Gelukkig eet mijn dochter nu potjes fruit, dit gaat echt heel goed, met degroente potjes ben i nog aan het oefenen. Ben met wortel bezig…maar dat wil nog niet echt.
Maar tot nu toe krijgt ze alles uit het potje. puur omdat dit makkelijk is. Ik denk namelijk iedere keer of shit het is alweer tijd voor de volgende fles/koekjes/fruithapje etc.
Maken jullie zelf eten of haal je het gewoon uit een potje.
Zelf maken is natuurlijk goedkoper en lekker vers. maar het kost wel wat tijd.
Potje of vers?
Max is net als jouw kindje ook net begonnen met fruit en groenten. Hij vindt tot nu toe alles lekker! Fruit geef ik afwisselend vers of uit een potje. Ik heb een nieuwe staafmixer en maak de lekkerste smoothies nu. Maar straks moeten er wat meer stukjes in komen en dan vind ik het moeilijk om de juiste grootte zeg maar te krijgen; een glad papje maken is lekker makkelijk. Ik ga Max dan denk ik gewoon potjes geven. Groenten eet hij ook van Olvarit en dat gaat er heel goed in. Het duurt wel lang nog, maar hij smult er wel van. Ik ben eerlijk gezegd een beetje van het gemak en een potje vind ik dan handig. Eva is er ook groot mee geworden en die lust nu eigenlijk ook alles wel, m.u.v. sommige groenten en ‘stukjes’ zoals in appelcompote ofzo. Ik geloof niet zo dat vers altijd beter is, aangezien sommige groenten al lang in de winkel liggen als je ze koopt en veel vitaminen er dan al uit zijn. De meeste mama’s hier geven wel vers volgens mij, maar ik niet hoor. En wat ik zeg: een potje is ook gezond en mijn dochtertje is echt nooit ziek! Toen ze 1 was, at ze overigens wel lekker met ons mee. Op fruit is ze niet dol, dus dat geef ik soms nog steeds in de vorm van een knijpfruitje of een Frutapuraatje (van Nutricia).
Groetjes Rainbow, trotse mama
Voor Rens heb ik het meeste wel vers gemaakt. Aaan de ene kant omdat het goedkoper was en aan de andere kant ook omdat ik het belangrijk vind dat hij leert eten wat wij eten en ik de combinaties van die potjes vaak nogal vreemd vind. Maar met vakanties ed kreeg hij ook wel eens een potje.
Fruithapjes maakte ik voor 2 weken tegelijk en dat ging de diepvries in.
En de groentehapjes maakte ik van de restjes van wat wij zelf aten. dan moet je alleen wel zoutloos koken. Zout toevoegen aan ons eten deden we gewoon op ons bord. Pastasaus ed maakte ik zelf vers en dan ook pas op je bord saus toevoegen.
De hapjes die ik zo maakte gingen ook de diepvries in.
Mij heeft het dus helemaal niet zo veel extra moeite gekost.
Ik ben wel al vrij snel gaan prakken ipv pureren. Met 8 maanden accepteerde Rens geen potjes meer, ik denk omdat de structuur daarvan veel fijner was als wat hij gewend was. Dat was soms wel eens lastig want een potje is wel eens makkelijk.
groetjes Ramona
Hoi,
Ik maak het vers. Ik heb een babycook , handig ding, maar pompoen maak ik met een stoompan op het gasfornuis. Ik heb hiervoor gekozen, omdat het beter smaakt en smaakt naar mijn eigen “kookkunsten” Op één van mijn vrije dagen ligt mijn ‘passie voor koken’ over het hele aanrecht verspreid
Ik vond het wel een beetje eng in het begin; ook het invriezen, maar het gaat prima en smaakt ook net als wat ik zelf eet (maar dan flauw, zo zonder zout). De structuur kun je ook zelf bepalen als je het zelf maakt. Er is ook meer keus aan smaakjes als je zelf maakt. Appel ofzo heb je niet in een potje. Dat was voor mij ook belangrijk; zo veel mogelijk smaakjes aanbieden. Ik geef ook wel eens een potje hoor; bruine bonen met appeltjes en rundvlees vindt hij erg lekker (gelijk een keertje vlees gegeten in de week
) en de risotto tomaat is ook lekker.
