Psz speelgoedpistooltje!

Jack gaat graag naar psz en hij heeft daar ook een vriendje. Dat vriendje is wat ouder ( bijna 4) en ik merkte al dat hij Jack beinvloedt. Ineens liep Jack nl thuis met zijn hand een pistooltje na te doen!! Nou dat heeft hij NIET hier opgepikt dus ik vermoedde al dat hij dat op schooltje meekreeg.
Vanmorgen bracht ik hem weg en had dat vriendje dus een NEPpistool bij zich!!! Een kind van 3 jaar notabene!!! Ik geloofde mijn ogen niet. Ik houd totaal niet van dat soort speelgoed en wens ook niet dat mijn peuter hiermee in aanraking komt. Ik ben niet zo naief om te denken dat hij er nooit mee zal gaan spelen maar in mijn huis komt die zooi niet en ik vind hem nog veel te jong.
Ik heb er wat van gezegd tegen te juf; die zei dat hun dat niet accepteren en dat het pistooltje weer mee naar huis mocht of weggestopt moest worden. En dat als zij zien dat de kinderen zo spelen er wat van gezegd wordt. Jack heeft thuis wel een waterpistool maar dat is gewoon in de vorm van een spuit/cilinder dus geen pistool-vorm zeg maar.
Jack weet niet eens wat een pistool is en waar het voor dient ( gelukkig) dus eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik ermee aan moet als hij dus zo’n Schiet-beweging maakt met zijn hand als een pistool. Ik heb gezegd dat mama dat niet zo leuk vind als hij zo doet maar ja hij ziet er geen kwaad in en hoe leg ik hem dat nou even uit? Of juist niet?

Enne, vinden jullie het van mij overtrokken, laten jullie je kids wel met dat soort speelgoed spelen???

Hier komt het er ook niet in hoor, net als (nep)zwaarden enzo.

Zoonlief vraagt er wel eens om hoor, en bij vriendjes speelt hij er ook wel eens mee. Maar hier gewoon het simpele antwoord: "vechten is niet goed, dus daar werken papa en mama niet aan mee. Hier in huis komt geen zwaard of pistool, ook niet voor de nep"
Ik ga er verder niet over in discussie met hem. Ik ga het ook niet verbieden wat hij bij vriendjes thuis doet… daar heb ik toch geen invloed op op dat moment. Maar hier thuis wordt geen oorlogje of vechten of wat dan ook gespeeld.

En volgens mij heeft ie dat nu wel geaccepteerd.

ja hier hebben ze wel speelgoedspeelpistolen en zwaarden maar nee ze mogen het niet mee naar school of psz nemen dat zijn de regels van school en dat vind ik heel goed.

als je het niet wilt hebben zou ik het negeren dan is de lol er snel vanaf denk ik

before you judge me, try hard to love me

Gewijzigd door - mama van 3 jongens op 17 Mar 2011 16:18:52

Op dit moment hebben wij dat probleem nog niet zo, maar bij ons komt dat soort speelgoed er ook niet in!
Precies wat Suzsje al zegt: mocht Luka er wel ooit om vragen zullen we hem zeggen dat papa en mama tegen vechten zijn, ook al is het nep.
Toch vind ik het een moeilijk onderwerp hoor, mijn broer heeft wel oorlogje gespeeld met neppistolen en die is er niet agressiever of crimineel van geworden…
Maar iig, ik hou er niet van.

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie Pregnancy tickers

Ik heb dat probleem ook nog niet, maar hij heeft wel een waterpistool. Ik maak me eerlijk gezegt drukker over wat hij op tv ziet of dat kinderen geweldadige spelletjes op de computer doen. Hij mag van mij niet vechten, maar zal dat straks vast weleens doen. Jongetjes hebben die neiging misschien toch eerder. Ik had vroeger een bugs toen ik een jaar of 10 was, daar ben ik ook niet slechter van geworden. Ik ben laatst met mijn neefje ook wezen schieten bij een schietvereniging (hij is 8), dat is puur sport en heeft niets met agressie te maken. Wat vinden jullie bv. van een vechtsport?
Ik denk dat genoeg kinderen agressie van thuis meekrijgen, door invloed van een schreeuwende ouder.

Vrouwen zijn volgens mij wel vaker zo, dat alles vredelievend moet. Denk dat daarom mannen in het leven van kinderen ook wat waard zijn, zodat ze zich ook als mannen leren gedragen. En dat gaat anders als bij vrouwen.

Hier hebben ze gewoon zwaarden en pistolen en spelen ze riddertje en cowboy etc. De oudste is 4,5 en de jongste bijna 3. We hebben er geen problemen mee. We leren ze om elkaars grenzen te respecteren in het spelen ermee en zoeken er verder niks achter.
Het is ieders persoonlijke keuze natuurlijk waar ze willen dat hun kind mee speelt.
Ze hebben er niet meer ruzie door, vechten er niet meer door en spelen ook gewoon met auto’s duplo en lego.

