Praten over geld!

Wij hebben een gezamenlijke rekening. Mijn man kan niet met geld omgaan dus de geldzaken regel ik. Ik vertel hem altijd hoe we er voor staan en als ik bv wat onverwachtte kosten heb. Marco heeft altijd wel wat geld bij zich voor een pakje shag of iets lekkers, z’n pinpas is alleen voor de benzine en boodschappen. Andere dingen koop ik meestal voor hem als hij wat nodig heeft. Klinkt kinderachtig maar voor ons werkt dit prima, Marco geeft zelf ook aan dat als hij hiermee word vrijgelaten dat hij dan schulden gaat maken. Ik vind het niet altijd leuk om de boeman te zijn door te zeggen dat iets niet kan maar goed schulden vind ik nog veel erger dat wil ik nooit meer meemaken.
Overigens haal ik gewoon wat we nodig hebben maar overleg ik wel gewoon met hem over grotere aankopen. Vind ik wel zo netjes en ook wel handig aangezien er hier helaas nog altijd geen geldboom in de tuin staat en we dus wel een beetje op de centen moeten letten.

groetjes Ramona

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Helaas groeien er bij niemand geldbomen in de tuin! En er groeit ook geen geld op mijn rug. Als dat zo zou zijn, zou ik daar zeker niet mee naar de dokter gaan! Mijn vriend kocht altijd alles bij de AH en dan op zijn mans zeg maar, dus alles van de dure merken op ooghoogte. Van mij heeft hij geleerd dat je ook B-merken kunt kopen, of van bv Euroshopper. Sommige producten wil ik wel van een A-merk, bv wasmiddel dat ik lekker vind ruiken, maar heel veel dingen koop ik van het huismerk. Is verder prima. Wij gaan altijd naar de AH, maar zijn ook veel geld kwijt aan boodschappen. Zeker ook wel 100,-. Ik wil nu toch eens naar een andere supermarkt gaan, scheelt toch weer. En ik pak nu ook ETOS-luiers i.p.v. Pampers. Scheelt 2,50 per pak!

Wij hebben gelukkig geen financiële zorgen, maar we zijn wel veel duurder gaan wonen en dus kan het geen kwaad om eens alles op een rij te zetten. Dat hebben we gedaan en dat leverde geen problemen op, maar het betekent niet dat wij alles zomaar kopen. Als mensen naar ons huis komen kijken, zien ze dat de keuken niet mooi meer is. Er is apparatuur kapot. Daar baalden wij van, want het zijn kosten waar je niet meteen rekening mee houdt als je net een nieuw huis hebt. Wij dachten jaren met deze keuken vooruit te kunnen…Het valt me op dat heel veel mensen dan zeggen: ‘Oh, dan gooi je er toch een andere keuken in?’ Túúrlijk! Je pakt effe 10.000,- wat maakt het uit? Daar erger ik me dus geweldig aan! Als je dan zegt: ‘Nou…we gaan eerst even kijken hoe we het anders kunnen doen’, kijken ze zo van: ‘Is het geld op?’ Daar gáát het toch helemaal niet om??? Wij smijten niet zomaar met geld! En wie zegt dan dat het geld DUS op is? We willen het er gewoon niet ook nog aan uitgeven! Mensen bemoeien zich overal zo mee. Maar ik ga nu van het topic af geloof ik… GRR.

Groetjes Rainbow, trotse mama

Ik heb vaak genoeg geprobeert om aan zaadjes te komen die geld moeten groeien, maar helaas ben er al ruim 3jaar mee bezig… Het groeit gewoon NIET!!

hahahahahahhaa

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

Ik zie hier een aantal mensen die zeggen dat ze ongeveer 100€ per week aan boodschappen uitgeven, ik vroeg me af: Is dat alles bij elkaar, dus ook toiletartikelen en luiers ed?

