Hoi allen,
Mijn oudste dochter, nu 2j4 m, gaat sinds paar weken naar de psz. Dit is de 4e week. Nu is zij altijd al geen makkelijk kind geweest, moeilijk zelf spelen, veel aan papa en mama hangen. Haar jongere zusje is makkelijker…
Maar ik vraag me af of ze echt wel toe is aan de psz. Qua leeftijd wel. Maar sinds ze gaat roept ze élke morgen ‘E niet naar peuterzaal toe. Niet jeuk’. Ze wil echt niet! Als ik haar zeg dat ze die dag thuis is met mama en zusje is t goed. Overdag zegt ze regelmatig “mama komt E straks hale”. Ze is er heel erg mee bezig. s nachts wordt ze tegenwoordig regelmatig huilend wakker, niet een keer, meerdere keren. Middagslaapje (nu vaak nog maar 3 kwartier) ook huilend wakker worden. Dat ze tussen de middag nu korter slaapt (eerst 1,5 uur) vind ik geen ramp. Maar de nachten… vaak wakker, en s morgens rond 5 a 6 uur is ze ook al wakker, en dan roept ze veel “Nee, Nee!”! Voorheen was dat rond 7 uur. Ze slaapt met haar jongere zusje op de kamer dus die wordt vaak ook vroeger van haar wakker.
We vermoeden echt dat t komt van de psz… Ze loopt met rode ogen rond, wallen eronder. Vind t echt zielig!
Als ik haar s morgens vertel dat ze naar psz gaat, zet ze t thuis meteen op een huilen. Dus dat probeer ik vaak pas te vertellen vlak voor we weg moeten. Ze eet toch al slecht en als ze weet dat ze naar psz moet eet ze helemaal niets meer…
Ik heb t er met mijn man overgehad. Maar hij vind haar zo wie zo te jong voor de psz… maar direct ermee stoppen, is misschien ook overdreven. Nog aanzien tot herfstvakantie? (dat is na vandaag nog 3 keer gaan).
Ze heeft al een knuffel van thuis mee. En er is een vaste leidster die haar steeds van me overneemt, met haar naar me zwaait als ik met haar jnogere zusje naar huis ga. Of ze daar echt meedoet… ik heb de indruk dat ze wel met een leidster wil spelen daar, maar neit alleen. En gewoon wacht tot de tijd om is en mama haar weer komt halen.
Wat zouden jullie doen??