Hallo allemaal,
Een postpartum depressie, dat heb ik… zo dat is eruit…
Na een zware zwangerschap van 41 weken en 6 dagen werd ik eindelijk ingeleid. Wat volgde was een moeizame en zware bevalling van bijna 18 uur, compleet met weeënstorm, niet vorderende ontsluiting, uiteindelijk een ruggenprik, vacuumpomp, forse knip en tenslotte veel bloedverlies (bijna 2 liter). Ik was kapot, al voor de bevalling begon en na de bevalling kon ik gewoon niet meer. Ik vroeg nog aan de zuster of ik de volgende ochtend wel zou halen zo beroerd voelde ik me. Ik mocht geen borstvoeding geven de eerste 24 uur ivm zware medicatie om het bloeden te stelpen, tegenvaller nummer zoveel.
Nu is het een half jaar later. Het gaat goed met mijn prachtige zoon, hij is gezond, groeit goed, lacht veel en is heerlijk alles aan het ontdekken. Maar met mij gaat het niet goed.
De bevalling heb ik inmiddels wel verwerkt maar ik ben lichamelijk gezien nog lang niet de oude. Uitgeput vooral. Mijn man werkt lange dagen, soms van 4 uur s’morgens tot 20uur s’avonds, hierdoor komt de zorg voor het huishouden en onze zoon op mij neer wat ik soms als erg zwaar ervaar.
2 weken geleden ben ik bij de huisarts geweest en ja hoor, een postpartum depressie, ookwel een postnatale depressie genoemd.
1 februari is mijn ouderschapsverlof afgelopen maar van werken is voorlopig nog geen sprake denk ik. Ik heb een zeer stressvolle baan in de commerciële sector, als je bedenkt dat ik dagen heb waarop ik bij wijze niet eens kan kiezen welke onderbroek ik moet aantrekken, is dat natuurlijk geen succes. Dus ik ga de ziektewet in…
Aan de ene kant fijn, kan ik misschien een beetje tot mezelf komen maar aan de andere kant ben ik zo eenzaam dat ik wel wat sociale interactie kan gebruiken.
Ik stuit ook op veel onbegrip in mijn omgeving, het lijkt wel of mensen ineens niets meer met je te maken willen hebben als je niet happy bent na de geboorte van je kind! Laat wel wezen, ik ben echt mega gek op mijn kleine ventje! Het is alleen dat ik door mijn vermoeidheid en somberheid het soms zwaar vind om moeder te zijn! Ik geniet wel van hem, maar kan het niet in de praktijk brengen zeg maar. Zit continue aan een strak dagschema vast (wat hij ook nodig heeft hoor) waardoor ik niet gemakkelijk uit huis kan (bijvoorbeeld om op visite te gaan of even de stad in)
Ik ben dan ook op zoek naar dames met soortgelijke ervaringen die mij eventueel tips kunnen geven hoe hiermee om te gaan. Zijn jullie gaan werken? En hoe hebben jullie de postpartum depressie overwonnen? Hoe reageerde jullie omgeving?