Praten

Even een praat vraagje, hoe praten oftwel wat zeiden jullie kindjes toen ze ruim 21 maanden waren?
Praten ze dan echt al goed of was het ook nog een beetje gebrabbel…

Allebei onze meiden konden gewoon volledig praten rond hun 2e verjaardag. Gewoon verstaanbaar, geen gebrabbel. Nog wel op de peutermanier natuurlijk, met bepaalde peuterklanken, maar verder gewoon duidelijk praten, goede woordenschat en mooie langere zinnen.

Groetekes, Sje

volgens mij zijn meiden toch wel sneller dan jongens hierin. Rico is nu 2 jr en bijna 8 mnd en hij heeft een hele grote woordenschat maar kan nog lang niet alle woorden goed uitspreken.
en als hij moe is brabbelt hij nog wel

Seth praatte wat woordjes toen.

Ik weet dat we met 2 jaar op het CB waren en dat ze zich een beetje zorgen maakte over of hij wel wat zei (2 woorden achter elkaar kon spreken). Nou, dat heeft hij nu ruimschoots ingehaald. 4 maanden verder en hij spreekt hele zinnen.
Wat Sje zegt, op de peutermanier, maar voor mij eigenlijk altijd verstaanbaar.
Voor de omgeving niet altijd

Liefs, Anne

quote:
maar voor mij eigenlijk altijd verstaanbaar. Voor de omgeving niet altijd

Onze oudste verstond onze jongste ook vaak beter dan ik. Die meiden speelden natuurlijk altijd met elkaar en die verstonden elkaar perfect. En soms probeerde de jongste me toen ze net begon met praten iets duidelijk te maken en dan wist ik gewoon echt niet wat ze zei.

Dan haalde ik de oudste erbij om voor tolk te spelen. Haha!

Of soms in winkels had je mensen gek moeten zien kijken als ik aan de oudste vroeg “wat zegt je zusje?”.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 18 May 2011 20:59:14

Haha, zal een mooi gezicht geweest zijn, Sje!

Ik moet me ook altijd inhouden, als hij wat staat te vertellen tegen iemand en diegene verstaat het helemaal verkeerd.
Heb ik altijd de neiging het zelf nog even te vertellen, haha.

Liefs, Anne

Met de oudste kon ik op die leeftijd een gewoon normaal gesprek voeren! Die heeft nooit gebrabbeld ofzo, die ging gewoon meteen praten

De jongste is nu 23 maanden, en tot een paar weken geleden zei ze alleen wat losse woordjes (stuk of 20 denk ik?) in dr eigen taaltje, maar nu sinds kort gaat ze echt zinnetjes (2-3 woordjes) zeggen.
Maar ook wel alleen voor ons verstaanbaar (en soms ook niet boos dat ze dan is!!)… een buitenstaander kan er echt nog niks van maken.
Ze houdt er een compleet eigen taaltje op na!!!
Maar ze gaat wel steeds meer napraten nu. Heel leuk als je aan de telefoon bent hahaha hoor continu een echo! Ze kan dus wel de woorden nagenoeg goed uitspreken, maar als ze iets duidelijk wil maken doet ze dat toch nog steeds in dr eigen taaltje.

Kan per kindje dus ontzettend veel verschil in zitten.
Waarom zo deze vraag? Maak je je zorgen?

maak me niet indirect zorgen maar was nieuwgierig hoe andere kindjes dat deden.
ik heb geen voorbeeld van een tweede kindje.
owen zegt ook nog losse woordjes nu en is wordt eind van de mnd 22 mnd.
en papa en mama zegt tie niet echt soms zegt tie het het is dan mammam.

Ja, hier hetzelfde als met Sje, rond het 2de jaar was er een fatsoenlijk gesprek mee te voeren. Ieder kind zijn eigen tijd hoor, mijn vriendin heeft een dochter die is 26 maanden, en zegt amper iets, ook goed, komt wel!

owen zegt alwel aardig wat woordjes, en is sneller met andere dingen.
zo zei die vandaag weer een nieuw woordje hag : dag dus ik helemaal trots natuurlijk.
@ bakmama hier begrijp ik owen ook altijd met wat die bedoeld, dus woorden zijn niet speciaal nodig hihihi
voor we het weten kletsen ze straks de oren van ons hoofd…

Lisa is bijna 25 maanden en zegt al heel veel, maar niet meer dan 2 woorden achter elkaar… Alles verstaanbaar en alles wat ik zeg zegt ze ook gelijk na… Nikki verstond haar ook feilloos toen ze net begon met praten, dan was 't: “Nee mam, ze wil dat!” Is natuurlijk in principe hetzelfde als 2-talig opgevoed worden… ik sprak vroeger ook perfect Duits (als je er op de middelbare school bij na gaat denken gaat het dus fout )!

Senne heeft nu een woordenschat van rond de 80 woorden denk ik.

Mijn schoonmoeder zei dat de kinderen gemiddeld 200 woorden moesten kennen als ze 2 zijn maar dat vind ik nogal veel! Maar ja, mijn schoonmoeder vind zoveel de laatste tijd maar das een heel ander topic!

Groetjes van Sascha en Senne

@Sascha en Senne: een dag voor de derde verjaardag zijn ze ook nog 2 he?!

quote:
@Sascha en Senne: een dag voor de derde verjaardag zijn ze ook nog 2 he?! )

Haha! Ja, maar die vlieger ging ook niet op! Met 19 maanden moesten ze 50 woorden kennen, met 2 jaar 200 en 2,5 jaar 400…

Groetjes van Sascha en Senne

met 22 maanden zei de oudste 10 woorden, ofzo.
veels te weinig.
MEt 2.5 jaar naar logopedie gegaan.
Gelukkig allemaal goedgekomen

Jongste sprak met 22 maanden veel meer, nu met 3.5 jaar praat hij je
de oren van het hoofd,

wil soms zooo snel praten, dat ie begint te stotteren.

Hopelijk is dit een fase en gaat het snel over…