Problemen met naar bed gaan

Patrick heeft nu sinds een paar weken erge problemen met naar bed gaan. Eerst was het zo dat ik een verhaaltje voorlas dan nog even knuffelen en dan ging hij ook lekker slapen.

In middels is het verandert dat hij nu met naar bed gaan eerst heel rustig is ook als ik de kamer verlaat maar na een half uur begint hij te huilen en houd niet meer op met huilen tot dat ik hem er uit haal.

Nu is het weer verder gevorderd dat hij meteen al begint te huilen wanneer ik de kamer uit wil lopen. Vanavond was het weer zo.
Ik ben daarna nog 1 keer bij hem wezen kijken en hem verteld dat ik hem nog een speciale welterusten zoen kwam geven.
Meteen na dat ik de kamer verliet ging hij weer. Ik heb tegen hem gezegd dat het niet nodig was om te huilen. Dat dit de laatste keer was dat ik bij hem kwam kijken en ik niet meer terug kwam.

Nu inmiddels is dat al weer een half uur releden en nog steeds ligt hij erg te huilen. Ik weet nu echt niet meer hoe ik het moet oplossen. Als ik aan hem vraag wat er is dan moet hij even goed nadenken en dan komt hij nergens mee. Dus ik weet aan zijn reactie te zien dat hij mij uitprobeerd. Hij blijft maar huilen en huilen. Op die momenten sta ik echt op het punt hem er uit te halen alles behalven dat huilen.

Heeft iemand een idee hoe ik het misschien kan aanpakken. Patrick heeft wel meer fases gehad dat hij niet goed ging slapen maar die waren meestal met een week of twee voorbij dit duurt nu al meerderen weken.

veel liefs mignon

We hebben met Shakira hetzelfde meegemaakt.
Het is dan misschien hard om te zeggen, maar wij gingen er twee keer heen en de derde keer lieten we haar gewoon huilen. Binnen twee weken was het over.
Zou ik nog wel een vraag mogen stellen? Slaapt Patrick 's middags nog en heeft hij dat echt hard nodig?
Mocht hij 's middags niet echt moe zijn, dan kan het ook wel zijn dat hij gewoon 's avonds niet moe is.
Shakira ging toen ze 's middags nog naar bed ging 's avonds ook niet meteen slapen, ze ging zo rustig twee uren spelen… Ze huilde niet ofzo, je hoorde haar echter wel rondrennen… Toen we het middagslaapje afschaften was het ook meteen afgelopen met het gespeel boven. Nu is het bij haar naar bed brengen en meteen snurken geblazen (binnen het kwartier!)
Hopelijk heb je er wat aan, het is een moeilijke situatie die hopelijk snel voorbij gaat. Suc6

Een knuffel van een trotse vader!!
Papa van Shakira (24-12-2002)
shakira.peutersite.nl
en Fajah (17-11-2004)
kleinefajah.dreumessite.nl

Ja patrick slaapt smiddags nog wel en hij kan zo twee uur achter elkaar slapen.

Maar of hij het echt nodig heeft weet ik niet want er zijn ook dagen dat hij zo tot een uur of half twee niet moe is. Dus wat je zegt zit wel wat in. Misschien moet ik het eens proberen om hem smiddag beneden te houden. hij kan altijd nog even lekker op de bank zitten als hij moe is.

Ja vanavond was ik het ook zo zat dat ik hem heb laten huilen. Nu is het stil boven.

Het zou zo maar kunnen dat doordat hij in de middag slaapt dat hij tegen de avond niet moe is.

veel liefs mignon

Hoi Mignon,

Ben je net ongeveer van het eetprobleem af, en nu krijg je dit.

Ik heb er nog niet mee te maken gehad, maar vanuit mijn voornemen om de kinderen consequent op te voeden en mijn ervaring met huilen, wil ik je de volgende tip geven:

Haal Patrick nooit uit bed als hij zo huilt! Dan weet hij dat hij dat voor elkaar kan krijgen en voor je het weet gaat hij de grenzen verder verleggen.

Gewoon in bed laten liggen (tenzij er echt iets anders aan de hand is natuurlijk) en als je iets met hem bespreekt (waarom hij zo moet huilen, etc.) ook in bed laten.

Zeker niet mee de slaapkamer uit nemen want dan heb je echt de poppen aan het dansen.

En net wat Ammetje zegt, ik doe dat ook als onze oudste huilt om iets voor elkaar te krijgen, lekker laten huilen en negeren. Binnen een paar weken, en misschien wel paar dagen is het over want dan weet Patrick dat hij er niks mee bereikt en geeft hij zijn pogingen op.

Allemaal makkelijk gezegd natuurlijk, want tuurlijk gaat het dwars door je moederhart zo’n huilend kindje, maar als je je niet sterk opstelt en niet aan Patrick laat merken wie er de baas is, ben je straks veel verder van huis.

Goed toch dat hij nu wel stil is geworden? Dat is al een start. Morgen huilt hij misschien wel een stuk korter.

Alle sterkte en succes ermee!

