Problemen met naar bed gaan

Naomi is bijna 4 en als we zeggen dat het tijd is om naar bed te gaan dan begint de ellende. Ze wil dan eerst nog iets drinken wat een eeuwigheid duurt. Dan is ze in de badkamer weer tijd aan het rekken als ze haar gezicht moet wassen en tanden poetsen. Met een verhaaltje voorlezen gaat het weer verder want dan moet zij weer een boek uitzoeken enz enz.
Mijn man brengt haar meestal naar bed omdat zij dat wil en ik moet dan altijd nog komen om haar een kus te geven en dit is dan weer iets om tijd te rekken. Dan is er nog het nodige gehuil bij zodat wij weer overspannen zijn tegen de tijd dat zij in bed ligt. Dan is ze meestal nog een hele tijd aan het huilen of aan het roepen en uiteindelijk zijn wer weer een uur verder.

Iemand nog goede iedeén??

Diana.

Ha Diana,
Je kunt misschien haar iets heel leuks beloven voor de volgende dag,ik denk dat ze op deze leeftijd dat echt wel begrijpen.
Mijn dochter is daar wel heel gevoelig voor,ik zeg dan meestal…als je vanavond lief bent en gelijk lekker gaat slapen dan gaan we morgen…naar de speeltuin of een rondje fietsen of iets wat jou dochter heel leuk vind om te doen.
Mijn dochter zegt dan s’morgens gelijk als ze wakker word,gaan we vandaag naar de speeltuin (…of iets anders) toe.
Maar als ze niet lief is ook goed uitleggen waarom ze vandaag niet naar de speeltuin(…of iets anders) mag.
Ik denk ook dat het wel veranderd als ze straks 4 word en naar school gaat,dan zijn ze s’avonds echt wel moe.
Succes en hopelijk heb je er iets aan!
groetjes andrea

Heb je al geprobeerd om niet ineens te zeggen “het is tijd om naar bed te gaan”, maar dat je bijv. een moment een kwartiertje ofzo verderop aangeeft?

Dus stel je man is in de tuin aan het werk, en je weet dat-ie over ongeveer een kwartier klaar is, dat je dan zegt “Als papa naar binnen komt, gaan we je naar bed brengen”. Je kunt haar bijv ook een aflevering van Dora ofzo laten kijken. Dat is ook ongeveer kwartier/20minuten. En dat je dan aangeeft dat ze naar bed moet als Dora afgelopen is.

Dan komt het voor haar niet zo “uit de lucht vallen” dat ze naar bed moet. Ze is dan beter voorbereid. Kinderen weten graag waar ze aan doe zijn, ze willen duidelijkheid.

Groetekes, Sje

Bedankt sje, maar dat doen we altijd al We zeggen ruim vantevoren dat ze naar bed moet dus het komt niet uit de lucht vallen.
Maar het is toch elke avond weer feest.