Potjevoeding vanaf 4 maanden?

Hallo hallo,

Ons kleintje is deze week 4 maanden en ik heb begrepen dat ze vanaf 4 maanden ook al voorzichtig mogen wennen aan een vastere voeding, potje of gepureerde groenten/fruit.
Ben benieuwd naar andere ervaringen, hoe hebben jullie dat aangepakt?
Hoeveel fles ernaast? Heb een schema (zie hieronder) ontdekt wat je kunt gebruiken maar ben benieuwd naar andere ervaringen.

"Stap 1 aanbevolen schema vanaf 4 maanden:
Ontbijt
Borstvoeding of 200 ml volledige zuigelingenvoeding + naar keuze een eetlepel rijstebloem*

Lunch
Borstvoeding of 200 ml volledige zuigelingenvoeding
Tussendoortje
Borstvoeding of 200 ml volledige zuigelingenvoeding + paar lepeltjes gepureerd fruit
Avondeten
Borstvoeding of 200 ml volledige zuigelingenvoeding + paar lepeltjes gepureerde groente
Voor het slapen
Borstvoeding of 200 ml volledige zuigelingenvoeding + naar keuze rijstebloem*"

Alvast bedankt!!

Groetjes Carlijn

De eerste hapjes vervangen geen fles. Dus als je nu wil beginnen met het geven van groente of fruit is het belangrijk dat je de kleine 3 dagen lang bijv alleen maar banaan geef (zonder nog een fruit soort erbij). Na 3 dagen kan je een andere smaak proberen. Dit om te kijken of ze nergens allergisch voor zijn.

Ook heb je kans dat de kleine na 2 hapjes al genoeg heeft… maar dat geeft niet. Stop dan gewoon en probeer het de volgende dag weer eens…

Veel mensen doen het niet met de 4 maanden. Maar het is zeker wel toegestaan. Wij zijn het wel gaan proberen … ene dag paar hapjes andere dag niks. Maar Jurian wilde het vaker niet dan wel… Gelukkig na 2 maanden (toen het dus wel moest) wilde hij het ook. Dus denk dat het hier goed is geweest om al eerder dan 6 maanden te zijn begonnen met proeven…

Wij zijn eigenlijk pas begonnen met 6/7 maanden.
en toen ging het gelijk heel goed!
Je mag inderdaad bij 4 maanden al een paar hapjes geven, maar je mag er ook rustig nog even mee wachten.

Wij hebben bijvoorbeeld eerst de pap (die hij daarvoor al in een fles kreeg) 's ochtends eerst met een lepel gegeven, zodat hij met een bekende smaak kon wennen aan delepel en daarna met fruit enm groente begonnen.
Liefs, Anne

Lilypie

Bij borstvoeding en hypo-allergene flesvoeding wordt afgeraden om met 4 maanden al te beginnen met bijvoeding. Waarom weet ik niet meer precies. Het is me wel uitgelegd, maar precies weet ik het niet meer (en ik heb geen zin om het op te zoeken). Onze dochter kreeg hypo-allergeen, dus wij mochten pas met 6 mnd beginnen met bijvoeding. Wel kreeg ik toen het gevoel dat ze heel veel ineens moest, maar dat was een beetje mijn gevoel.
Voor de rest sluit ik mij bij Mini-boy aan. Als je wilt beginnen, gewoon rustig aan starten. Onze dochter wilde in het begin niets van vast voedsel weten, maar heeft zich nu ontpopt als een kleine vreetschuur

Groetjes Natasja

Wij zijn met 4 maanden begonnen maar Morgan der darmen reageerde er nog te heftig op dus wij zijn gestopt tot 5 maanden en toen ging het wel goed. Eerst hapjes groente en fruit en daarna potjes. Pas toen ze 6 maanden potjes ging eten zijn er flessen gaan schrappen.

Groetjes,

Michèle

quote:
Bij borstvoeding en hypo-allergene flesvoeding wordt afgeraden om met 4 maanden al te beginnen met bijvoeding. Waarom weet ik niet meer precies. Het is me wel uitgelegd, maar precies weet ik het niet meer (en ik heb geen zin om het op te zoeken).

Groetjes Natasja

Bij bv mógen ‘ze’ simpelweg niet zeggen dat je al kan bijvoeden, omdat volledige bv tot 6 maanden alles bevat wat je kindje nodig heeft aan voedingsstoffen. En bij ha-flesvoeding heeft het te maken met allergieën die je kindje kan krijgen nav de bijvoeding (ha geef je tenslotte als je kindje een verhoogde risico hierop heeft). Maar het kan gewoon hoor, vanaf 4 maanden. Een paar hapjes per keer, een paar dagen achter elkaar hetzelfde en als er niet op wordt gereageerd op naar de volgende smaak.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ik geef ha-flesvoeding en op het cb hier hebben ze met 4 maand aangeraden te begonnen…
Noa at al snel redelijk wat groenten en fruit, dus ik gaf geen volle fles meer achterna. Heb de fles pas volledig weggelaten toen ze 5,5 maand oud was en minstens 180g groenten en fruit at. Vandaag is ze zes maand en heeft vanmiddag 250g groenten gegeten en om 16u 180g fruit.

Wij zijn ook gewoon begonnen met voorzichtig een paar hapjes en hebben niet meteen een fles weggelaten. Vanaf 4 maanden mochten wij met fruit beginnen. Dan deed ik een kwart stukje appel of een klein beetje peer. Wacht alleen wel even met exotische fruitsoorten zoals kiwi en sinasappel. Die kun je beter geven als ze wat ouder zijn ,want dan reageren de darmen er minder op. Met 5,5 maand mochten we groente en fruit op een dag geven en zijn we ook van 5 naar 4 flessen gegaan.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Second Birthday tickers