Groetjes,
Jo
Ik maak(te) bijna altijd alles vers.
Qua structuur en voor de mondmotoriek is dat ook veel beter.
Zelfs de potjes van 12 maanden is zowat helemaal glad. Er zitten alleen dobbelsteentjes van aardappel in, de rest is zowat glad.
Plus dat het veel goedkoper is.
Ik kocht met de boodschappen allerlei groente en op zondag stond ik dan een uurtje of twee in de keuken.
Ik maakte alles voor een week, behalve het fruit, dat maakte ik elke dag vers.
Natuurlijk heeft ze weleens een potje gehad, maar als ik vers maak eet ze daar vaak ook veel meer van.
Je hebt het Opperdepop boek van de AH waar heel veel leuke dingen in staan en je hebt de site: keukenkikker.nl
Hier ook altijd vers gemaakt. Het is gezonder (laatst nog bij keuringsdienst van waarde geweest) en je kind leert voedsel echt herkennen. Heb je zelf wel eens een potje geproeft? Het is heel belangrijk dat je kindje individuele smaken leert kennen en structuren. Hier at moppie met een maand op 9 stukjes broccoli, bloemkool, gekookte worteltjes maar ook stukjes rijpe peer, mango, banaan etc. structeren zijn heel belangrijk voor de motoriek. Af en toe een potje is natuurlijk niet heel erg en erg makkelijk.
Aan de andere kant zijn er tig kinderen groot geworden op Olvarit duss…maar hier is het dus altijd vers geweest en ik heb een moppie die bijna alles lust en lekker mee eet.
Oh ja en ik heb ook een babycook, heeeerlijk apparaat. Nu dat moppie 1,5 is eet ze zo met de pot mee dat de babycook naar zolder is maar die babycook komt zeker weer naar beneden als ukkie mee mag gaan eten! Ik maakte hele voorraden in de vriezer, bv broccoli in de babycook, beetje kleiner prakken of pureren en dan in van die ijsblokbakjes in de vriezer, wanneer bevroren in een diepvrieszak. Super makkelijk. Dat deed ik ook met tomaat, broccoli, aubergine, courgette etc etc.
Er zijn inderdaad wat minder smaken wat potjes betreft met fruit. Daarom maak ik dat nu ook zelf, zodat Max bv ook aardbei proeft. Die potjes smaken bijna hetzelfde en je zou denken dat kindjes daardoor minder zouden lusten. Zit best wat in, maar Eva heeft tot haar 1 altijd potjes gehad en die lust ook gewoon vrijwel alles. Mijn neefje en nichtje idem dito. Het is dus naar mijn mening niet zo, dat kinderen minder smaken kennen als ze potjes krijgen. En Eva kan ook prima praten hoor, ook met potjes. Vers eten gezonder…het zal wel (al betwijfel ik dat), maar ik ben geen keukenprinses en heb niet zo’n zin om 2 uur in de keuken te staan eigenlijk. Eva wilde de potjes op een gegeven moment niet meer en toen gingen ze ‘de deur uit’. Je moet gewoon geven waar je je goed bij voelt!
Groetjes Rainbow, trotse mama
Jordan krijgt hier nog potjes, maar naarmate hij meer mag (is bijna 6 maanden) ga ik het lekker zelf voor hem maken. Scheelt je inderdaad veel geld, maar kost iets meer tijd Ook wel weer leuk dat geflans voor je kind!
Jordan Pharrell is geboren op 25.10.2010
Ik heb beide gedaan. In het begin potjes van 4 mnd (fruit en groente) en later had ik een voorraadje groente in de diepvries, maar … onze deugniet at dat niet. Dus toen maar weer potjes groente. Nu (hij is 15 mnd nu) krijgt hij elke dag vers fruit en van de 7 dagen per week 4 dgn vers warm eten en 3 dgn uit een potje. Het maakt hem niets uit, want hij lust (tot nu toe) alles.
