een begrijpelijke vraag waar veel ouders mee zitten. Het is echter aannemelijk om te stellen dat een baby minder risico op verslikken loopt als hij zelf bepaalt wat er zijn mond ingaat dan wanneer hij gevoerd wordt. Dit komt voornamelijk doordat een baby niet in staat is om bewust voedsel naar de achterkant van zijn keel te verplaatsen totdat hij geleerd heeft om te kauwen. De vaardigheid om te kauwen ontwikkelt zich pas nadat de baby geleerd heeft naar dingen te reiken en deze te pakken. In principe loopt een te jonge baby dus geen gevaar, simpelweg omdat hij het eten niet in zijn mond kan krijgen. Hierop doorgaand... de actie die wordt gebruikt om voeding van een lepel te zuigen nodigt er toe uit om dit direct naar achter in de mond te verplaatsen en zou dus mogelijk wel leiden tot verslikken. Dit betekent dus eigenlijk dat voeden met een lepel per saldo gevaarlijker is
M.

Gewijzigd door - MarselenDiana op 17 Jul 2008 21:43:30
Hoi
stel je eens voor dat je elke keer dat jeiets eet,grote stukken achter in je keel krijgt,en dat is heel benauwd.
mijn mening is dat eten een leuke ervaring moet zijn voor de kleintjes en zelf eten kan altijd nog.
gepureerd eten lijkt mij net zo goed en een stuk prettiger.
eerlijk gezegt vindt ik het heel zielig dat baby’s op deze manier leren wat vast voedsel is,maar nogmaals dat is mijn mening
gr diana
Ik denk dat het ieder voor zich is. Ik ben met 4 maanden al begonnen met een fruithap en geleidelijk aan met groente. En dit was gewoon gepureerd.
Nu is mijn zoontje 8 maanden en krijgt hij een koekje, broodkorstje ook uit zijn vuistje. En zijn fruithap en prakje is nu grof gemalen.
Naar mate ze ouder worden, komt het vanzelf is mijn mening.
Hoi,
Ik heb altijd alles vers gegeven gepureerd, geprakt en later steeds grover ook heb ik iedere groente en fruit mede door een mogelijke allegrische reactie eerst apart en later gemengt geintroduceerd duurde een vier weken. En ik ben daar blij mee ze eet alles op de bekende spruitjes, lof en sla na gewoon mee. Ook het zgn buitenlands eten gaat er gewoon in bij haar.
Dus niet alleen met de rapley methode proeven ze alles puurder. Zelf koken en dat mengen heeft ook effect.
Groetjes
lon106
Gewijzigd door - lon1306 op 27 Jul 2008 20:19:03
ik vind het eerlijk gezegd ok maar niks hoor
wij hebben het eten ook altijd vers en gepureerd,komt op het zelfde neeer hoor
Nou, na met enige moeite sommige reacties gelezen te hebben kom ik dan even met een antwoord.
Een baby heeft een heel sterk kokhals reflex, wat lijkt op stikken maar gewoon een goede reactie van het lichaam is om de te grote stukken weer naar buiten te werken, een soepstengel bijvoorbeeld, is droog en dan natuurlijk moeilijker om uit te kokken.
Ik doe het ook volgens Rapley en het gaat fantastisch, Selina’s fijne motoriek bijvoorbeeld is al veel beter dan haar leeftijds-genootje die al vanaf ze 3 maanden is bijvoeding krijgt.
Er moet ook bij gezegd worden dat Bv kindjes beter met Rapley om kunnen gaan dan KV baby’s omdat ze beide hun tong/mond anders gebruiken en een Kv baby zal zich meestal dan ook vaker/sneller verslikken (dat is dus geen stikken, bij verstikking krijgt de baby geen adem en kan ook geen geluid produceren op dat moment)
Stefan Kleintjes verteld inderdaad wel dat de baby-heimlich nooit overbodig is om te weten (maar dat ook zonder Rapley)
De motoriek, smaak en kennis van verschillende structuren leren kennen is het voornaamste bij Rapley, verder leren ze wat beter zelfstandig te zijn met eten en is het natuurlijk gewoon erg leuk 
Liefs Mandy en Selina
Liefs Mandy mama van Selina en overtuigd lactivist
Hoi,
fijn dat het goed gaat met die methode.
ieder bepaalt ook zelf wat ie doet met zijn kindje.
echter denk ik niet dat de fijne motoriek alleen beter is door deze methode.
1 kind is sneller met bepaalde dingen dan een ander kind.
1 loopt met 11 maand terwijl een ander met 1,5 amper en stap zelfstandig kan zetten.
Djayden heeft een hele goede fijne motoriek en ik doe deze methode niet.
gr diana
Toch is het bewezen dat het de motoriek verfijnd, ja dat kan ook met speelgoed maar werkt dat dan wel net zo goed.
