Hallo dames,
Ik heb eigenlijk een paar vragen. Ik ben half juli bevallen van een zoon. De dag voor de bevaling werd me op het hart gedrukt dat het nog wel een paar weken kon duren en de volgende dag was hij er. Naar het ziekenhuis en een uur later lag hij in mijn armen.
Tijdens de zwangerschap werd ik al steeds “downer” en nu na de bevalling is het echt pet. Ik voel me echt #*@$&. Ben nog steeds erg moe, ik kan heel moeilijk geluid verdragen (wat lastig is met een huilende baby). Heb nergens zin in, Kan 's avond niet slapen ook al ben ik erg moe.
Het is mijn tweede kindje, bij de eerste had ik hier allemaal geen last van. Wat ik gelezen heb kun je pas een postnatale depressie krijgen als je gestopt bent met borstvoeding en dat geef ik nog steeds, dus?
Wel heb ik eerder een depressie gehad en herken een beetje de grijze deken die over alles is komen liggen, ook hoor ik het aan mn praten. Erg monotoom en emotieloos lijkt het wel. Wel een verschil is dat ik de laatste tijd erg het gevoel heb dat het allemaal niet meer hoeft voor me. Dit had ik de vorige keer bij mijn “gewone” depressie niet, gelukkig heb ik de ballen niet om ook daadwerkelijk actie te ondernemen bij die gedachtes maar het is wel beangstigend.
Wat is het verschil tussen een depressie en een postnatale depressie?
Waaraan denken jullie bij deze klachten?
Deel twee is… Ik ga hulp zoeken maar wil me ook ziekmelden bij het UWV. Het gaat gewoon niet, ik krijg hier al niks gedaan en als men vraagt hoe het gaat moet ik al bijna janken. Schaam me er ook voor. Ik wil me ziekmelden bij het UWV (dit omdat ik een ww uitkering krijg), gaan zij erg moeilijk doen? Het zit me al zo hoog en kan dat er zeg maar niet meer bij gebruiken.
alsjeblieft jullie advies!
Liefs…