Groetekes, Sje (mama van Marleen en Ilse)

inderdaat gaat het recht door je moeder hart heen wanneer je kind huilt.

Hij is gaan slapen ben daarnet even gaan kijken hij deed even zijn oogjes open toen heb ik hem een nachtzoen gegeven en is hij lekker gaan liggen en slapen.

Ja heb je het ene gehad krijg je het anderen eroverheen. Maar denk als ik er goed overnadenk dat het allemaal te maken heeft met dat patrick zijn grenzen aan het verkennen is.
Dat hoort bij de leeftijd die hij nu heeft. Als ik hem dan zo door de babyfoon hoor huilen denk ik telkens bij mezelf. Niet naar boven gaan consecuent blijven daar help je patrick alleen maar mee.

Met die gedachten kan ik het dan volhouden.

Geef ik nu in dan heb ik op de lange termijn de poppen aan het dansen.

veel liefs mignon

Het is natuurlijk hartverscheurend als je je kind hoort huilen. We vinden het ook heel knap dat je jezelf voorhoudt dit vol te houden. Je bent op de goede weg!!!
Heel veel succes ermee! En echt waas ook deze fase gaat weer over

shakira.peutersite.nl
en Fajah (17-11-2004)
kleinefajah.dreumessite.nl

Inderdaad, je bent echt op de goed weg Mignon. Hou vol!!! En bedenk op moeilijke momenten dat het ook in het belang van Patrick is, want het is alleen maar tof als mensen hem een leuk ventje vinden in plaats van een klein ettertje.

Dus zet door!!!

En verder, beloon op positieve momenten. Dus als hij eens meteen goed gaat slapen, denk dan niet de volgende ochtend “Ik zeg er maar niks over want anders wordt hij er alleen maar aan herinnerd en gaat het vanavond mogelijk weer mis”. Nee, overstelp hem met complimentjes dat hij zo goed is gaan slapen, dat je zo trots op hem bent en dat je je blij voelt als hij goed gaat slapen. Vraag ook of hij het zelf ook fijner vond zo.

Ik heb patrick nu twee dagen de middag niet meer op bed gelegd, en tot mijn verbazing houd hij het uitstekend vol de dagen zonder middag slaapje. Waarscheinelijk had hij die niet meer nodig. De avonden gaat hij nu stukken beter slapen.

Wanneer ik de kamer uitloop wordt hij nog wel even boos en laat dan even een paar mekkerende kreten horen maar gaat dan eigelijk vrijwel meteen slapen.

Vreemd eigelijk dat ik dat toch niet opgepikt had dat hij eigelijk zijn middag dutje niet meer nodig had.

Maar ja zo loopt het nu dus twee dagen lekker op rolletjes. Heb nu lekker de tijd om in de middag samen met patrick naar buiten te gaan. Even een frisse neus halen.

Heel erg bedankt voor jullie tips heb er zeker wat aan gehad

veel liefs mignon

Fantastisch dat het zo gaat!!!
Het heeft wel voordelen dat Patrick niet meer slaapt 's middags.
Je bent nu niet meer aan huis gekluisterd, je kunt hem dus lekker meenemen.
En 's avonds gaat hij snel slapen, dus veel minder stress en alles.
Hartstikke lekker toch? En die mekkerende kreten die houden waarschijnlijk na een paar dagen wel op, dat deed Shakira precies hetzelfde…
We zijn blij voor je, er valt weer een hele last van je schouders
En Patrick voelt zich nou een hele kerel zeker!?

en Fajah (17-11-2004)

Patrick voelt zich inderdaat een hele kerel. Hij wordt nu groot he hij hoeft niet meer te slapen in de middag.

Tegen vier uur krijgt hij wel een dipje maar dan gaat hij lekker op de bank zitten tot hij weer een ingeving heeft van wat hij wil doen en hopla ineens is hij over de moeheid heen. En zeg nu zelf wie heeft er op een dag geen dipje ook ik ben blij als ik even kan zitten aan het einde van de middag.

Kleine kinderen worden groot okal zou ik soms wel eens willen dat het niet zo snel ging.

veel liefs mignon

Grappig he, dat oplossing voor ogenschijnlijk grote problemen soms achteraf zo simpel blijken te zijn! hihi!

Tof dat het nu veel beter gaat!

Sorry Mignon ik was helemaal vergeten het topic te volgen, dus was wel benieuwd hoe het ging met Patrick. Maar zo te lezen gaat het uitstekend!! Ja en 's middags niet meer naar bed… dan ben je een grote kerel Patrick!

en Fajah (17-11-2004)

Ja hij voelt zich ook een hele grote kerel.

Was wel even wennen hoor. In de middag de kleine toch wakker. Soms ging ik even de stad in samen met patrick en dan had ik nog de hele tijd het idee dat ik op tijd thuis moest zijn voor zijn middag dutje maar daar wen ik nog wel aan.

Patrick is er helemaal blij mee dat hij nu de hele dag op mag blijven en gaat tegen bedtijd lekker slapen.

veel liefs mignon