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

lijk mij wel,of ze rekenen het er niet bij

ik doe meestal tot bepaald bedrag pinnen bij het boodschappen
,en dan haal ik dus ook vaak dingen buiten het supermarkt om

dus zal ik ook zeggen 100 aan boodschappen,en dan og 50 om extra boodschappen te doen,misschien dat hun dat ook zorekenen ,maar daar durf ik geen antwoord op te geven

Groetjes Bianca, mamma van Kevin*
Dylan & Kaitlyn

Gewijzigd door - bianca4 op 23 Jun 2010 14:08:25

Nee…Dat moet er dan nog bij. Vraag je het omdat je het veel vindt, of juist weinig? Ik vind het een behoorlijk bedrag zelf…Is toch 400,- a 500,- per maand! En we gooien dan ook nog eens veel weg, omdat het niet mee op gaat!

Als iemand mij vraagt hoeveel ik aan boodschappen uitgeef dan reken ik luiers net als Rainbow ook niet mee.

Groetjes,
Sandra

Wij storten de salarissen op onze gezamenlijke rekening en krijgen dan allebei 150 euro voor eigen uitgaven. Kleding gaat ook vaak van de gezamelijk, hangt van het saldo af. We verdienen ongeveer even veel, maar zelfs als dat niet zo zou zijn, vind ik het wel zo eerlijk zo. Je doet het toch samen, we zijn ook getrouwd, dus samen delen wat je hebt.

Voor ons werkt het wel zo. Als er aan het einde van de maand op de gezamenlijke over is, gaat dan naar de spaar. Ook vakantiegeld enzo gaat naar de spaar. Mochten we eens een maand niet uitkomen, dan leggen we weer bij vanuit de spaar of onze eigen rekeningen, maar dat is alleen met een tegenvallende eindafrekening energie ofzo, of gemeentebelastingen (op een of andere manier zien we die nooit aankomen ! )

Als mn man dan een xbox spelletje ofzo wil kopen, ga ik niet zeuren over het geld, want het is toch zijn geld. En als ie het niet heeft, kan het dus ook niet. Dat soort dingen doen we niet van de gezamenlijke. Als ik met vriendinnen op stap ga, doe ik dan van mn eigen rekening en mn man ook als hij alleen weg gaat. Als we samen iets gaan doen, gaat het wel van de gezamenlijke.

Rekeningen betalen doe ik meestal, want mn man is daar niet zo’n ster in en iik pak het gewoon op. Vind ik ook niet zo’n probleem. Wil gewoon dat het geregeld is.

Ik kan het aanraden zo, voor ons werkt het goed.

Wij zijn aan boodschappen gemiddeld 100 euro per week kwijt denk ik. Luiers koop ik meestal in de aanbieding, dus dan ben je eens in de 3/4 weken ineens 25 euro kwijt eraan, maar de andere weken niets. Net als wasmiddel, doe ik ook zo.

liefs

Ik vind het wel redelijk veel, ja.
Wij komen denk ik iets over de 50€ per week uit.

daarom vroeg ik het ook, en omdat jij er op wilde gaan lette Rainbow:
-Ik ga altijd naar 2 verschillende winkels (lidl en plus)
-Doe 1x per week boodschappen (als ik wat vergeet haal ik het natuurlijk nog wel!)
-We maken vooraf en lijst, met wat die hele week gaan eten, en kopen ook alleen de dingen die op het lijstje staan!
-Verder vries ik eten wat over is weleens in, als portie voor Seth, als wij iets later eten, of we een keer iets eten wat ik hem liever niet geef (shoarma oid)

Ik vroeg het niet om te laten zien dat ik nu zo goedkoop uit ben, hoor!
Want ik moet zeggen dat ik extra mijn best doe om er op te letten, omdat we anders niet rond komen, en ik het zonde vind er belachelijk veel aan uit tegevn, omdat ik er liever iets anders van doe!
Maar misschien heb je wel wat aan de tips

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Ik reken ook vaak de luiers niet mee, puur omdat ik met een pak luiers vaak 2 tot 3 weken doe.

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

Ik kan met de hand op mijn hard zeggen dat wij per week 100 euro per week aan boodschappen uitgeven en das icl shag van pappa. Luiers is hier een keer in de 3 weken. Wij gaan op maandag altijd naar Aldi, op woensdag gaat Mervin naar de markt voor het groente en fruit en 1 keer per maand haal ik me vlees en dat vries ik in. En als ik dat dus deel in de weken dan kom in uit op 400 per vier weken. Mervin krijgt namelijk per 4 weken betaald. Enne ik pin nu 400 en daar moeten we het mee doen zeg maar. Want we gaven het wel heel makkelijk uit. En dat kon ook maar sparen schoot er wel eens bij in. Nu is het een vast bedrag voor de boodschappen en een vast bedrag naar de spaarrekening en wat er over blijft na 4 weken gaat ook naar de spaar.

