Projectielspugen

Dag allemaal,

Weer een bericht over Claire:

De afgelopen week eet ze ze steeds minder, maar is ze nog steeds levendig. Na mijn laatste bericht (toen had ze problemen met ontlasting) kreeg ik een laxeermiddeltje, en dat werkte!

Maar…eergisteren heeft ze haar eten uitgespogen en verder weinig gedronken. Ze werd hangerig en huilerig. En sinds gisteren één kleine plasluier…Vanochtend kreeg ze de fles én een flesje ORS: beiden gingen bijna op. Maar nog geen vijf minuten later, spoot het er uit! En ik bedoel geen mondje, maar alsof er een brandspuit open stond!
Meteen naar de dokter: die zei dat het een virusje kan zijn, en dat we er goed aan deden om te komen. Als we het wilden, kon hij ons doorsturen naar het ziekenhuis, of we keken het aan tot 14.00 uur, want dan zou hij bellen. Mijn vrouw moest werken, en ik heb vakantie, dus we hebben het KDV afgebeld, en nu zit ik met Claire thuis, erg zenuwachtig te wezen.
Ze heeft een uurtje geslapen, en werd daarna huilend wakker: honger! Of dorst…
Ze heeft drie keer 60ml voeding gekregen en een beetje ORS, maar dat is niet zo’n succes. Daarna voorzichtig spelen in de box en K3 zitten kijken, en nu slaapt ze, na een beetje huilen. Ook niest ze opeens veel, en heeft ze een snotneusje. In ieder geval is ze nog niet uitgedroogd.

Ik ga zo kijken of ze al een plasluier heeft en wachten tot de dokter belt. Ondertussen zoek ik me rot op internet, en de dingen die ik lees, word ik niet vrolijk van. Weet één van jullie wat het zou kunnen zijn?

[img]http://lb1f.lilypie.com/pZKrp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie” />

“uitgespogen”, brrrrrrrrrrrrrrrrrr…

Projectielspugen heet het volgens mij pas als een kind een spuugbaby is en regelmatig voeding met kracht uitspuugt. Dus als ze spuugt vanwege een virus, valt het niet onder projectielspugen dan is het gewoon overgeven en dat komt er soms met kracht uit.

Wat dat spugen betreft, verplaats jezelf eens in je kind: als je zelf ziek bent, moet je er dan aan denken om elke paar uur een flinke plens warme melk naar binnen te moeten werken? Nee! Zou er met dezelfde snelheid weer uitkomen.

Zo werkt dat ook bij zo’n zieke kleine mop. Liever elk uur iets geven dan dat je om de 3-4 uur een hele fles geeft. Anders blijft ze spugen.

Wat die flesvoeding betref: maak die aan met 1 schepje minder. Dus bijv. 90ml + 2 schepjes in plaats van 3 schepjes. Dan ligt het minder zwaar op de maag en houdt ze het beter binnen.

Groetekes, Sje

Klinkt als een virus.

Meerdere malen op de dag kleinere hoeveelheden vocht aanbieden en zien of dat erin blijft. Als het een griepje is, is het met een dag of drie alweer stukken beter. Heeft ze ook koorts? Zo ja, dan kun je altijd een paracetamol-zetpilletje geven hè. Als de koorts daarvan zakt, dan is het idd een virus en zo niet, dan is het een bacterie en heeft ze misschien antibiotica nodig.

Sterkte en niet te zenuwachtig worden hè!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Heb je al meer info?

9 maanden is ze zie ik.
Dan zou je, om wat vastigheid in de maag te geven, een stukje beschuit kunnen proberen.

M.

ik reageer even namens mijn man:
onze dochter is vanmiddag opgenomen in het ziekenhuis en wordt met een maagsonde gerehydreerd. Ieder uur wordt er 100 ml ORS ingedruppeld, tot 1 uur vannacht, en daarna gaan ze ieder uur weer een flesje proberen. Zelfs bij het geven van ORS via de maagsonde bleef ze spugen, maar dan slijm en gal ipv melk of water. Morgenochtend proberen we weer een flesje, weigert ze dan nog, dan blijft ze aan de sonde tot ze wel uit de fles drinkt.
vooralsnog nog steeds geen plas/ontlasting.
Bloedonderzoek wees niets uit, zodra er plas/ontlasting is, komt er verder onderzoek. waarschijnlijk is het toch gewoon een virus, hoewel ze niet de hele dag door spuugt, dat is het gekke.
Al met al een heel zielig hoopje baby, met braces om haar armen, zodat ze de sonde er niet uittrekt (is met de 1e wel gedaan, dus er moest een 2e achteraan
ze slaapt nu sinds een half uurtje en krijgt in haar slaap verder ORS toegediend.

bedankt voor jullie reacties en we houden jullie op de hoogte.

[img]http://lb1f.lilypie.com/pZKrp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie” />

antwoord op de vragen:
geen koorts, wel verhoging.
Meerdere kleine beetjes aanbieden hebben we geprobeerd, maar ze heeft 1x veel gedronken en daarna weigerde ze iedere fles. De afgelopen 24 uur, voor de maagsonde heeft ze al met al 180 ml op, wat natuurlijk te weinig is.

nogmaals, bedankt voor alle reacties

Wat naar! Heel veel sterkte en ze zal er nu wel snel weer bovenop zijn. Laten jullie ons nog even weten hoe het gaat?

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Wat vervelend dat ze nu in het ziekenhuis ligt. Gelukkig kan er nu wel goed gekeken worden wat ze heeft en zal ze er snel wel weer bovenop komen.

Sterkte en beterschap voor Claire.

Groetjes,
Sandra

Lilypie

ach arm meissie… alle beterschap en sterkte toegewenst…!!