Praten met je kindje

Zo, weer een vraag van mij… Jullie zullen wel denken: wat is dat nu weer voor een moeder? Weet ze dan ook helemaal niks?
Maar ik kan er beter over praten dan dat ik het voor me hou denk ik…

Ik vraag me af wat jullie allemaal zeggen tegen je kindje als hij/zij wakker is.
Vind het nogal moeilijk om een onderwerp te bedenken waar je het over kan hebben omdat ze er waarschijnlijk toch niks van snappen.
Ik ben bang dat ik te weinig zeg tegen haar en dat ze het dan merkt ofzo…

Beetje rare vraag maar ja…

groetjes, lennie

Ik vond het ook erg vreemd hoor om zomaar dingen te vertellen, maar het went hoor. Gewoon alles zeggen wat jullie zien en simpel uitleggen wat het is, vertellen wat je gaat doen en je hoeft echt niet bang te zijn dat je te weinig zegt hoor, soms hoef je ook gewoon niets te zeggen, jij wil toch ook niet dat iemand de hele dag tegen je aankletst? Ik heb er ook aan getwijfeld hoor, maar soms merk ik gewoon aan Tigo dat hij het ook wel eens lekker vind om even alleen bezig te zijn, dan is mijn aanwezigheid al genoeg. Enneh…rare of domme vragen bestaan niet hoor!
Groetjes Verna

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Ik vertel alles tegen me dochtertje wat ik aan het doen ben ed.
Of liedjes zingen, maakt eigenlijk niet uit als je maar tegen d’r kletst.
Het horen van jou stem is belangrijk voor je kleintje, ze hebben het 9 maanden in de buik gehoord… dus dat moet gewoon doorgaan. Voor de taalontwikkeling is het later ook belangrijk.

Succes ermee!!
Groet Vanessa.

Lilypie Tweede Ticker

Hoi Lennie,

Is niet erg hoor, daar is ikkeben voor.
Je kan trouwens ook je man om raad vragen of weet die ook niks?
Als ik Anne uit bedje haal zeg ik tegen haar heb je zo lekker geslapen.
Knuffel haar en zeg dat ze lief is en dat ik heel veel van haar houd.
Dan vertel ik haar dat ik de luier ga verschonen. Wat er in zit plas of poep.
Na de luier ligt Anne nog met een bloot buikje en dan blaas ik daar op
met mijn mond.
Gaat ze schaterlachen en zeg ik: dit vindt je leuk he!
Gaan we naar beneden en zeg ik: zo nu gaan we de trap af en maakt mamma
lekkere melk voor jou.
Onder het drinken ben ik vaak stil want dan drinkt ze rustiger.
Daarna moet ze boertjes doen en zeg ik dat tegen haar.
Komt er een boertje dan zeg ik goed zo, grote meid.
Ik loop ook met haar door het huis en wijs dingen aan. (schilderij,
keuken, boom die buiten staat, auto enz)
Zet Anne voor me op schoot en zing dan klap is in de handjes…
en bij op het bolletje zing ik: op mammas bolletje. Gaan haar handjes
naar mijn hoofd.
Dolle pret.
Hop paardje hop vindt ze ook leuk. Zing ik ook.
Is ook dolle pret!

Zou wel veel praten tegen je kindje, want mijn oudste dochter 2 1/2
jaar die praat eigenlijk pas sinds een paar maand met 3 a 4 woordjes achter
elkaar.
Hoe het komt dat ze zo laat is?
Mijn man is niet zo"n grote prater en omdat ik hele dagen werk en hij is
huisman was hij dus het meest bij Elke (nu ook bij Anne)
Hij wist ook vaak niks te vertellen, dus er werd weinig gepraat.
Zie hier het resultaat.
Ikzelf klets van alles. Elke dag ook vaak dezelfde dingen.
Is niet erg.
Er zijn nog zo veel dingen die ik aan haar vertel, maar dan wordt het een
te lang verhaal.
Succes ermee en laat nog eens wat horen!

Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 25 week oud

Ik zong gewoon altijd liedjes. Leerzaam en gezellig.
En verder wat praten betreft, ik benoemde gewoon alles wat ik deed. “Zo, slaapzakje uit, luiertje verschonen, wat een warme voetjes heb jij zeg!, etc.”

