Pre Menstrueel Syndroom


#1

Zwangerschap’s hormonen… wat een onzin vond ik dat altijd, dacht altijd wat een mooi excuus om eens goed uit te varen tegen iemand, tot ik zelf zwanger raakte. Het is waar maar dat weet je pas echt als je zwanger bent en daar dan ook last van hebt, niet iedereen schijnt er last van te hebben, nou ik wel!
Zonder een reden in huilen uitbarsten, niks kunnen hebben, er waren dagen dat als me man me alleen maar aan keek kon ik al uitbarsten van boosheid en waarom?

Tja toch dat hormoon
Met de tweede was het nog erger, man wat kunnen hormonen een spelletje spelen, een gevaarlijk spelletje dacht ik wel eens, want die arme man moest het allemaal maar pikken
2 gezonde kinderen hebben we op de aarde gezet en dan dacht ik nog een paar maanden dan zal het “na zwangeren” ook wel voorbij zijn, alleen het ging niet voorbij.
Tijden voelde ik me zo down dat ik het echt niet zag zitten, regelmatig pijnlijke borsten, ik dacht zelfs aan borstkanker en heb onderzoeken gehad, gelukkig dat was het niet. Ik had wel 1001 klachten maar waar kwamen die dan vandaan, ik was niet meer zwanger en na 2 jaar kan je niet meer zeggen het komt door het “na zwangeren”, ben ik dan overspannen?
Best wat moeilijke jaren achter de rug, niet alleen artsen maar ook ik zelf ging twijfelen.
Maar nee ook dat klopte niet in het plaatje, want eigenlijk voelde ik me niet altijd zo, dus toch maar eens een bezoekje aan de huisarts en na me hele levensverhaal vertelt te hebben, stuurt hij me door naar de gynaecoloog.
Echo, bloed onderzoek, alles blijkt goed te zijn.
Ik kreeg een lijstje mee dat ik bij moest houden een aantal maanden en waarbij ik de klachten moest omschrijven, wanneer ze er wel en niet zijn, wat wel wat niet enz.
Al gauw kom ik er achter dat het altijd ongeveer een week voordat ik ongesteld moet worden begint met Hoofdpijn,
Stemmingwisselingen,
Pijnlijke borsten,
Moeite met me te concentreren,
Boosheid,
Zeer geirriteerd
en zo dus meerdere klachten.
Zo komen we na 3 jaar erachter dat ik PMS heb. PMS?
Wat is dat nou weer?
Ik heb weer iets waarvan ze wel weten wat het is, maar niet weten wat ze er precies aan moeten doen.
Net als de stofwisselingziekte die ik heb genaamd Hyper homocysteinemie.
Dat vertel ik in een later verhaal mischien nog wel eens :wink:
PMS is een afkorting van het woord Pre Menstrueel Syndroom, oorzaken kunnen zijn hormoonverschuivingen, te kort aan bepaalde vitamine (vitamine B12) mineralen, stress zou de boel kunnen verergeren. Ik zeg zelf altijd het is gewoon maar net hoe je op dat moment in het leven staat, voel ik me zelf al niet lekker…
berg je maar en ben ik een bitch.
Niet alleen tegen een ander, maar ook zeker voor me zelf.
Ben ik rustig, loopt alles zo als alles volgens mijn wetten moet lopen, dan is er bij wijzen van “wat bewolking”.
Ik ben met mezelf aan het werk en weet inmiddels dat hier heel veel vrouwen last van hebben maar dat dit een moeilijk onderwerp is.
Ik vind het ook niet makkelijk om te zeggen dat ik 1.5 week in de maand niet mezelf ben, maar een hormoon dat zijn plek niet weet. Of weet ik me plek niet?


