Potje vs koken


#1

Nu geloof ik niet dat er in potjes overdreven veel suiker zit, als je het zelf proeft smaakt het niet zoet. Maar wel vies! En alle potjes smaken ongeveer hetzelfde, zowel qua textuur (glad papje met weinig structuur) als qua smakeloosheid.
Als wij weinig tijd hebben geven wij Lau ook wel eens een potje van het een of ander, hij eet dat graag helemaal op. Dat wekt mij bij juist de indruk dat het inderdaad ‘beginnersvoedsel’ is, makkelijk verteerbaar en voor ieder wat wils maar weinig uitdagend in de ontdekkingstocht wat Moeder Aarde aan mooie producten voor ons mondje heeft te bieden !
Zelfgekookt voedsel vindt Lau niet altijd lekker, en soms is het voor hem moeilijk te verteren. Harde stukjes vlees of groenten vindt hij lastig. En als we wat uitschieten met een kruid of smaakmaker trekt hij meer gekke gezichten dan dat er nou smakelijk gegeten wordt. Maar hij is er zo wel aan gewend geraakt dat eten elke dag anders smaakt, de ene keer lekker en de andere keer wat minder, en dat je moeite moet doen (lees: kauwen) voordat je het door kunt slikken.
Dat lijkt mij vanuit pedagogisch opzicht een hele nuttige bijkomstigheid: ik denk dat potjes snel doen wennen aan kant-en-klaar maaltijden en en bij een snack cultuur die ik (voor mij)zelf ook niet echt ‘OK’ vindt…
Het volgende recept vindt Lau heerlijk en ik zou vooral de verstokte potjesgevers willen uitnodigen het eens te proberen !

  • Bak een half uitje en de helft van een half pakje hamblokjes in een eetlepel olie tot de ham lichtbruin is en de uien wat glazig (5 mins op halfhoog vuur)
  • Kook macaroni beetgaar
  • Doe daarop een ontvelde tomaat (kruisje insnijden en even in kokend water dompelen) (de velletjes blijven tegen zijn gehemelte plakken en zijn moeilijk verteerbaar). Evt. nog wat ‘restgroente’ zoals een klein stukje courgette of prei of een mini-blikje mais. 5-10 minuten laten inkoken op iets hoger vuur, dat het lekker wat ‘indikt’.
  • Een beetje oregano maakt het voor Lau een stuk smakelijker!
  • Door elkaar roeren evt nog (klein) klontje boter erop en even laten afkoelen.
  • Lau is gek op parmezaanse kaas uit die rode bussen dus dat doen wij er ook over (is wel erg zout, dus niet te veel).

Smullen maar, klaar in 10 minuten. Wij eten het zelf ook graag


#2

KLinkt lekker!! Anna lust ook grag macaroni of spagetti en is dol op kaas, maar nu komt het probleem… IK lust ABSOLUUT geen kaas…!!! Juist, dan wordt dit recept wat moeilijker voor ons

Wat ik laatst zag in de AH, was het receptenboekje ‘Opperdepop’ speciaal met recepten die zeer geschikt zijn voor kinderen. Denk dat ik die toch maar eens ga halen…


#3
quote:
KLinkt lekker!! Anna lust ook grag macaroni of spagetti en is dol op kaas, maar nu komt het probleem........ IK lust ABSOLUUT geen kaas.....!!! Juist, dan wordt dit recept wat moeilijker voor ons

Haha, die kan je er nou net apart op het laatst overheen scheppen