Het fruit doe ik nu door de rasp, misschien is dat een idee. je kan grof en fijn raspen.
Wij hebben Tim altijd verse groente en fruit gegeven. Natuurlijk zijn potjes prima, maar vers voelt voor mij net even wat beter. Ik vind het een kleine moeite en voor mijn gevoel zijn die potjes zo smaakloos. Hihi en hij kan maar niet vroeg genoeg aan mijn kookkunsten wennen Anders zit je later weer met overstap van potje naar vers.
Als wij iets aten wat Tim ook mocht hebben dan at hij met ons mee en anders kreeg hij iets uit de vriezer. Ik zorgde altijd dat ik genoeg voorraad van allerlei verschillende groentes in de vriezer had liggen. Kleine moeite om een bloemkool te koken in porties te verdelen en in te vriezen. En zo deed ik dit ook met andere groentes.
Fruit maakte ik op de dag zelf vers klaar. Een appel schillen en met de staafmixer fijn maken is zo gebeurd.
Groetjes,
Sandra
Hoihoi,
Mijn meisje is nu 7,5 maand en ben met 5 maanden begonnen met fruit en groente, omdat ze bleef smakken en spelen met haar tong, dus ik dacht dat ze aan wat meer afwisseling toe was
Ik maak zelf prakjes die ik invries; 2 soorten groenten, 2 soorten vlees of vis en 2 soorten ‘zetmeel’ (aardappel, couscous, rijst), dat een beetje pureren, margarine erbij en zo kun je veel verschillende potjes maken. En je hebt voor een dag of 10 eten! (soms eet ze zelfs 2 keer van 1 potje, dus dan nog langer).
In het begin moest ze niks hebben van zowel fruit als groente, maar langzamerhand vind ze het steeds lekkerder. Ik ben met 1 smaak per week begonnen, om haar rustig aan te laten wennen en met 6,5 maand ben ik meer smaken tegelijk gaan geven (dus meer avondeten-prakjes en verschillende fruit bij elkaar).
Eerst 1 prutje per dag en met 6 maanden 's ochtends fruit, 12 uur boterham en 's middags groente; groente is nu avondeten geworden.
Ook geef ik haar wel eens een groot stuk fruit in haar hand, wat ze helemaal geweldig vind en helemaal opeet (duurt wel heel lang haha).
Daarnaast krijgt ze water, lauwe thee en soms diksap uit zo’n difrax bekertje; met een gebogen rand voor de onderlip en lagere kant voor neus. Werkt echt geweldig!
Ook krijgt ze een boterham met boter en leverpastei, smeerkaas of appelstroop of alleen boter, rijstewafel, cracotte of soepstengel.
Dus geen suiker, koekjes, sapjes, pyjamapapjes (gewoon nog steeds rijstebloem naturel, ik wil al die vanille niet!!) enzovoort.
Ze krijgt dus genoeg variatie, zonder geur-, kleur- en smaakstoffen
Ik geef haar af en toe een potje (om ook daar aan te wennen en soms is het gewoon makkelijk) en dan het liefst de biologische van de AH, want die ruikt en smaakt naar de ingrediënten die er inzitten en hebben geen andere toevoegingen.
Vind dit zo’n leuke tijd; samen ontdekken, proeven, smakken en tafelen.Heerlijk:D
Liefs, Lieke en Sien
Hoii… wissel lekker af zou ik zeggen.
Is echt geen moeite, ff een zak appels / peren/ tros bananen kopen. Een appeltje/peertje raspen duurt 2 minuten. Banaantje prakken duurt een halve minuut. Klaar is mama!
En koken: Berg aardappelen schillen, pan wortel/boontjes koken en wat tartaartje prakken. Verdelen over potjes die je bewaard hebt van de potjes babyvoeding, En invriezen. Dit doe ik ook met macaroni en rijst met groenten en kip.
Dit kost ongeveer een half uur per week.
Succes!
Lauren & Alex (05-05-2010)