#2

Ik ben een moeder van 2 lieve jongens van 2 en 4 jaar. Ik voel me al een lange tijd niet zo happy en weet op dit moment niet zo goed hoe ik met een aantal dingen moet omgaan. Zo kan ik heel weing hebben van mijn kinderen, oke ik weet dat ze nu niet zo'n gemakkelijke leeftijd hebben en samen steeds in strijd zijn maar ik weet ook dat ik vaak onredelijk tegen ze kan zijn waar ik me dan s' avonds erg schuldig over voel. Als ik weet dat ik morgen thuis ben vraag ik me al af wat ik toch de hele dag moet doen en hoe ik de dag moet doorkomen. ik ben de hele dag bezig met nee, niet doen, laat elkaar eens met rust e.d. Heel erg vermoeiend en zeker niet leuk. Mijn oudste kan zichzelf niet vermaken en loopt de hele tijd letterlijk achter me aan en zijn broertje zit in de fase dat hij alles na doet. Je krijgt dus alles dubbel, ik voel me de hele dag moe, geirriteerd, een slechte moeder om maar niet te spreken over een slechte partner. Als ik al aan sex ben krijg ik al de kriebels en zou het liefst in een hoekje wegkruipen. Ik moet er niet aan denken al is het niet omdat ik mijn man niet lief meer vindt maar de behoefte is er helemaal niet en dat vindt ik zelf ook heel erg verevelend, maar nog meer voor hem. Wat is er toch met me aan de hand? als ik thuis ben wil ik werken, ben ik op mijn werk dan wil ik vrij zijn. Er zijn nog maar weinig momenten dat ik me echt happy voel en me geen slechte moeder en echtgenoot voel. Kan ineens in huilen uitbarsten en het liefst de hele dag in bed liggen. Weet iemans waar dit vandaan komt, ben ik de enige die hier last van heeft?

 

Gr. een verdrieti

ge moeder


#3

Hoi Tries,

Via google kwam ik bij jouw verhaal over PMS terecht. Ik las je verhaal en dacht dat ik het zelf had geschreven, zo herkenbaar, die moeheid, woede-uitbarstingen (echt extreem) ook boos op mezelf, ik herken mezelf gewoon niet meer. Mijn oudste zoon in 5 en mijn jongste, meisje, is anderhalf. Eigenlijk sinds de geboorte van de eerste heb ik het. In meer of mindere maten. De laatste tijd is het heel erg. Nu ben ik het ook een beetje bij gaan houden en inderdaad het speelt op vlak voor m'n menstruatie. Ik ben altijd al "allergisch" geweest voor hormonen. Heb na de eerste bevalling ook erg met mezelf in de knoei gezeten en tijdens de tweede zwangerschap ook weer. Echt verschrikkelijk! k had gewoon medelijden met mijn man, die kanjer heeft wat moeten verduren van me..... Ik ben van mezelf altijd een opgewerkte vrolijke en spontane meid, die attent is. Maar de laatste tijd boeit het me allemaal niet meer zo. Verjaardagskaartjes...pff laat maar hoor... Zelfs mijn vriendinnen spraken laatst hun bezorgdheid uit omdat ze me gewoon niet meer kenden... Ik heb het tegen hun pas een paar weken geleden echt verteld, durfde eerder ook niet. Ik heb beloofd er iets aan te doen en wil inderdaad ook naar de huisarts, maar als het dan weer een tijdje beter gaat, denk ik och laat maar....

ik weet dat het toch moet en nu lees ik jouw verhaal en denk; Wauw ik heb dit niet alleen. Voel me soms gewoon associaal, want ik denk dan echt alleen aan mezelf. Wat heb jij precies gedaan en hoe voel je je nu? Ik hoor het heel graag van je.

Groet,
Nens

och ja en zin in seks?   Alsjeblieft niet zeg, en dat vond ik altijd zo geweldig.... ik vind het ook zo sneu voor mijn man....

 


#4

Hoi Nens,

Onder tussen gaat het een heel stuk beter, Na heeel lang zoeken bleek ik een b12 Tekort te hebben, dat kan ook behoorlijke vreemde klachten veroorzaken, waaronder ook pms klachten...

Dat zou je eens na kunnen laten kijken doormiddel van een bloed onderzoek...
maar als ik jouw was zou ik het er zo ie zo echt eens met je huisrarts over hebben

Pms is niet makkelijk te behandelen maar soms willen bepaalde dingen wel helpen

Heel veel sterkte

Gr Tries