Praten met 2 jaar

Hoi Meiden,
Ik heb al eens eerder een topic geopend over het praten van Jack. Hij gaat vooruit in zijn woordenschat en dat is hartstikke goed van hem natuurlijk. Hij zegt al een hoop woordjes, kan zich verder ook prima duidelijk maken en begrijpt veelal wat er tegen hem wordt gezegd.

Toch ben ik nog onzeker. Hij wordt volgende maand 2 en volgens " het boekje van het CB " zou hij dan wel al in 2 woordzinnen moeten praten. Dit doet Jack eigenlijk nauwelijks. Hooguit : mama kom, sien eten, aai elmo of zo iets.
Het “lastige” is ook wel dat hij een neefje heeft die 2 maanden ouder is, maar al in volzinnen praat. Daar word ik nog onzekerder van, hoewel ik heus wel weet dat je niet vergelijken mag.

Wie kan mij een beetje gerust stellen? Zou Jack een achterstand hebben? Of is hij gewoon wat later met praten?
Herkent iemand dit?

Liefs Christa

Was hij snel met lopen en zo?? Want vaak zijn die wat minder vlot met praten. Enne 'het schemaatje van het cb" ligt hier op het toilet om de nodige je weet wel acties mee uit te voeren.

Groetjes,

Michèle

Ik herken het niet helemaal… Maar ik denk dat je je nog maar niet te gauw zorgen moet maken… Als ik Danique vergelijk met andere kindjes zijn er echt heel veel dingen die die andere kindjes wel al doen en Danique niet… En dan inderdaad vooral met woordjes zeggen, of los lopen. Kan me er niet zo druk om maken, zo lang Danique een blij kindje is, vind ik het allang best! Als je bijvoorbeeld kijkt naar Bo, van Wil… Dat mannetje zegt al zoveel woordjes! Het is hartstikke knap en leuk als ze dat kunnen, maar als Danique het nou wat later kan, wat maakt het dan uit? En ieder kindje is wel weer goed in wat anders denk ik dan maar. Alles op zijn tijd.

En natuurlijk is dit geen antwoord waar je wat aan hebt… Ben ook maar een nuchtere friezin… En je zal zien, Jack babbelt je straks de oren van je hoofd, en dan wou je dat je een gezinsverpakking pleisters bij je had voor over zijn snoetje

Mijn dochter is 20 maanden en kletst de oren van mijn kop met zinnen bestaand uit 4 woorden en liep toen ze 10,5 maand was, mijn vriendin die heeft een kind die 6 weken jonger is en die zegt 5 woorden in totaal. Ik persoonlijk vind dat het zo enorm kan verschillen dat ik al die “richtlijnen” met een korrel zout neem en mijn kind niet ga vergelijken met andere, niet doen en als je het doet het met een korrel zout nemen, het komt wel hoor en hij doet het toch goed, hij spreekt, die volle zinnen komen wel! echt waar

Ik zou me er als ik jou was niet druk om maken. Mijn broertje zei op zijn 2e nog bijna niks. Iedereen maakte zich er druk om inclusier het CB. Ze dachten zelfs dat hij doof was, omdat hij niks zei. Maar vlak na zijn 2e verjaardag ging het ineens heel hard en begon hij met echte woorden. Het komt dus vanzelf wel.

Tim liep los toen hij net 13 maanden was, maar zegt pas 4 woordjes en brabbelt verder heel veel. Het verschilt dus heel erg en het komt vanzelf wel.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Heeeeeel herkenbaar.
Hier 2meiden die met 2,5 jaar amper praatte. Jacqueline begon toen net wat woordjes te zeggen, kwam uit op ongeveer 10-15 woordjes en Silvana kwam niet verder dan 4-5 woorden.

Naar de logopedie gegaan, maar jemig wat gaat het nu snel zeg! Niet alleen door de logopedie hoor, want dat is 1x30min in de week. Silvana lijkt haar achterstand in te halen en Jacqueline gaat in een gelijke lijn omhoog. Af en toe worden er nu 3woord zinnetjes gezegt.

