Plagen op school


#1

Bo heeft het af en toe over een jongentje bij hem in de klas. Deze jongen zou dingen afpakken volgens hem, hij vind hem niet lief etc. Vanmiddag haalde ik hem op, en toen vertelde de juf dat hij vanmiddag een aanvaring had gehad met wat oudere kindjes. Ze hadden hem de weg versperd, hij mocht er niet meer in. Bo had dit heel goed opgelost maar de juf heeft zich er ook nog even ingemengd om de desbetreffende jongen (s) duidelijk te maken dat dit niet ok is. Eenmaal thuis vertelde hij dat het dus weer om hetzelfde jongentje gaat en dat dit jongentje ook verteld dat hij Bo niet lief vindt.
Ik krijg daar echt een naar gevoel bij. misschien ook door mijn eigen verleden waarin ik veelvuldig gepest ben.
Aangezien Bo het nog niet zelf aan mij had verteld, (was in de ochtend al voor gevallen) vond hij het waarschijnlijk zelf niet zo heel erg interessant, dus ik wil niet dat hij het gevoel krijgt dat het heel erg is, wat er is gebeurt doordat ik mijn gevoelens hierover projecteer op hem. Dus ik ben er tot nu toe niet al teveel op in gegaan. Ik heb alleen gezegd dat het kan dat dit jongentje hem niet aardig vind, je kunt niet iedereen aardig vinden en dat dit niet erg is Ik ben echter wel bang dat dit een voorbode gaat worden voor de toekomst, en ik maak mij daar zorgen over. Of is dit nog heel normaal allemaal en gebeurt dit wel vaker bij kinderen? Ik heb even wat relativeringsvermogen nodig namelijk

liefs woezel


#2

Bij ons op school is er ook een jongetje dat geregeld ons kind in de weg zit. Hij vertelde het in het begin niet, maar we zagen wel dat hem iets dwars zat. We zijn gaan vragen met wie hij graag speelde e.d. en toen vertelde hij vanzelf met wie hij liever niet speelde. Hier heel open over gesproken en gezegd dat hij tegen de juf mag zeggen als hij iets niet prettig vindt zodat hij het samen met de juf op kan lossen. Nadat wij dit hebben afgesproken met hem is hij op de één of andere manier anders naar het jongetje gaan kijken. Hij speelt er nu ook af en toe mee.

Ook hebben we met de juf een gesprekje gehad en verteld wat wij thuis hebben afgesproken. Zij staat hier achter, heeft liever dat het samen wordt opgelost (in dit geval) dan dat er geslagen of geschreeuwd wordt. Het betreffende jongetje wordt op zijn gedrag aangesproken en samen wordt er naar een oplossing gezocht zodat dat jongetje ook niet het idee krijgt dat hij buitengesloten wordt.

Helaas kunnen we als ouders niet alles voorkomen wat er op een basisschool gebeurt. Plagerij wil niet altijd gelijk ontaarden is pestgedrag. Wij proberen dingen eerst een kans te geven voor we er daadwerkelijk een probleem van maken. Voor manlief is dit moeilijker dan voor mij, maar samen lukt het wel

Kun je afspraken maken met zijn juf over hier mee om te gaan? Zij zal het vaker gehoord en meegemaakt hebben ( niet persé bij deze jongen of dit groepje jongens, maar wel bij anderen…). Ik zou het warm houden en het gedrag van Bo in de gaten houden. Zie je verandering, trek dan juf ana haar jasje en bespreek het…

Sterkte en succes!


#3

Ik zou het aankaarten bij de juf en ook jou situatie uitleggen, dat wanneer jij “overbezorgd” zou zijn zij je dit ook kan vertellen.

Succes pesten is niet leuk wel iets om serieus te nemen!

Groetjes mama Ja



#4

Noah heeft ook zo`n jongetje in de klas, de juf gaat regelmatig naar zijn moeder toe om te vertellen dat hij weer iemand gebeten heeft, of geschopt of uitgescholden… moeder lacht hier om…
Noah is ook een paar keer uitgescholden geweest door dit ventje, en dat vertelde hij ons direct.
Wij zijn hiermee naar de juf gegaan, en dat is dus weer aangekaart.
Nu gaat het goed, Noah kan nu goed met hem spelen zegt ie zelf, alleen pest hij wel andere kindjes nog.

Greetz, Melanie



#5

Aaron is in de klas steeds door een kind op zijn handen geslagen.
Ik vind dat niet lief mama! zei hij…dat doet pijn.
Nou…niet bij mijn kind dus he…ik naar dat kind toe gestapt en heb hem gezegd “waag het niet om Aaron nog eens op zijn handen te slaan”!
Ik keek hem er boos bij aan…hij heeft het nooit meer gedaan.
Ik heb het ook tegen de juf gezegd daarna maar heb eerst zelf het kind aangesproken…werkt altijd beter dan dat de juf het zegt.

Gr, Danielle


#6

Dank jullie wel voor de reacties!! Vind het moeilijk hoor, tis ook alleen dit ene kindje volgens mij. Gelukkig zijn er deze maand 10 minuten gesprekken, dan kan ik het ook aankaarten. daarnaast zijn er deze maand twee nieuwe kindjes die in zijn klas beginnen, dus misschien dat het dan ook wel beter gaat. moeten het nog maar even aan kijken, maar blijf het moeilijk vinden. gelukkig zei de juf wel dat hij het heel goed zelf kan oplossen, daar ben ik wel blij om!! kinderen zijn soms wel hard hoor…

liefs woezel