hoi hoi,
Bedankt voor jullie antwoorden en tips!
De gang gebruik ik al als afkoelplek. Ik had hem gisteren in zijn bed gezet aangezien ik met hem bezig was op het aankleedkussen en hij aan het gillen en tieren was. Het bed was op dat moment het meest voor de hand liggend. Ik ben het zeker met jullie eens dat zijn bed een veilige plek moet zijn.
De gang werkt verder ook wel. Hij heeft er nu twee keer opgestaan en sindsdien hoef ik het maar te zeggen “naar de gang” en hij laat het gewenste gedrag zien. Hij is ook al eens zelf naar de gang gelopen nadat hij iets “stouts” had gedaan. Het is me er eentje! Zo’ n nadenkstoeltje is wellicht ook een idee als de gang geen optie meer is.
Het is ook meer dat ik ook niet wil dat ik de hele dag bezig ben met corrigeren. Ik denk dat ik het negatieve gedrag te veel zie en benoem, moet het maar meer gaan negeren…
lon1306, ik herken ook wat je schrijft dat mensen je kind ouder inschatten. Is/ was jouw dochter ook vaak gefrustreerd omdat ze meer dingen wilden dan ze aan kan? Of herken jij deze frustratie niet?
Veel tips die je schrijft doe ik al. Van piep af aan wil Joep al bij alles betrokken worden en meegenomen worden bij alles wat ik doe. Ik laat hem zoveel mogelijk helpen en zelf kiezen. De tips die je schrijft wat hij zelf kan doen neem ik mee zoals zelf kleren uitkiezen…leuk. Ik moet misschien ook een grotere sprong maken in die zelfstandigheid.
Verder praat ik ook de hele dag door, wat we gaan doen, hoe iets werkt, waarom iets moet, hoe iets in elkaar zit, etc. Hij vraagt hier, op zijn manier, ook echt om.
Het is in ieder geval een goede tip om op zoek te gaan naar zo’n speelgoed uitleencentrum. Dat ga ik zeker doen. Ik heb ook al een speelgoed ruil afgesproken met een vriendin met wat oudere kinderen. Die bieb bezoeken we al fanatiek! Vindt hij ook geweldig.
Joep doet alles ook met zoveel energie. Hij knalt soms van enthousiasme en gaat overval voor 100 % in. Hij beleeft alles super intens. Het is echt een geweldig mannetje. Gelukkig kan ik ook zeker van hem genieten! Ik kan (later) ook echt lachen om zijn ondeugendheid.
Groetjes Anne