Wacht maar eens een half jaartje af. Wedden dat je een mega verschil gaat zien/horen tussen nu en dan!
Op het CB zeggen ze wel 2 jaar, maar dan hoeven ze nog steeds niet altijd 2woordzinnen te maken. Als ze maar al een paar woorden kunnen combineren.

noah praat helemaal nog niet met 2 woorden… alleen papa, mama, die, op, klaar, uit, af…

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

Lilypie Tweede Ticker

quote:
Toch ben ik nog onzeker. Hij wordt volgende maand 2 en volgens " het boekje van het CB " zou hij dan wel al in 2 woordzinnen moeten praten. Dit doet Jack eigenlijk nauwelijks. Hooguit : mama kom, sien eten, aai elmo of zo iets.

Liefs Christa

Dat zijn toch 2-woordzinnen? Ik zou me er niet druk om maken. Wat de anderen ook zeggen: hij praat tenminste en ik denk echt niet dat er sprake is van een achterstand. En laat het CB maar l*llen…

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Thanks voor jullie reacties meiden.
Ik weet ook wel dat het erg kan verschillen per kindje, en het belangrijkste is dat hij vooruit gaat en dat is zeker zo. En met zijn snappertje is niks mis hoor, hij is bijdehand genoeg.
Alleen soms word ik onzeker door mijn omgevind, stom eigenlijk…
Ik ben gewoon hartstikke trots op mijn mannetje, vanmiddag zei hij:
"Snoep, njam njam."
Enne hij zegt ook: “TI SIENS”. Dat is dan Tot Ziens…Ook een 2 woord zin toch?
Pff ik word soms gewoon moe van mezelf dat ik zo moeilijk denk…

Groetjes van Christa

Kan me voorstellen dat je zo denkt hoor Christa. Vaak wordt je gewoon onzeker gemaakt door je omgeving etc.

Gewoon heel trots zijn op je mannetje en die woordjes komen vanzelf wel. Tot ziens zijn zeker 2 woordjes, dus dat gaat echt wel goedkomen met hem.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Zou me er echt geen zorgen over maken hoor. Hier ook een neefje die zegt overal ‘nah nah’ tegen en verder NIKS. Tja als papa en mama hem dan begrijpen is het goed toch

Sje heeft weleens de tip gegeven om de woorden die ze zeggen op te schrijven én ongemerkt zijn dat er meer dan jij en ik denken. Misschien ideetje om jezelf gerust te stellen.

Enne … volg de tip van Michéle

hier ook eentje van 2 die nog niet veel zegt behalve mama papa en chocola die lala en dat soort basic woordjes ik was vorige week bij het cb en die vonden het nodig om hem aan te melden bij de logepediste ik vind het persoonlijk niet nodig ik denk dat het echt wel komt en zo te lezen op dit forum zijn er meerdere kids die wat later zijn mijn andere zoon was ook pas drie toen hij volledig sprak
maar goed baat het niet dan schaad het niet bij de logepediste ik ga het gewoon eens proberen met hem

groetjes

@Christa: lief, dat hij al ‘tot ziens’ zegt! Dat zegt Erik ook. En dan erbij zwaaien…haha. Ook zegt 'ie ‘tot zo’. Bijdehand vind ik dat altijd, lekkere wijsneus lijkt 'ie dan.

Dus ik blijf erbij, Jack zegt gewoon al twee-woordzinnen…

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

@ Will, hier is k*t nog niet opgepakt, maar volgens mij heb ik haar al wel een paar keer je zus horen zeggen dus ook deze mamma moet op der woorden letten.

Groetjes,

Michèle

Ha ha ha nou ja het is mijn stopwoordje op het moment. Maar eh Morgan heeft je zus al wel op het cb ten gehore gebracht Ze moest met blokjes spelen en dat ging niet goed, althans het blokje viel op de grond. Dus toen was het dus Je zus… Mamma meteen nee morgan dat mag je niet zeggen en quasi onschuldig zeggen ik weet niet van wie ze dat heeft hoor…

Groetjes,

Michèle

Bij Danique nog geen woordjes, alleen "Tie Oh! Bububaba Phoe! Hihi… Vind ik ook wel weer schattig. Tegen de poezen zegt ze dus Phoe, en heel af en toe komt er een papapapa of mamamama uit… Maar das te pas en te onpas. Ik let wel nu al heel erg op wat ik zeg, ook omdat ik eigenlijk de hele dag door tegen haar babbel. Ze zegt alleen nog niet zoveel terug.

Ha ha ha dat komt vanzelf. Morgan hoorde mij vanmorgen en het was heel duidelijk mama mama mama en een hard gehuil

Groetjes,

Michèle