Pikkende peuter?

Hoi meiden,

Ben ik weer, loop te rommelen met dit bericht sorry, sorry, sorry!!

Ik laat het bericht toch staan omdat we toch heel graag willen weten hoe jullie ermee omgaan wanneer je peuter dingen pikt terwijl je heel duidelijk hebt verteld dat dat echt niet mag?
Hebben ze het besef met 4 jaar en kunnen ze dat onthouden als je dat een aantal keer hebt verteld? De dochter van mijn zus pikt nl. de oordopjes van het nachtkastje en maakt ze dan kwijt, weet dan niet meer waar ze zijn. Nu mag ze die oordopjes niet pakken, ze mag zelfs niet in de slaapkamer van papa en mama komen maar doet het toch… Hebben jullie tips?

Sorry voor de verwarring!
groetjes,
Wendy

Gewijzigd door - moppiesmama op 07 Oct 2010 11:27:04

een bericht kan niet verwijderd worden, je kan dit in ieder geval niet zelf doen.
anders moet je dat even aan Kimmetje vragen

liefs,
Rinske

Bedankt meiden! Ik zal het aan Kimmetje vragen.

Mijn zus had gegoogled en ontdekte dat kindjes tot 8 jaar fantasie en werkelijkheid door elkaar halen en nu voelt ze zich nog vervelender dat ze zo gereageerd hebben…hoe ze dat nou weer goed moeten maken…

Ben wel benieuwd naar je reactie eigenlijk?

tot 8 jaar?? meen je dat nou ik dacht dat ze op die leeftijd toch wel het verschil kende? weer wat geleerd

before you judge me, try hard to love me

Hoi Sann,

Bedankt voor je uitvoerige antwoord! Ik zat vanmiddag op het werk dus kon niet meer reageren.

Wat mooi om te lezen hoe super jij met het autisme van je zoon om kunt gaan, petje af! Je bent een voorbeeld voor velen.

Inmiddels heeft mijn zus het aangepakt zoals jij aangaf dus het zal allemaal wel weer goed komen. Ze gelooft trouwens niet dat het vanuit bescherming is.

Toch ben ik wel benieuwd of meer mama’s ervaring hebben met peuters die jokken en pikken?

groetjes,
Wendy

Als een kind van 2 al donders goed begrijpt wat wel en wat niet mag,
waarom zou een kind van 4 dat dan opeens niet meer weten?

Natuurlijk zijn kinderen veel bezig met fantasiedingen.
Meer en anders dan volwassenen (hoewel volwassenen er ook
best nog wat van kunnen hoor).

Maar ik geloof echt dat kinderen heel goed kunnen schakelen
tussen hun fantasiewereld en de echte wereld.

Dus dingen pikken omdat dat in het fantasieverhaal past?
No way! Maar misschien had dat al een poosje eerder
aangeleerd moeten worden.

M.

Nikki is bijna 8 jaar, maar die weet echt al wel vanaf 3 jaar wat mag en wat niet!

8 jaar lijkt mij ook al wat oud om eerlijk te zijn… Minke is 2 maar die snapt echt bijna alles wat ik zeg hoor ( ernaar luisteren is een tweede…)!

quote:
Vergeet niet dat er een verschil zit tussen weten wat wel en niet mag, en fantasie en werkelijkheid door elkaar halen.

Kan best zijn dat een kind in haar spel dingen doet die ‘horen bij het spel’ zoals zij dat bedacht heeft. En daarbij helemaal niet in de gaten heeft dat dat in werkelijkheid problemen kan opleveren.
Of dat ze iets doet, wat voor haar in haar spel/fantasie op een bepaalde manier gebeurt, en dat dit voor haar werkelijkheid is. Je kunt haar dan wel van iets beschuldigen, maar als het in haar werkelijkheid helemaal niet gebeurd is heeft dat totaal geen zin, want zij weet het dan toch niet. In haar werkelijkheid was het niet zo.

Tsja, op die manier is uiteindelijk alles goed te praten

Maar ook het verschil tussen fantasie en werkelijkheid is iets
dat ze moeten leren. Ook daar is dus sturing nodig.
Natuurlijk hebben alle kinderen dat wel eens,
dat ze in hun spel iets doen dat anders niet in hun hoofd komt,
omdat het toch echt niet mag.
Maar dat is dan wel het moment om daarin te sturen,
en uit te leggen dat dat toch echt niet kan, ook niet als een spelletje.

M.

kan je niet iets van haar pikken en zogenaamd kwijt raken…
zodat ze het misschien dan wel begrijpt waarom dat niet leuks is als iemand dat met je spullen doet?
Geen idee eigenlijk hoor, heb hier ook geen ervaring mee.

Maar vrienden van mij doen het zo om te leren delen bij hun zoontje… hij wil niet delen… en als papa dan iets eet, en zoontje wil ook een stukje of hapje dan deelt papa eerste instantie ook niet… even uitleggen waarom niet en dat het niet leuk is, en dan wel delen… En moet zeggen het hielp… hij is nog nooit zo weggeverig geweest.