Psz teveel impact op haar? Stoppen of doorgaan?

Hoi allen,

Mijn oudste dochter, nu 2j4 m, gaat sinds paar weken naar de psz. Dit is de 4e week. Nu is zij altijd al geen makkelijk kind geweest, moeilijk zelf spelen, veel aan papa en mama hangen. Haar jongere zusje is makkelijker…

Maar ik vraag me af of ze echt wel toe is aan de psz. Qua leeftijd wel. Maar sinds ze gaat roept ze élke morgen ‘E niet naar peuterzaal toe. Niet jeuk’. Ze wil echt niet! Als ik haar zeg dat ze die dag thuis is met mama en zusje is t goed. Overdag zegt ze regelmatig “mama komt E straks hale”. Ze is er heel erg mee bezig. s nachts wordt ze tegenwoordig regelmatig huilend wakker, niet een keer, meerdere keren. Middagslaapje (nu vaak nog maar 3 kwartier) ook huilend wakker worden. Dat ze tussen de middag nu korter slaapt (eerst 1,5 uur) vind ik geen ramp. Maar de nachten… vaak wakker, en s morgens rond 5 a 6 uur is ze ook al wakker, en dan roept ze veel “Nee, Nee!”! Voorheen was dat rond 7 uur. Ze slaapt met haar jongere zusje op de kamer dus die wordt vaak ook vroeger van haar wakker.
We vermoeden echt dat t komt van de psz… Ze loopt met rode ogen rond, wallen eronder. Vind t echt zielig!

Als ik haar s morgens vertel dat ze naar psz gaat, zet ze t thuis meteen op een huilen. Dus dat probeer ik vaak pas te vertellen vlak voor we weg moeten. Ze eet toch al slecht en als ze weet dat ze naar psz moet eet ze helemaal niets meer…

Ik heb t er met mijn man overgehad. Maar hij vind haar zo wie zo te jong voor de psz… maar direct ermee stoppen, is misschien ook overdreven. Nog aanzien tot herfstvakantie? (dat is na vandaag nog 3 keer gaan).
Ze heeft al een knuffel van thuis mee. En er is een vaste leidster die haar steeds van me overneemt, met haar naar me zwaait als ik met haar jnogere zusje naar huis ga. Of ze daar echt meedoet… ik heb de indruk dat ze wel met een leidster wil spelen daar, maar neit alleen. En gewoon wacht tot de tijd om is en mama haar weer komt halen.
Wat zouden jullie doen??

Ik zou even navragen hoe het gaat als jij wegbent? En is er een paar keer bijbliven een optie en dan steeds korter? Mijn oudste heeft 6 erken gehuild. Als het echt niet gaat zou ik het over een paar maanden nog een keer proberen.

Liefs Michelle

Zou het kunnen zijn dat ze voor haar gevoel te weinig aandacht krijgt op de psz? Ik begrijp uit je verhaal dat ze thuis best veel aandacht vraagt (krijgt?)?
Persoonlijk zou ik het nog aankijken. Ik ben bang als je nu stopt en over een paar maanden weer start dat je dochter het dan helemaal niet meer wil.
Kan me voorstellen dat het voor je dochter een hele omschakeling is, maar kan me ook voorstellen dat jij dadelijk met een baby erbij blij bent als ze naar de psz kan gaan…
Succes.
Groetjes Nancy

Thanks voor de reacties.
Ik heb vanmorgen bij t ophalen weer even met een leidster gesproken. Meestal vraag ik wel even hoe het gegaan is, dit keer iets uitgebreider. En genoemd hoe ze er thuis op reageert.
Zij vertelde me dat ze niet veel meer huilt. Dat ze wel gewoon meedoet met bijv kleuren e.d. (als ze echt niet zou willen, zou de dat ook niet doen). Wel kijkt ze nog veel de kat uit de boom. Vooral bij nieuwe dingen (onbekend, eng) zijn er wel even tranen.
De leidster had niet de indruk dat we nu moesten stoppen met naar psz gaan… als t echt niet zou gaan, zou ze dat ook wel zeggen.
Mijn dochter verwerkt t denk ik thuis gewoon meer… ze lijkt t op psz wel een beetje naar d’r zin te hebben, althans ze gaat wel bij kindjes staan kijken als ze spelen…

Nu stoppen zou betekenen pas volgend jaar weer brengen, en vermoedelijk is dan de stap nog groter. Beter nog even doorzetten… dus dat doen we dan maar.

