Pijnbestrijding medische indicatie

Als je in het ziekehuis wil bevallen en met pijnbestrijding zonder medische indicatie, zijn er dan zorgverzekeraars die het grootste gedeelte vergoeden.

Las laatst ergens dat als je thuis begint met bevallen en dan vraagt om pijnbestrijding, dan moet je dus naar het ziekenhuis, dat dit een medische indicatie is. Lijkt me vreemd!!!

Ik wil zowieso in het ziekenhuis bevallen, maar wil even kijken wat het voordeligst is.

Heb de vraag hier even neergezet, want hier is iedereen al moeder en dus bevallen.

Ik weet niet beter als dat de pijnbestrijding vergoed word. Eerste keer heb ik een ruggenprik gehad (wilde poli=klinisch in het ziekenhuis bevallen) en de 2e keer een keizersnede. Hen van beide bevallingen geen rekeningen gehad. Ben IZZ verzekerd met een regeling aanvullende vergoedingen. Maar je kunt dit toch bij je zorgverzekeraar opvragen?
Groetjes Nancy

Mss beter bij Topic Zwanger plaatsen…?
Pijnbestrijding wordt vergoed.
Als je op voorhand in het zkh wilt bevallen betaal je een eigen bijdrage ( omdat het dus zonder medische indicatie is dan) maar de pijnbestrijding is gewoon verzekerd.

Een mailtje sturen naar je verzekeraar met je vraag, dan heb je het ook zwart op wit mocht het acheteraf toch anders zijn.
In de meeste gevallen wordt een ziekenhuisbevalling die niet medisch is volledig vergoed als je aanvullend verzekerd bent.

Gewijzigd door - vlokje03 op 22 Jul 2011 21:19:53

ik weet niet of dit per zorgverzekering verschillend is maar stel jij bevalt niet op medische indicatie moet je idd een eigen bijdrage betalen maar dit is gewoon voor de bevalling waar alles in zit.
stel jij hebt wel een medische indicatie wordt alles vergoed.
en stel je hebt er geen aangevraagd maar je wil thuis bevallen en je kind blijkt b.v. in het vruchtwater te hebben gepoept of er komen complicaties bij, dan heb je automatisch een een medische indicatie.

Het is niet zo dat als je thuis ineens kiest voor pijnbestrijding dat je meteen een medische indicatie hebt. Maar in mijn geval bijvoorbeeld was dat wel zo. Bij mij vorderde de ontsluiting namelijk niet en ben na 12 uur thuis bezig te zijn geweest (en nog maar 5 cm ontsluiting te hebben) naar het ziekenhuis gegaan voor een ruggenprik. In dit geval ging ik dus wel met medische indicatie naar het ziekenhuis. Dan word alles gewoon vergoed.

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Ik zou het voor alle zekerheid ook bij je verzekeraar navragen.
Dat kan namelijk afhankelij kzijn van de verzekeraar maar ook van je pakket.

Overigens wil ik je nog wel ergens op wijzen, iets wat veel mensen niet weten of verteld is. (Mij de eerste keer ook niet)
Bij een pethidine prik kan de hartslag van je kindje veranderen.
(dalen, sneller gaan etc etc)

Ons was dit niet verteld (anders had ik er niet voor gekozen) en H. had het vanaf die prik erg moeilijk in mijn buik! Op het laatst moest ze er dan ook echt met spoed uit.

Ik kies daar nooit meer voor. Dan een ruggenrpik, ook risico’s, maar zoals nu in mijn papieren staat aanzienelijk minder dan de andere prik.

Omdat ik had aangegeven dat ik pijnbestrijding wou was dat al medische indicatie.