Potjes eten leeftijdsgebonden?

Hallo!

Afgelopen weekend zijn wij met de auto naar vrienden geweest in Alphen aan de Rijn, Dat is voor ons ongeveer anderhalf uur rijden. Toen we weer thuis waren rond etenstijd, hadden we geen zin meer om te koken. We gaven de kids een potje, en zouden zelf later, als de kids in bed lagen wel wat bestellen. Lekker makkelijk. Mijn zwager kwam binnen op het moment dat de kids een potje kregen. Hij heeft zelf nog geen kinderen, en vroeg tot hoe oud kinderen potjes kunnen eten.

???

Ik heb er nog nooit over nagedacht dat dat niet zou kunnen…hmmm.
Robin eet meestal maar 3/4 potje op, en die andere 1/4 eet thomas er dan nog bij op. Lijkt me voldoende. Thomas vind het trouwens ook nog erg lekker.

Wat vinden jullie?

Groetjes Charon

De potjes gaan tot 15 maanden geloof ik, en er zijn zelfs van die bordjesmaaltijden die voor de leeftijdsgroep 1-3 jaar zijn.

Persoonlijk heb ik zoiets van, probeer ze zodra het kan van die potjes af te krijgen. Niet dat ze niet goed zijn, maar ooit zullen ze toch met de pot mee gaan eten.

Ik ken in mijn nabije omgeving een voorbeeld van een kind van 3 dat nog steeds Olvaritpotjes 15 maanden kreeg. “Ja, iets anders lust ze niet”. Het is maar net hoe je het zelf als ouders aanpakt natuurlijk.

Ons jongste dochtertje wordt volgende week 1 en die eet al dik een maand gewoon met de pot mee. Alleen als wij iets heel raars eten zoals wraps ofzo, dan wil ik nog weleens een potje opentrekken, maar ook dan kun je met een schep vulling van de wraps, een gekookt aardappeltje en een scheutje (opvolg)melk een maaltijdje pureren voor die kleine mop.

En voor die tijd kreeg ze ook altijd zoveel mogelijk hetzelfde als wat wij aten, maar dan kookte ik het voor haar in een apart pannetje zonder kruiden en zout. Ging prima.

Ik heb dus nu voor de zekerheid nog een paar potjes op voorraad staan voor noodgevallen of voor als we eens ergens eten en ik weet niet of het voor de jongste eetbaar is. Maar verder gebruik ik dus geen potjes meer.

Groetekes, Sje

hallo dames
ik wil Hannah tot 1 jaar potjes geven en dan met de pot mee laten eten!! is dat wat??
en wanneer mogen kinderen dan kruiden, scherpere dingen en zout enzv…?? wanneer mogen kinderen echt alles eten??
lieve groet van Janneke en Hannah

Vanaf het jaar mogen ze in principe alles eten maar kijk uit met te scherp eten. Je moet het laten eten van gekruid eten wel opbouwen. En al te gekruid zou ik sowieso niet doen, want daar zijn zelfs niet alle volwassenen enthousiast over.

En verder probeer het gewoon uit. Kijk, eet je een keer pizza en krijgt de kleine mop normaal gezien dan een potje. Geef gewoon dat potje, maar laat kennis maken met pizza. Zo ook met andere dingen die je kindje niet gewend is om te eten.

Qua smaken komt het over het algemeen vanzelf wel goed, maar vaak is het ook de substantie die ze in hun mondje krijgen. Bijvoorbeeld champignons hebben iets glibberigs. Kan me voorstellen als je dat voor de eerste keer eet dat je even gek staat te kijken. Deze week aten wij een schotel met kabeljauw. Ik gaf mijn jongste dochtertje een stukje kabeljauw en het kwam er gelijk weer uit. Ze vond het maar raar draderig blijkbaar. Want normaal gezien de smaak van kabeljauw lust ze wel. Hihi!

Dus gewoon uitproberen en geduld hebben. Steeds weer proberen.

Je merkt snel genoeg of je kindje even geen zin heeft in iets of dat ze het echt niet lusten.

Groetekes, Sje

Hallo.

Ik ben 2,5 weken geleden eens begonnen met de groentenpotjes en dat gaat nu echt goed!!!
maar ik ben eens aan het rekenen geweest en dat word mij toch echt veel te gek.
Dus Ruben eet nu met de pot mee en dat vind hij lekkerder dan de potjes en het scheelt mij een mooi bedrag in de maand.

Groetjes Marianne Mama Van Ruben

Hai,

Mijn kinderen eten normaal ook met de pot mee hoor…ook alleen in geval van uitzondering dat ze een potje eten.

Nou wat zijn die potjes inderdaad duur he, Marianne! Toen Thomas en Robin zover waren dat ze met de pot mee gingen eten, had ik nooit zo veel zin om apart in andere pannetjes te koken voor de kleine. Al die afwas…(hihi) Ik heb toen een een hele poos 1 x in de 2 weken 'in voren’gekookt. Dan ging ik op een middag als ik verder toch niets had gepland, koken. Een grote pan aardappels, een grote pan rijst, een pan boontjes, worteltjes en bruine bonen (wel varieren natuurlijk…), een beetje rundergehakt rullen en een kippetje braden. Dan stelde ik allemaal verschillende soorten maaltijden samen. (bv: aardappeltje met boontjes en gehakt of rijst met wortel en kip. Zo kun je eindeloos varieren!) En hup in de vriezer. (wel in speciale vriezerbakjes!!) Als ik dan s’middags vlees uit de vriezer haalde (waar ik s’avonds mee wilde koken,) dan legde ik er meteen een maaltijdbakje uti. Ging er altijd in als pap!
He…nu ik dit zo vertel…ik denk dat ik maar restjes in ga vriezen voor de uitzonderingsdagen (=chili, pizza, patat dagen…haha)

Groetjes Charon

Ja zo doe ik het de laatste week dan ook, als ik een restje heb vermaal ik het en hup in de vriezer, ( die begint nu al aardig vol te raken)
Maar ja zo’n potje groenten zal het merk niet noemen 0,99 cent een euro dus, nou doe het eens keer 30 dagen.

Daar kun je wel weer andere leuke dingen voor halen.
Ik heb misschien 2 potjes voor het geval dat, want je weet maar nooit.

Groetjes Marianne Mama Van Ruben

Ik had van de kinderen die de potjes niet eens luste hihi

Ik heb ze ook gewoon mee laten eten en als we echt wat aten wat zo nog niet mochten of niet tegen konden gaf ik je een zelf gemaakt potje dus gewoon wat ik over had invriezen hopla en er uithalen waneer het nodig was…

en met een jaar aten zo toch wel zo’n beetje alles mee

Tries

yannick eet gewoon potjes het is wel duur, maar hij lust niets anders ik heb geprobeerd om met de pot mee te laten eten. maar hij vind het maar niets
hij vind de potjes lekkerder.

Ik had het geprobeerd met 5 maand en elke maand weer.

Ik heb het vandaag nog een keer weer geprobeerd.
Hetging wel een stuk beter maar nog niet helemaal.
dus moet nog even afwachten.

katinka

volgens mij kun je het beste meteen beginnen met zelf te koken.
die potjes zijn natuurlijk wel makkelijk voor soms, maar ze moeten toch gewoon mee leren eten toch?

groetjes christa mama van diantha

[URL=http://imageshack.us][/URL]