hoi sandy
ik ben moeder van een dochtertje sjors die nu 2 1/2 is.
ik ben met 6 maanden ook begonnen met rapley en ik ben razend enthousiast.
je moet je wel even goed erin verdiepen en het boek lezen maar dat werd al eerder verteld want er zijn wel wat eisen bijvoorbeld dat ze goed recht moet kunnen zitten.
In het boek staat ook een lijst met voedsel waar je het beste mee kan beginnen.
Deze methode is niet de hoofdvoeding die krijgt ze nog van de borstvoeding.
ik zelf heb 13 maanden borstvoeding gegeven en door de rapley methode bouwde sjors mijn borstvoeding op een natuurlijke wijze af.
want hoe meer en beter ze ging eten dan ging ze minder drinken en borstvoedingen overslaan.
er werd geschreven dat ze het maar zielig vind voor het kind.
geloof me elke moeder wil het beste voor haar kind en ik vond dit het beste vooral als je ziet hoe ze ermee bezig is en zo trots kan zijn dat het ook nog lukt om het in haar mond te krijgen.
er werd geschreven dat ze dan nog geen tanden hebben en dat het misschien gevaarlijk kan zijn.
geloof me ze gaat eerst het voedsel speelenderwijs ontdekken en sabbelt eraan.
teminste dat deed sjors in het begin pas als ze haar motriek (wat door de methode sneller lijkt te ontwikkelen) goed ontwikkeld is krijgt ze het goed in haar mond.
en omdat je haar grote stukken eten geeft bevoorbeeld een hele peer kan ze er niet in stikken.
en dat komt omdat ze nog geen stukken eraf kan bijten en in het begin alleen maar sabbelt en als ze begint te bijten dat kan ze ook kauwen.
vooral borstvoeding kinderen kauwen ook melk uit je borst.
sjors heeft soms wel gekokhalst en dan schiet even de paniek toe maar dan spuugde ze het uit en keek me aan waar maak je toch druk mam en nam weer een hap.
ook een van mijn belangrijkste redenen om hier mee te beginnen was dat ze er zelfstandig door word.
zij heeft controle over haar eigen eten.
zij bepaald wanneer ze een hapt neemt en wanneer ze genoeg heeft.
en dit doen ze in werkelijkheid ook met borstvoeding voeden op vraag.
deze methode is geen garantie dat ze goed eten want toen sjors 2 werd zei ze opeens nee tegen het avondeten.
en dat is nu ook nog vaak maar dat is een ander verhaal.
kijk gewoon naar jou kind en hoe jij het wil doen en geloof erin.
veel succes met je keuze.
groetjes nicolevb.
Gewijzigd door - nicolevb op 02 Aug 2008 02:04:14