Hoi Han,
Ik zou me niet druk maken over het doorslapen van je kleine meisje. Zeker als ze goed gevuld de nacht in gaat en als ze 's ochtends erg goed de ochtendvoeding neemt, niet wakker maken midden in de nacht. Blijkbaar vindt ze het zelf het fijnst om lekker door te slapen.
Wat die borstvoeding betreft (ik ben nog niet zo lang geleden gestopt): gewoon de natuur zijn gang laten gaan. Zolang je dochtertje mooi die tussenpozen van 3 à 4 uur tussen de voedingen blijft houden, krijgt ze genoeg melk binnen. Worden de tussenpozen korter en huilt ze veel dan krijgt ze blijkbaar niet meer genoeg binnen en moet je bij gaan voeden met flesvoeding.
Ik hield ook geen tijd bij als mijn kindjes dronken. Gewoon eerste borst lekker leeg laten drinken. Even pauze (evt. verschonen zodat ze weer goed wakker wordt) en dan de andere borst laten drinken. Hoofdgerecht en toetje noemde ik dat altijd. Die laatste borst hadden ze soms na een paar minuten al genoeg en soms dronken ze wat langer. Zelf heb je ook de ene dag meer zin in een toetje dan de andere dag. Dus daar vergeleek ik het maar mee.
Als ze verder gewoon volgens de gemiddelden aankomt en groeit, doet ze het prima op borstvoeding. Zodra je gaat zitten stressen of ze wel genoeg binnenkrijgt en als je in milliliters gaat rekenen, lijdt de borstvoeding eronder en komt de melk niet goed op gang. Dus proberen zo relaxed mogelijk je vrouw de kleine mop laten voeden. Die kleine pakt precies wat ze nodig heeft.
Als je twijfelt en je wilt checken op uitdrogingsverschijnselen (vooral omdat jullie in zo’n warm klimaat wonen) dan doe je dat op de volgende manier: neem de huid bovenop het handje van je dochtertje tussen je vingers en laat die weer los. Gaat de huid weer meteen terug in model plat op de hand dan is er niks aan de hand. Blijft de huid in een puntje op haar handje staan, dan is er sprake van (beginnende) uitdroging en moet je meteen actie ondernemen (via een arts).
Overigens hoeft het niet zo te zijn dat als ze huilt, het van de honger is. Het kan ook zijn dat ze een schone luier nodig heeft, darmkrampjes heeft of gewoon moe is en prikkels weg wil huilen. Je kunt aan de stand van de handjes zien of ze prikkels weghuilt of niet. Als het prikkels weghuilen is, gewoon lekker even uit laten huilen. Hoef je je niet schuldig over te voelen. Dat hebben babies gewoon nodig.
Als wij af willen reageren gaan we een potje tennissen of we gaan wat in de tuin werken, maar babies kunnen niet meer dan liggen en moeten op een andere manier afreageren (na veel indrukken en drukte en bij vermoeidheid) en hun enige manier is huilen.
Dat neemt af naarmate ze groter worden en zelf meer kunnen.
Groetekes, Sje (mama van Marleen en Ilse)
Gewijzigd door - Sje op 10 Nov 2005 14:04:53