@zwelgje: inderdaad, ik vind het ook wel fijn als ze heel even ergens anders is. Geeft me nu thuis de ruimte om wat huishoudelijks te doen als de jongste speelt. En ook om de jongste even wat meer 1 op 1 aandacht te geven.
De oudste heeft vooral de eerste 1,5 jaar veel 1 op 1 aandacht gehad. Nu speelt ze gelukkig wel zelf een deel van de tijd! Of ze plaagt haar zusje (die dan vervolgens weer alleen nog maar op schoot wil zitten). tja… onze kids zijn gewoon verwend met aandacht (oeps…)

Onze dochter (bijna 2,5) heeft het de hele week over de psz en zegt niets anders als “juffouw lief”!!!. Als het dan dinsdagochtend of vrijdagmiddag is zegt ze: “…(naam) niet juffouw toe”!!! Dikke tranen en zwaar overstuur is ze dan. Vaak gaat het wegbrengen redelijk goed tot ik wegga dan zegt ze “mama nog even knuffen blieft”??? In de hoop mij zo bij zich te houden. Als ik haar weer op kom halen is ze uitgelaten blij maar hoor ik dat het over het algemeen toch ook goed gaat. Soms is ze aan het spelen en begint ze totaal uit het niets te huilen en kokken (tot spugen toe). De juf spreekt haar hier streng op aan waar ze goed op reageert tot het knopje weer eventjes omgaat. Andere ochtenden/middagen is er totaal niets aan de hand en gaat het super! De dinsdagochtend is het erg druk met kindjes en begeleidsters ( 3 op 14) en vrijdagmiddag is het erg rustig (1 op 4). Blijkbaar maakt dat voor onze dochter het verschil want de “problemen” doen zich voornamelijk op dinsdag voor.

Uiteindelijk denken wij er toch over haar van de psz af te halen.
De drama’s worden alleen maar groter. Ze ligt inmiddels s nachts 1,5-2 uur wakker en huilt om t kwartier. Door laten huilen is geen optie. Maakt zij zichzelf helemaal mee overstuur en haar jongere zusje (op dezelfde kamer) ook wakker. Ook wij komen nu niet aan onze slaap toe.
S nachts en s avond (en vaak ook overdag) is t “niet naar peuterzaal toe. Vin nie jeuk”. En dat klopt waarschijnlijk ook dat t niet leuk is voor haar…

Ze speelt pas sinds een paar maanden echt een beetje zelf thuis.
Vanmorgen was mijn man met haar en haar zusje in de creche van de kerk. Hij vond dat ze zichzelf moest vermaken… maar ze gaat vervolgens gewoon in een hoekje zitten kijken naar de andere kinderen en komt niet van haar plekje. Dat doet ze dus op psz ook…

Inmiddels is ze thuis, omdat ze s nachts niet goed slaapt en s middags ook niet goed slaapt (na 45 min huilend wakker) doodmoe. Gevolg: vervelend, hangerig, huilt als ze s middags uit bed komt een half uur (en is niet te troosten), luistert niet meer naar ons, boos, driftig, gefrustreerd, slaat d’r zusje, gooit met speeltjes naar haar etc. Ze is alle normen en waarden kwijt… gewoon te moe om nog maar gezellig te kunnen zijn. Niks meer mee te beginnen. Dit kan zo niet doorgaan… dus gaan we haar waarschijnlijk maar laten stoppen.
Ze kan dan volgend jaar weer gaan, als ze 3 en. En dan samen met haar zusje, die dan 2 is, op dezelfde groep (in de hoop dat we dat voor elkaar krijgen bij de psz). is toch vertrouwder lijkt me…

Als het niet gaat dan gaat het ook gewoon niet! Afdwingen zal ook niet de oplossing zijn. Maar wel jammer, ze kunnen het er zo leuk hebben!
Het is natuurlijk een voordeel dat ze samen gaan (gaan die van mij nu ook) maar dat is maar tijdelijk he? Op een gegeven moment zal ze toch weer alleen naar de grote school moeten. Ik hoop voor jullie dat de rust haar goed doet, en dat het volgend jaar beter gaat!

Groetjes Manderijn.

Wat een lastig probleem. Aan de ene kant zeg ik als de leidster aangeeft dat ze toch wel meedoet met kleuren enzo zou ik toch even doorbijten. Maar aan de andere kant, moet dit niet ten kosten van alles gaan. Als ze er zo mee bezig is, dat is natuurlijk voor je dochter ook niet goed.

Je geeft alleen aan dan gaat ze volgend jaar pas weer als ze 3 is. Ik zou anders een paar maandjes stoppen en het dan weer proberen. Maar niet wachten tot ze 3 is, want dat is pas over 8 maanden.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers