Pijnlijke bekkenbodem

Jaren geleden had ik het al: dat de spieren van mijn bekkenbodem pijn doen. Ik heb toen ontspanningstherapie gehad bij de fysio en toen ging het wel. Na de geboorte van Eva kwam het wat vaker terug, maar trok het ook weer weg. Nu heb ik er alleen continu last van. Het is een stekende, brandende pijn. Ik ben al bij de bekkenfysio geweest, maar ze zegt: ‘Je moet ontspannen’. Maar doe dat maar eens met twee kindjes! Ik heb al 2x10 behandelingen gehad (met Eva en nu) en ik blijf met die pijn zitten. Het is géén infectie, waar ik eerst aan dacht, het is puur spierpijn zeg maar. Onbewust zet ik blijkbaar te veel spanning op die spieren en daardoor verzuren ze als het ware en krijg je die stekende pijn en een slechte doorbloeding. Het is eigenlijk zeg maar net waar je vagina begint.

Heeft iemand enig idee wat ik hieraan nog meer zou kunnen doen? En weet iemand iets waar je heel goed van leert ontspannen? Ik wil wel graag van die pijn af, want dit is niet fijn! En ook een beetje een rotgebiedje, net dáár! Je gaat als je pijn hebt op het werk ook niet met je benen open zitten op te ontspannen!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Misschien een warm bad of een warme douche. Dat kan uiteraard niet op je werk, maar thuis lekker ontspannen onder de douche ofzo?

Ik heb ook wel eens gehoord dat yoga erg ontspannend is.

Mamma van:
Anna geboren op 2 juli 2007
Nora geboren op 4 juni 2009

je kunt zelf de oefeningen blijven doen natuurlijk he die je voor je bekkenbodem hebt gekregen.
en als je echt fysio nodig hebt kun je misschien een chronische verklaring krijgen “chronische bekken instabiliteit” oid?? dan mag je onbeperkt naar de fysio, maar dan moet je wel de eerste 3 behandelingen (c.q 28,10 per behandeling) zelf betalen en de rest gaat sowieso van je eigen risico af. het jaar daarna (als je het dan nog nodig hebt) hoef je niet meer die 3 behandelingen te betalen maar het blijft wel van je eigen risico (die 170 euro weet je wel) afgaan. is dat niet iets om met de dokter te overleggen?

ohw en btw; yoga is heel fijn met deze problemen!

Gewijzigd door - MamavanRico op 15 May 2011 11:49:17

@Inge, ik heb dus al 2 volledige bekkenbehandelingen gehad he? En daarvan moest ik al het eigen risico betalen…Ik ben er alleen niet mee geholpen, dus zal eens vragen wat de mogelijkheden zijn…

Ik zat inderdaad ook aan yoga te denken. Ik weet alleen niet of het echt iets voor mij is, dat ademen op zo’n matje? Je doet dan toch ook wat oefeningen neem ik aan???

Ik kreeg van onze fysio de tip om op zo’n grote gymbal te gaan zitten als ik merkte dat ik mijn spieren te veel aanspande in de bekkenzone. Ik moet zeggen: het ziet er misschien niet leuk uit, maar het werkte wel! Voor thuis is zo’n bal goed aan te schaffen, voor op het werk misschien iets minder… je zit op die bal nl. altijd iets met benen uit elkaar en dat geeft verlichting.

Freubeltje, dat is een goeie! Het komt jou dus wel bekend voor, die pijn? En watvoor oefeningen moest je dan doen? Ik hoor het graag van je!

@Rainbow
De klachten kwamen bij mij voort uit verslapte bekkenbodemspieren. Ik had last van licht urineverlies bij springen, rennen e.d. Maar doordat ik dus erg krampachtig mijn urine wilde ophouden, verkrampte de boel omdat ik me niet meer kon ontspannen. De oefeningen die ik heb gekregen bestonden voornl. uit het aanvoelen van de bekkenbodemspier op drie manieren: voor, midden en achter. Ik moest ze om en om leren aanspannen en ontspannen. De fysio zag al gelijk dat ik erg gespannen was, mede door het huilen van ons zoontje. De oefeningen zijn een beetje moeilijk uit te leggen, maar misschien heb jij ze ook wel gehad. Maar die tip van die bal vond ik echt een goede!

