Pindakaas of juist niet

hallo allemaal

mijn zoontje is nu 9 maanden en ik heb eens ergens gehoord dat je je kindje tot 1 of 2 jaar geen pindakaas mag geven en dat ze er zelfs aan kunnen sterven, weet iemand hier meer over of is t gewoon een fabeltje
bedankt alvast
groetjes melissa

Ik dacht dat er in pindakaas iets van een bacterie kon zitten die niet goed is voor kindjes tot 1 jaar, maar ik weet er het fijne niet van. Ik heb inderdaad ook eens gehoord dat je ze voor het jaar beter geen pindakaas kon geven.

Het kan ook zijn dat je voor het jaar geen pindakaas mag geven i.v.m. mogelijke pinda-allergie.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 22 Jul 2007 22:20:44

Ik heb mijn zoontje wel pindakaas gegeven hoor voor zn 1ste jaar heb het trouwens nooit gehoord dat het
niet goed zou zijn.

Ik gaf het ook al voor zijn 1’ste jaar. Pindakaas vind ik ergens wel ‘gezond’. Dat je er voorzichtig mee moet zijn ivm een allergie kan ik ook begrijpen. Maar dat het gevaarlijk zou zijn?? Geen idee.

Gr Sandra

Als iemand heel heftig allergisch reageert (daar is een speciaal woord voor, maar daar kom ik nu even niet op) kan het levensgevaarlijk zijn. Sommige mensen hebben zo’n sterke allergie voor iets dat het dodelijk kan zijn.

Ik las laatst een allergie-artikel in de Quest dat een meisje die een pindakaas-allergie had, had gezoend met haar vriendje. Dat vriendje had een paar uur daarvoor een boterham met pindakaas gegeten. Het meisje reageerde zo sterk dat ze uiteindelijk aan de allergische reactie is overleden.

Een allergie wordt nogal eens onderschat. Dus in die zin kan het gevaarlijk zijn.

Groetekes, Sje

hoi sje

dat had ik idd ook eens gehoord maar dacht dat t een fabeltje was, kep t nagevraagt op t cb en die zeiden dat het idd te maken had met een allergie en een bepaalde bacterie die dodelijk kon zijn, hoeft natuurlijk niet zo te zijn
bedankt voor jullie reacties in ieder geval
groetjes melissa

Is inderdaad helaas geen fabeltje van die dodelijke allergische reacties. Zie bijvoorbeeld de volgende links voor meer info. Vooral bij allergieën op insectenbeten staan er bekend om.

http://www.1ne.eu/upl/1/default/doc/FIWetgeving.pdf
http://nl.wikipedia.org/wiki/Insectensteek

Tof in elk geval dat het cb je ook meer duidelijkheid heeft kunnen geven.

Groetekes, Sje

Idd die pinda’s kunnen erg gevaarlijk zijn voor een jong kind, Milan is een echte pindakaasfreak, ik weet alleen niet meer hou oud hij was bij de 1e keer…

Groetjes Nathalie & Co

Ik geef Noa ook gewoon pindakaas… De eerste keer moest ze wel even wennen, omdat pindakaas nogal aan der gehemelte plakt, maar ze vind het heerlijk hoor… En ik gaf dat al toen ze 8 maanden was…

Nicole & Noa

Hoi Melissa,

dat van die bacterie dat gaat over honing, dat mogen kinderen tot 1 jaar niet hebben.

Sje, het woord waar jij naar op zoek was, is denk ik “anafylactische shock”, dit is een extreme allergische reactie waaraan mensen inderdaad kunnen overlijden. Maar als je kind zo allergisch zou zijn, is de reactie hetzelfde als je ze met 1 of 2 jaar pindakaas zou geven of als ze 30 zijn. Dus voor de leeftijd maakt dat niet uit.

Groetjes,
Inge

Anafylactische shock, klopt, dat was-em! Dank voor het meedenken. Kon het al niet uitstaan dat ik er niet op kon komen. Het lag voor in mijn mond, maar het kwam er niet uit.

Klopt dat de leeftijd in dat geval niet uitmaakt, maar met melk wordt in het eerste jaar ook rekening gehouden, dus die hele kleintjes zijn blijkbaar nog niet in staat om zelf altijd de goede antistoffen tegen bepaalde allergenen te maken. Dus mogelijk dat ze daarom extra voorzichtig zijn met bepaalde voedingsmiddelen.

Groetekes, Sje

Graag gedaan, wordt daar zelf ook altijd gestoord van als ik er niet op kan komen en dan 's nachts weet je het ineens en 's morgens ben je het weer vergeten, haha!

Groetjes,
Inge

Nu vergeet ik het nooit meer! En anders zoek ik op deze site gewoon op trefwoord Pindakaas en dan kom ik vanzelf bij dit topic. Hihi!

Groetekes, Sje