Overigens ze snappen veel eerder, veel meer dan je denkt hoor. Uiteindelijk zullen ze de taal toch moeten leren.

Groetekes, Sje

Wij kletsen ook wat af en zingen een heleboel liedjes en dat vindt ze leuk! Maar na een minuut of tien merk ik aan haar dat ze genoeg gekletst heeft en leg ik haar lekker in de box, daar speelt ze dan ongeveer driekwartier in. Ze kletst zelf dan ok heel veel, maar tegen knuffels want die zeggen niets terug…heerlijk rustig.
Gewoon iets verzinnen, over wat papa aan het doen is en wat je straks gaat doen en dat ze lief is en mooi en blablabla… het is hartstikke leuk want je krijgt echt reactie terug.
Groetjes, Anne-Marie
mama van Madelief (bijna 5 maanden)

wij praten ook veel tegen lieke.
wat we gaan doen en vraag of ze lekker geslapen heeft etc.
voor de spiegel vindt ze ook geweldig en dan speel ik kiekeboe voor de spiegel en ze lacht dan joh.
buikje blazen en klappen in de handjes vindt ze ook geweldig.
Je kunt ook gaan zingen als praten moeilijker voor je is.
Doen wij ook veel, ook vertel ik wat we gaan doen vandaag etc.
Lieke vindt eht fijn als we tegen haar praten kun je echt merken als er soms een silte valt zoekt ze zelf contact.
Ook doe ik haar brabbeltaal na. Lieke is ook erg bezig met taal. als ik korte woordjes zeg zoals oma-opa ofzo kijk ze naar mijn mond hoe ik dat doe.

succes ermee en gewoon vragen he daar is ikke ben toch voor?

groetjes Gytha

Gewijzigd door - gytha en Lieke op 12 Jan 2008 17:58:47

Wij zingen ook veel, vooral ‘Klap eens in je handjes’ vindt ze een heel leuk liedje. pgewekt kletsen tegen haar als ik bezig ben met uitkleden voor het badje of voor het verschonen van de luier, vindt ze ook erg leuk.

Een boekje voorlezen met plaatjes vindt ze ook erg leuk. De kleurtjes en vormpjes vindt ze erg interessant!

Moeder van een mooie dochter Anna, geboren 2 juli 2007.

Hoi,

Ook wij praate tegenonze dochter over de gewone dingen die we aan het doen waren. Had ook veel de radio aan, soms als ik zelf erg druk was op een praatzender zoals rado twee. Het is belangrijk dat je praat tegen ze.

Maar ook onze dochter ging op wat latere leeftijd praten.(zoals de zus van anne)Verklaring: Ze was motorisch zich heel erg aan het ontwikkelen. Het cb gaf aan dat ze daardoor waarschijnelijk wat achter liep. Zien ze veel bij motorisch vlugge kindjes. Nu is ze naar de peuterspeelzaal en gaat ze met sprongen vooruit.

groetjes

lon106

hoi hoi

ik vertel werkelijk alles tegen mijn dochter. je kunt het zo gek niet bedenken. ik denk dat het ook niet zoveel uitmaakt wat je zegt… het gaat om het idee.
ik zeg in elk geval altijd wat ik ga doen. als ik naar het toilet moet vertel ik dat, ga ik de was doen dan vertel ik dat. ik vertel dat opa en oma komen, dat papa op zijn werk is, nou ja… ga zo maar door.

groetjes angela

ps ik hou ook wel eens mijn mond hoor , maar kletsen is gezelliger dan stil zijn!

Hoi Ion,

Ja, dat klopt.
Sinds Elke naar de peuterspeelzaal is begint ze opeens veel meer
te praten.
Gisteren zei ze: pappa, Anne wakker, Anne uit bed halen.
Dit zijn dus al 7 woordjes achter elkaar.
Het is echt gezellig nu met zo"n kletsertje.
Om half 7 gingen we naar boven en moest ze gaan slapen.
Elke zei toen: ik ben nog niet moe.
Ze liep misschien achter, maar nu niet meer!

Groetjes heleen