Gewijzigd door - Simzoe op 17 Mar 2011 15:26:11

@delmira, als mannen gedragen? Horen mannen te schieten/vechten dan?
Ik heb ook gewoon een man, een echte maar die heeft ook een hekel aan vechten dus ook hij is het er mee eens dat er geen pistolen en zwaarden hier in huis komen.

Mijn man is ook tegen geweld, wapens, etc. Luka mag dan ook van hem, en ook van mij, geen wapens als speelgoed. Wat die tv-series en computerspelletjes betreft, gelukkig zit er een knop op die apparaten.
Die series zetten we niet op, en op de computer speelt hij nog niet.
Mocht hij wel die leeftijd krijgen dan krijgt hij die spelletjes niet, en aangezien de computer beneden staat hebben we er zicht op wat hij dan op de computer doet.

Kijk, als hij straks bij vriendjes speelt kunnen we het niet verbieden nee. Maar wel wat er in mijn huis komt!

Tja ik heb 2 meiden en heb daar dus niet mee te maken, maarrrr… ik kan ook niet zeggen dat ze niet mogen vechten (ja tuurlijk niet op school of zo!), want Nikki zit op jiu-jitsu … Maar ergens anders spelen ze ook met pistooltjes en zwaardjes en ik zie niet echt een probleem, zolang ze maar weten dat het nep is…

Maar bij vechtsporten word toch duidelijk gemaakt dat het voor zelfverdedeging en de sier is? Mijn man deed aan Taekwondo en daar werd dat er iedere training en wedstrijd bijverteld. Zij zagen taekwondo dan ook echt als een ‘kunst’ , niet om een ander pijn te doen…

Jiu-jitsu is idd een verdedigingssport en dat weet Nikki gelukkig ook heel goed! Maar je gaat het echt niet tegenhouden dat ze met pistooltjes, zwaardjes, handen als pistooltjes spelen en tekenfilms waar wat geweld in zit kijken… Op de basisschool komen ze er toch mee in aanraking, want er zijn altijd wel kinderen die het wel mogen…

Ik weet ook wel dat hij er in aanraking mee gaat komen in de toekomst. En dat ga ik ook niet krampachtig tegenhouden hoor, maar ik vind het op de PSZ wel lichtelijk vroeg. Mijn zoontje is net 3!!!

ik heb vroeger ook veel met pistooltjes enzo gespeeld en vond dat ook altijd erg leuk. Ik zou er dan ook geen problemen mee hebben. Denk echt niet dat ze daar gewelddadig van worden, hoor. Daar houden jongetjes (en sommige meisjes) nou eenmaal van om met dat soort speelgoed te spelen. Beter idd dan die gewelddadige computerspellen. Ik denk dat je het ook niet echt tegenhoud, want zoals je al zegt hij kan met zijn hand ook een pistool nadoen.

22-12-2009 colin geboren

nou ik begrijp delmira’s reactie eigenlijk wel, ik ben het ook wel grotendeels met haar eens. ik denk ook niet dat ze bedoelde dat mannen horen te schieten en te vechten maar dat is nu eenmaal wel iets wat jongentjes leuk vinden; cowboytje spelen of indiaantje.
eh en rico heeft van bart smit zo’n verkleedskist gekregen waar een cowboy en piratenpakje enzo in zaten en daar zaten ook een nepzwaard en een nep pistooltje in. hij mag hier absoluut niet mee naar buiten en hij mag ook absoluut niet met die zwaard gaan “steken” en dat weet hij dondersgoed. Het boeit hem eigenlijk ook bar weinig. hij bestudeerd het gewoon hoe het eruit ziet vooral het pistooltje. en hij heeft ook waterpistooltjes voor in bad. ook daar doet hij niks mee alleen water erin laten lopen en er weer uit. had hij van een vriendin van zn peetoom gekregen op vakantie.

ik begrijp je wel heel goed christa, maar ik denk niet dat het jouw alleen om dat speelgoed pistooltje gaat. Je geeft het zelf al aan je vond al langer (of je kreeg het idee) dat hij door dat kindje negatiever wordt beeinvloed.
het gaat je om het gehele verhaal niet alleen over dat incident. als dat het alleen was had je wellicht gewoon gedacht: zoiets neem je niet mee naar school, speel daar thuis mee!
maar nu hij het mee naar school nam EN dat hij al langer “bezig” is maakt dat jij je mening nu zo hebt gevormd. en DAT vind ik heel erg begrijpelijk.