Poepen op de wc


#1

Mijn oudste is pas 3 geworden.
Hij is overdag zindelijk, d.w.z. hij geeft aan wanneer hij moet plassen en doet deze plas op de pot of op de wc. Ook geeft hij aan wanneer hij moet poepen, alleen wil dan persé een luier om.
Natuurlijk zet ik hem heel regelmatig op de wc als hij zegt dat hij moet poepen, hij gaat dan mee, zit soms een kwartier, met een boekje, met een speeltje, met niks, maar er komt niets. Hij zegt dan zelf, ik kan het toch niet, geef maar een luier. Zodra die luier dus omgaat, poept hij direct.

Hoe komt dit toch?

Zijn er tips? Hem afleiden helpt dus niet. Ik laat hem zelfs wel eens bij mij zitten als ik moet, zodat hij ziet dat er niets geks of engs aan is.

Tis er ook zo eentje die het ophoudt als je geen luier aangeeft. Al eerder om die reden op de HAP gezeten, omdat ie het uitgilde van de buikpijn!

Graaaaag tips!

PS.:
's Nachts overigens nog niet zindelijk. Hij wordt altijd wakker met een overvolle luier. Zijn kamertje is erg koud 's nachts, wellicht plast hij daarom zoveel?


#2

Poepzindelijk worden is over het algemeen heel erg moeilijk voor peuters. Dat is iets psychologisch. Ze denken dat ze iets van zichzelf verliezen bijv. Zoek maar eens op google op de woorden zindelijk en poepen. Dan zie je heel veel zoekresultaten die gaan over “wel zindelijk met plassen maar niet met poepen”. Heel normaal probleem waar zo ongeveer alle peuters last van hebben.

Onze oudste kon ook niet goed poepen op potje of toilet tot ik een keer uitlegde wat poep eigenlijk is.

Ik legde uit dat je buik van alle hapjes die je eet uitzoekt welke hapjes goed zijn om van te groeien en welke niet. Alle hapjes die niet goed genoeg zijn om van te groeien gooit de buik tussen de billetjes en dat wordt poep. Dat moet er een keertje uit om nieuwe ruimte in de buik te maken voor nieuwe hapjes eten.

Diezelfde link heb ik gelegd met plassen en slokjes drinken en aangezien plassen op het potje wel goed ging, legde ze toen zelf ook de link dat poepen eigenlijk heel gewoon is en dat dat niet erg is.

Vergeet ook niet dat je kind nog nooit zijn eigen poep gezien heeft. Je verschoont een poepluier, doet hem meteen dicht en dat was het. Dus misschien is dat ook geen verkeerd plan: in de luier laten poepen en daarna ook de gevulde luier laten zien. Dan beseft-ie mogelijk beter wat poep eigenlijk is en dat het niks is om spannend te vinden.

Niet boos worden of dwingen in elk geval want dat werkt alleen maar averechts.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 23 Jan 2013 13:42:46


#3

Zie hier nog wat tips hoe je stapsgewijs je kindje toch kunt leren poepen op het potje of het toilet.
http://peuterkleuter.jongegezinnen.nl/Deskundigen/Zindelijk-met-plassen-niet-met-poepen.htm

Groetekes, Sje


#4

Dank je! Ik ga het proberen!


#5

Ik ben het met Sje eens. Heel vaak is dit de oorzaak.
Maar wij hebben Dion en die is vaak een uitzondering op de regel haha. Ik heb hem ook vanalles uitgelegd maar niets hielp. Dion hield meestal heel lang zijn ontlasting op todat hij niet meer kon en hij poepte dan kleine beetjes in zijn luier of inderbroek of juist heel veel ineen keer. Vaak had hij zijn billen kapot. Heb oa lactulose, zakjes van de dokter geprobeerd maar niets hielp. Vlak voordat we op vakantie gingen was hij bijna 2 week niet geweest, toen heb ik clisma gekregen van de dokter,zelfs dit probeerde hij tegen te houden. Totdat een collega van mij vertelde dat dit ook een manier kan zijn om ons dwars te zitten, hij kan hier zelf controle over uit oefenen. Toen heb ik (misschien wel niet pedagogisch verantwoord) een andere aanpak geprobeerd. Als ik zag dat hij naar de wc moest en niet wilde ben ik achter hem gaan staan en heb hem onder zijn knieen vast gepakt (wc houding) totdat hij zijn ontlasting niet meer op kon houden. Dit heb ik denk ik 5 keer gedaan en het probleem was opgelost. Nu poept hij overal en dagelijks.

Ik wil nu niet zeggen dat dit bij je zoontje ook zo is maar je kunt het altijd in je achterhoofd houden.
Dion heeft er geen trauma’s aan over gehouden maar dit komt natuurlijk ook omdat hij het zelf ‘bewust’ deed


#6
quote:
Nu poept hij overal

Dan heb je nu eigenlijk een ander probleem he?!

Groetekes, Sje


#7

Haha ja klopt Sje heb nu overal wat liggen. Ach zolang het maar niet dun is het geen probleem


#8

En zolang je maar verkouden bent, ruik je er niks van!

Groetekes, Sje


#9

Haha super. Watjes in de neus dan maar