Plassen ok, poepen ho maar!

Ik ben 3 maanden geleden begonnen met mijn zoon (3 in november) zindelijk te ‘maken’. Binnen een paar weken was hij drog, zowel overdag als 's nachts. Maar! hij poept steeds in zijn broek! het lukt me niet om hem op de wc te laten poepen. Hij vertelt het wel als het gebeurd is, maar daarvoor geen teken. Jammer, want met het plassen gaat het heel goed. Hij komt zelfs 's nachts in onze kamer om naar de wc te gaan en gaat dan weer slapen.
Op zich is het niet het einde van de wereld, maar wil toch wel even weten of dit ‘normaal’ (kan) zijn/is? Gaat dat vanzelf gewoon over, wanneer het ‘kwartje’ valt?
Dank!
Marieke

Heel normaal dat peuters moeite hebben met poepen. Dat is iets psychologisch. Ze hebben nog nooit gezien hoe hun eigen poep eruit zag want de luier wordt altijd buiten zicht verschoond. Ze denken een stukje van zichzelf te verliezen en ze denken de controle te verliezen.

Dus geen zorgen maken. Het kwartje valt vanzelf. Wat bij onze oudste geholpen heeft is uitleg over wat poep eigenlijk is. Vrij snel daarna ging het gewoon voortaan goed op de wc.

Ik legde haar het volgende uit: van alle hapjes die je eet, kijkt je buikje welk hapje goed genoeg is om van te groeien en welk hapje niet goed genoeg is. Alle hapjes die niet goed genoeg zijn, gooit je buikje op een hoop bij je billetjes. En dat hoopje moet er op een gegeven moment uit om plaats te maken voor nieuwe hapjes.

Toen begreep ze dus dat poep eigenlijk net als plas afval is en dat je lichaam dat kwijt moet om plaats te maken voor nieuw eten en drinken.

Groetekes, Sje