Ja ik heb inderdaad een snelle, ze heeft 3 dagen geleden haar eerste stapjes gezet en zegt al 5 woordjes + de betekenis te weten (even off topic )
Maar iedere ouder moet doen waar hij zich goed bij voelt, ik heb bijvoorbeeld de eerste maanden niet ge-rapley-t bij mijn schoonmoeder, die vond het dood eng dus daar nam ik potjes mee naartoe.
Oh dit vergeet ik helemaal, mijn dochter heeft zich nog nooit verslikt dus het HOEFT niet te gebeuren.
Hallo,
Ik geef Jade al een maand bijvoeding, ze is nu 6 maanden.
Wat ik bij haar merk is dat ze gepureerde voeding zoals in de potjes niet doorgeslikt krijgt, maar meer terug ‘tuft’. Ik prak haar voeding zodat je toch ‘stukjes’ voeding krijgt die niet al te groot zijn.
Groetjes Frauk
Poeh he,ik heb wel wat los gemaakt bij de moeders zo te lezen.
De reacties zijn echt heel uiteen lopend.
Nog 3 weken en dan gaan we haar dr eerste banaan geven,ik zal een foto t.z.t plaatsen.
Ik ben blij dat er moeders zijn die er moeite mee hebben met deze methode alleen vindt ik sommige reactie wel erg heftig en erg direct.
Het was voor mij alleen maar een vraag,en ik was benieuwd naar jullie meningen alleen voel ik me door sommige reacties erg aangevallen en dat vond ik soms wel jammer,ik zit niet te wachten op een uitbrander.
Maar des ondanks ben ik erg blij met de meningen
Veel liefs een trotse moeder!
X Sandy
Hoi
ik denk niet dat het iemands bedoeling is jou aan te vallen hoor maar het zijn gewoon allemaal meningen,die erg uiteenlopen soms.het gaat er hier natuurlijk ook om dat iedereen begaan is met elkaar en de baby’s en het idee dat je kind kan stikken terwijl het eet is natuurlijk ook niet erg fijn.
desondanks moet jij doen wat je zelf denkt dat je het beste vindt.
nogmaals,maar ik kan niet voor iedereen spreken natuurlijk,ik geloof niet dat het als een aanval is bedoeld
gr diana
Hoihoi,
Ik was niet van plan om te reageren maar doe het toch maar.
Ik heb het zelf ook niet op de Rapley methode.
Wat betreft smaak en alle andere voordelen, de ene deskundige zegt het een de andere zegt weer het volgende.
Het zal allemaal wel.
Elk kind in groep 1 bv eet boterhammen en kent verschillende smaken.
Dus ik vind dit net zoals zoveel dingen een beetje overtrokken.
Binnen een tijdsbestek van 10 jaar moesten kinderen eerst op de buik slapen, toen op de zij en nu op de rug en is de rest allemaal zeer gevaarlijk.
Ik vind sowieso de overgang van melk naar ineens vast voedsel een beetje vreemd. Maar goed wie ben ik.
Iedereen die wel de rapley wil doen, tuurlijk het mag er zullen ook echt wel voordelen aan zitten maar ik zie het niet zo zitten.
Ik heb mijn zoontje ook wel eens een soepstengel gedaan en daar stikte ie ook haast in moest het hem achter uit zn keel halen nou dan denk ik wel twee keer na hoor voor ik hem weer een soepstengel geef.
Niet bedoeld als aanval op de rest, gewoon mijn menign.
Liefs Maaike
Het gebeurt helaas wel vaker dat je vraagt om ervaringen en dan een hoop negativiteit over je heen krijgt van onervaren personen, die weten dus niet wat het is en bestempelen het dan maar meteen. (zoiets had ik ooit met samenslapen op een ander forum)
Ik zei al eerder dat een soepstengel droog is en niet makkelijk op te kokken is, als je met rapley begint zijn er natuurlijk wel dingen die je niet heel mag geven, ik zal je een Pb sturen met wat verdere info)
Hoi
dat onervaren vindt ik niet echt waar.
er zijn vast mensen die er over hebben gelezen,of het in de omgeving hebben gezien of meegemaakt
wie zegt dat de meeste hier onervaren zijn?
Als je een vraag of reactie post kun je naast positieve dingen ook negatieve dingen verwachten.
als je dat niet goed kunt hebben moet je waarschijnlijk niks posten.
je vraagt een mening of advies en die krijg je dan ook.
dat heeft naar mijn mening niets met onervarenheid te maken
gr diana
Ik vind dat als je ZELF geen Rapley hebt gedaan, je niet kan zeggen dat je er ervaring mee hebt en dat is toch waar ze om vraagt?