Hallo!
Mijn dochtertje is 8 maanden en
ik was benieuwd of iedereen met kindjes van deze leeftijd vaker koken voor of ook wel veel potjes voeding geven? En geven jullie vaker vers fruit of ook uit potjes? Ik doe zelf veel aan potjes-voeding maar ik ga me daar nu steeds schuldiger over voelen! Is dit wel zo gezond. Toch lees ik vaak dat het zeker niet ongezonder is. Ben benieuwd ook hoeveel gram jullie kinderen uit de potjes eten (bij ongeveer 8 maanden) geven of hoeveel eetlepels groente/aardappelen/vlees. Wat voor vlees geven jullie en hoe bereiden jullie het?
Potjes?
bij mijn oudste hebben we ook potjes geeven maar bij de jongste verse groente
ik vind het veel gezonder en de smaak is ook anders als in potjes,vers fruit heb ik ook bij de tweede gegeven.
je moet gewoon zelf effe kijken wat je geeft zo heb ik het ok altijd gedaan bij het voedings centrum hebben ze een schema voor kinderen
quote:
Hallo! Mijn dochtertje is 8 maanden en ik was benieuwd of iedereen met kindjes van deze leeftijd vaker koken voor of ook wel veel potjes voeding geven? En geven jullie vaker vers fruit of ook uit potjes? Ik doe zelf veel aan potjes-voeding maar ik ga me daar nu steeds schuldiger over voelen! Is dit wel zo gezond. Toch lees ik vaak dat het zeker niet ongezonder is. Ben benieuwd ook hoeveel gram jullie kinderen uit de potjes eten (bij ongeveer 8 maanden) geven of hoeveel eetlepels groente/aardappelen/vlees. Wat voor vlees geven jullie en hoe bereiden jullie het?
Wat een boel vragen
Wij gaven Hylke zo rond de 8 maanden de helft van de tijd vers, andere helft potjes. Gewoon hoe het het beste uitkomt. Bijvoorbeeld als wij iets eten wat hij nog niet mag of kan eten.
Nu met 11 maanden eet hij bijna alles mee met de pot.
Als je het eten uit een potje in een bord doet, weet je ook hoeveel je
ongeveer op het bord moet scheppen als je zelf eten maakt
Makkelijk he? En dan kan het best zijn dat er eens wat overblijft,
of dat je later nog wat bijschept van je eigen bord.
Wat fruit betreft: in de potjes zit gewoon puur fruit, dus lijkt ons
net zo gezond als vers. Toch proberen we wel vaak vers te geven.
Grovere stukjes, niet zo fijn gepureerd.
M.
Hallo!
Mijn dochterje van 9 maanden is ook heel makkelijk en als ze honger heeft eet ze alles wat ik haar voorzet!
Ik geef haar altijd vers fruit omdat dat zo eenvoudig klaar te maken is en ze dan de pure smaak van fruit leert kennen. Ik prak het met een vork, het is altijd zo gepiept!
Het avondeten krijgt ze de ene keer uit een potje, de andere keer iets wat ik voor haar gekookt heb. Ik maak dan wat voor haar in een grote hoeveelheid zodat ik ook wat porties kan invriezen. Dat is al met al best veel werk want ik doe dat vóórdat ik voor onszelf ga koken. Ze eet namelijk heel vroeg (tussen vijf en half zes). Ik vind trouwens de maaltijden uit de potjes vanaf 8 maanden best lekker, zit veel smaak aan, niks mis mee. Ook die van Friso zijn erg goed, zitten wat meer stukjes in.
Tenslotte eet Floortje ongeveer 2/3 potje warm eten per keer.
groeten
Iris
Hoi!
Het maakt niets uit wat je geeft, net waar jij je goed bij voelt!
Ik maak veel zelf, ook omdat ik merk dat mijn zoontje dit lekkerder vindt en om eerlijk te zijn vind ik het zelf ook smaakvoller dan uit een potje.
Maar ach soms kan een potje wel erg makkelijk zijn toch?
Oh ja en kinderen vinden het soms ook al erg lekker om een beetje te bijten in eten zoals in een banaantje. Je moet maar kijken. Ik probeer dit met Wout net sinds een paar weken en hij is nu 8 1/2 maand oud.
Liefs Esther
Gewijzigd door - Mama van Wout op 17 Oct 2008 23:17:50
Gewijzigd door - Mama van Wout op 17 Oct 2008 23:20:57
Hoi,
Ik onder vind persoonlijk in mijn omgeveing dat kindjes die vooral de eerste tijd met potjes zijn opgevoed minder makkelijk met de pot mee eten. En de kinderen die met vers zelf gemaakt eten makkelijker andere dingen proberen en minder moeilijk zijn met eten. Kijk tuurlijk hebben die ook hun periodes dat ze slecht eten maar dan wel vaak vanuit gedrags optiek dan van het niet lusten.
Maar dat is mijn persoonlijke ervaring.
Ik ben namelijk een erge voorstander van mee eten waar kan en anders even apart koken. In het begin maakte ik een keer in de week alles voo mijn dochter klaar en vriesde dat in in van die bakjes van de xenos en later in de grotere bakjes. Ook fruit deed ik of vers geven direkt klaargemaakt of ik maakte moesjes en vriesde die ook in. En ik moet zeggen ondaks dat ze met tijden niet goed eet vanwegge puur uitproberen eet ze alles mee. Zelfs nu veel dingen van de Chinees enzv. ( 3,4 jaar nu ).