Groetjes,

Michèle

Bedankt voor de tips Anne! Het kan toch nooit kwaad om eens kritisch naar je uitgaven te kijken?

Ik koop luiers ook in de aanbieding, zoals deze week 2 pakken ETOS-merk voor 13,-. Kijk, dat scheelt al 7,- met 2 pakken Pampers! Als je het zo bekijkt, ben ik straks voor twee kindjes i.p.v. 20,- voor twee pakken maar 15,- kwijt alleen door een ander merk te kiezen. En ik spaar meteen babyzegels en ben tevreden over die luiers.

Hier in de buurt zitten alleen Albert Heyn-winkels. Daar gaan we heen, maar ik kies dan dus wel goedkopere merken. Ik vind het een sport om zo min mogelijk geld kwijt te zijn aan boodschappen, dus ik vind het niet erg om dat een beetje uit te zoeken.

Ondanks alles gaat er hier dus ook 100,- doorheen. Hier kan dat ook, maar ik ben liever minder geld kwijt! Ik ben dus blij met je tips Anne en straks als we weer een vriezer hebben (die moet nog ingebouwd worden want die zat niet in dit huis) sla ik ook denk ik maar 2-3x per week in. Nu doen we elke dag boodschappen en dan laat je je snel verleiden!

hier doen we 1 keer in de maand de grote boodschappen bij de plus, het is wat duurder maar daar bezorgen ze gratis dus dan haal ik alle zware dingen, de rest doe ik gemiddeld 2 keer per week en haal ik zoveel mogelijk aanbiedingen of de goedkope merken ook het brood haal ik altijd 3 halen 2 betalen het is niet veel maar elke cent is mooi meegenomen, helaas laat ik me wel teveel en te vaak verleiden door de lekker dingen en komen we toch nog krapjes te zitten met het huish geld dus daar zal ik toch beter op moeten letten er gaat gewoonweg teveel geld op aan snoep chips en chocola.
ik heb eens uitgerekend dat wij het zouden moeten kunnen redden met 60 euro per week maar dat red ik eigelijk nooit zit ook altijd rond de 100 euro.

de tijd vliegt voorbij, geniet van elke dag

o en vlees haal ik bijna nooit in de supermarkt maar altijd op de markt dat scheelt wel heel veel want wij zijn echte vleeseters!! ook groente en fruit halen wij daarvandaan maar dat komt omdat wij flinke korting krijgen van een bevriende koopman van mijn man, hihi

Gewijzigd door - mama van 3 jongens op 25 Jun 2010 09:08:50

@ mamma van 3 jongens. Jij woont in een totaal andere regio, maar heb je zoveel keuze aan vlees op de markt?? Wij hebben er 1 die alles verkoopt dus die is duur en wat wel betaalbaar is heeft alleen kip (3 poeliers) en anders is het vis. Ik haalde het eerst bij een kiloslager, maar ik ben er inmiddels achter dat ik bij de hoogvliet voor hetzelfde geld meer variatie heb en ik pak daar dan meteen mijn A merk dingen mee zoals thee en wasmiddellen als ze in de aanbieding zijn. Ik kan namelijk niet tegen goedkope wasmiddelen zoals van de Aldi helaas.

Groetjes,

Michèle

nee het rundvlees haal ik direct van de boer want die heb je idd niet op de markt verder haal ik dr alles tot aan konijn toe.en hoe meer kilo je haalt hoe goedkoper dat het is dus meestal haal ik rond de 20 kilo per keer en dan ben ik meestal rond de 25 euro kwijt. de supermarkten zijn hier echt duur wat vlees betreft en daar haal ik dan alleen wat rund vandaan mits het in de aanbieding is en anders fiets ik dus naar de boer

Ha ha ha hmmm nu hoor ik je als echte stadse meid te vragen wat een boer is

Nee zonder dollen das wel lekker inderdaad met dat vlees, helaas kan dat hier dus niet, maar zo is het bij ons ook opgelost.

Groetjes,

Michèle