Verder ontspanningsoefeningen gekregen. Ik hou helemaal niet van yoga en daar moet ook niemand mee aankomen. Maar deze was gewoon: op je bed gaan liggen (zorgen dat partner niet in de buurt is, anders komt hij er gelijk bij liggen…), benen gestrekt (en de voeten vooral niet over elkaar houden) en de armen recht langs je lijf. Ogen dicht en een zacht muziekje op. Gewoon zo blijven liggen en naar de rustige muziek luisteren. Zorg dat je niet afgeleid kan worden en spreek met partner af dat hij naar de huilers toe gaat en de telefoon opneemt e.d. Het heeft mij een paar avonden gekost voor ik me daadwerkelijk kon ontspannen en zo een half uur kon blijven liggen. Maar het ontspant echt! Dus niet met de voeten gaan wiebelen of met de vingers gaan bewegen. Gewoon helemaal stil blijven liggen. Ik viel er nog wel eens door in slaap en dan hoorde ik opeens: hallo, kom je nog wat drinken of blijf je hier liggen tot morgenochtend?!

Kun je hier iets mee?

@Freubeltje, ik heb daar dus ook last van. Ook na de geboorte van de kindjes. Vervelend, maar veel vrouwen hebben dat. Ik heb het alleen met niezen en springen, verder niet. Ik heb eigenlijk helemaal niet goed geleerd hoe je die spieren moet spannen en ontspannen, dus ik zou best willen weten hoe dat moet? Heb je die oefeningen nog op papier ofzo? Ik vind het fijn dat je het herkent en zou ook wel willen weten hoe je die oefening met de bal moest doen. Is alles nu over bij jou? Je mag me altijd even persoonlijk mailen als je wilt, is iets meer privé!

ja maar ik bedoel gewoon een machtiging voor chronische fysio, dat is onbeperkt en fysiotherapeuten weten ook raad met bekken problemen he meis.
enne ja yoga is op zo’n matje.
maar ik vind HOT - yoga fijner dan gewone yoga, omdat de ruimte waarin je de yoga doet heel warm is (wel aangenaam warm) en je daardoor minder last hebt van je spieren tijdens de oefeningen,
en dan nog moet je in de gaten houden of je niet te veel doet. gewoon doen wat je kunt.

@Rainbow
Ik probeer je binnenkort even te mailen, maar ben erg druk. Je kunt wel vast googlen op bekkenbodembspieren ontspannen. Ik zag gisteren een goede site met dezelfde oefeningen

Ik zit meteen aan yoga en pilates te denken voor je. Yoga voor het ontspannen en pilates voor het aanspannen van de juiste spieren in je bekkenbodem. Ik zou het eens proberen als ik jou was!

Oh, doe maar rustig Freubeltje! Enne…pilates en HOT yoga klinken wel cool! Ik ga meteen even op die HOT YOGA googlen Inge, ik heb er nog nooit van gehoord!

@Rainbow: en en en??!?!?! (zullen we samen hot yoga doen? ik moet ook)

Hey Rainbow,

Misschien gek maar kan het geen verzakking zijn?
Ben zelf ook bekkenklant zeg maar (helaas,helaas) en heb ook vaak zo’n pijn van onder, soort druk/steek of iets dergelijks. Hoorde van een vriendin dat zoiets ook een verzakking van je vaginawand/baarmoeder kan zijn. Op zich is dit niet heel ernstig maar wel vervelend natuurlijk want pijn. Je kunt eraan geopereerd worden op het moment dat je besloten hebt geen kinderen meer te willen, dit omdat bij een volgende zwangerschap de operatie ongedaan gemaakt wordt als het ware en dan voor niks is geweest.
Groetjes Kim