Tevens hoor ik dat er veel suiker in die potjes zit. Maar wat daarvan waar is ik weet het niet.
groetjes
lon106
lon ben het helemaal meeeens hoor,potjes zijn makkelijk als je weg gaat en vind het onttiegelijk duur
een kind moet gewoon met de pot mee kunnen eten ik vind die potjes niet lekker en vind het gewoon gemakzuchtig als iemand werkt is het een ander verhaal
met de pot meeeten is net zo lekker veel lekkerder en veel goedkoper
quote:
lon ben het helemaal meeeens hoor,potjes zijn makkelijk als je weg gaat en vind het onttiegelijk duureen kind moet gewoon met de pot mee kunnen eten ik vind die potjes niet lekker en vind het gewoon gemakzuchtig als iemand werkt is het een ander verhaal
met de pot meeeten is net zo lekker veel lekkerder en veel goedkoper
En dan heb je nog niet eens de BIO potjes
Ik moet zeggen dat de meeste potjes juist best wel lekker zijn.
Maar “vers” is altijd lekkerder!
Trouwens, wij werken allebei, maar zijn meestal ongeveer tegelijk thuis.
De een haalt Hylke op bij de oppas, en de ander gaat koken.
Bij thuiskomst is het eten bijna klaar en kan Hylke ook mee-eten.
De potjes staan dus te wachten op de dagen dat hij niet mee kan eten,
of wij iets eten dat hij nog niet mag/kan eten.
M.
Ik tot dat Dano 10 maanden was alles zelf gemaakt voor hem. en nu wissel ik het regelmatig af met potjes. puur uit tijdnood. we werken allebei en zijn soms pas laat thuis.
Maar schuldig voelen herken ik wel. Maar het schijnt inderdaad niet dat het slechter is, maar wat de anderen al zeggen het is veel lekkerder als het vers is.
Dano is een hele makkelijke eter, net een kliko die eet echt alles. Gelukkig!
hey hey
Julia en milan eten allebij gewoon met de pot mee. Julia heeft nooit potjes gegeten heb het geprobeerd maar ze spuugt het gewoon weer uit.
Bij milan doe ik het nu zo als ik weet dat we bv iets eten wat hij niet mag hebben staat er in onze vriezer altijd een zelf gemaakt maaltje klaar. Ik maak vaak wat extra zodat ik in de vriezer hapjes heb staan, zo eet hij gewoon wat wij eten en scheelt ook weer een hoop geld.
groetjes titsia
ik ben van potjes op gewoon eten overstapt toe Puck steeds vroeger wakker werd. Ik merkte dat ze niet genoeg had aan ptjes eten. Normaal eten vult veel meer. Daarnaast zit er in potjes onwijs veel suiker en ander tegevoegd spul.
Ik maak 1 maal per 2 weken een berg met eten en vries dan ongeveer 20 bakjes in. Lekker handig en veel goedkoper.
quote:
... Daarnaast zit er in potjes onwijs veel suiker en ander tegevoegd spul. ...
Gaan we die discussie weer beginnen?
Je hebt wel gelijk dat vers voedsel beter vult dan potjes.
M.
Ik geef Jade ook vers eten, omdat ik de potjes zelf niet lekker vind. Maar ik sta nu 1 x in de week voor haar te koken. Toen het alleen groente was vond ik dat niet zo erg (deed alles in 1 pan), maar nu met vlees vind ik het niet altijd zo fijn meer. Het is wel zo dat ze alles eet wat wij normaal ook eten, dus ze is gewend aan ons eten, HEEL groot voordeel!!
Fruit doe ik wel wat vaker uit een potje, als ik geen zin heb om het klaar te maken!
Groetjes Frauk
Dan hoef je toch niet meer 1x in de week voor haar te koken?
Gewoon elke dag mee laten eten, en als je de volgende dag iets op het menu hebt wat ze nog niet mag/wil/kan, een portie meer maken voor de volgende dag
M.
Ik wil het beste voor mijn kind!!!
Het beste is verse hapjes en na bereiding meteen geven, dus dat doe ik.
Je bent er vaak maar 10 minuten mee bezig dus wat is de moeite!!!
En het is ook nog eens veel goedkopen. Potjes kosten op jaarbasis ongeveer 800 euro. Ik zou zeggen: kies voor het beste voor je kind en weg met de potjes en kook gewoon. Of hebben we nou echt geen 10 minuten op een dag over?
quote:
ik ben van potjes op gewoon eten overstapt toe Puck steeds vroeger wakker werd. Ik merkte dat ze niet genoeg had aan ptjes eten. Normaal eten vult veel meer. Daarnaast zit er in potjes onwijs veel suiker en ander tegevoegd spul. Ik maak 1 maal per 2 weken een berg met eten en vries dan ongeveer 20 bakjes in. Lekker handig en veel goedkoper.
Het gemarkeerde zinnetje bedoel ik.
Ik heb het van de week even bekeken (we hadden 20 lege potjes staan,
omdat we al twee maand niet naar de glasbak geweest waren).
Potjes van Olvarit, Olvarit Bio, Aquarius, BonBebee en Friso.
Er was er 1 waar suiker aan toegevoegd was: de “Fruit met koek”,
en alleen in het deel van de koek,
Maar we gingen geen discussie beginnen hier
M.
Hoi,
Ik heb vanaf het begin mijn kinderen met de pot mee laten eten en dat bevalt mij prima. Ze leren zo de diverse smaken en structuren van voedsel kennen.
Mijn dochtertje, nu 9 1/2 maand eet nu ook gewoon stukjes zacht fruit en dat gaat ook prima. Is trouwens ook goed voor de taalontwikkeling dat ze hun kaakjes leren bewegen.
Groetjes,
jantje
Fruit heb ik altijd vers gegeven en kook zoveel mogelijk zelf.
Mochten we een keer iets eten wat niet voor mijn zoontje geschikt is dan krijgt hij een potje. Nu eet hij bijna altijd met de pot mee en dat vindt hij heerlijk!