Peuterspeelzaal

Pff zucht
Ik wilde de kinderen niet naar de peuterspeelzaal laten gaan. Zie er tegenop dat als daar 1 kindje ziek is, ik ook met 2 zieken thuis kom te zitten.
Dat ik geen controle er over heb wat er gebeurd en als er iets gebeurd ik niet in kan grijpen, dat ik niet kan opletten op wat andere kinderen doen bij mijn meiden. Dat ik vreemden mijn meiden moet toevertrouwen…argg.

Nu liet vriendlief 2 weken geleden vallen dat hij toch wel graag wilt dat de meiden naar de peuterspeelzaal gaan, zodat ze kunnen wennen voor als ze naar de basisschool gaan.

We zijn afgelopen week bij een peuterspeelzaal naar binnen gegaan om een afspraak te maken. Buurjongetje en overbuurmeisje zitten daar ook en de ouders zijn er erg over te spreken. Maarrrr, de peuterspeelzaal zit in een kelder gevestigd. Dus eerst moeten ze een trapje af en dan zitten ze opgesloten in een ondergronds hok waar geen zonlicht binnen valt. Dat er geen ramen zijn, dat er geen daglicht binnen komt staat mij wel tegen. Ik krijg er spontaan dat opgesloten gevoel van, bijna alsof het een straf is om daar naar toe te gaan.

Net met een andere peuterspeelzaal op redelijk korte afstand gebeld. Daar moet ik morgen om 12u zijn. Zij willen de verblijftijd langzaam uitbreiden, van 1uur en 15min tot 2,5uur (kwartier per keer langer blijven) Heel lief en goed bedoeld, maar ik zie het zo voor me dat als ik de meiden na 1uur ophaal doodleuk zeggen dat ze nog willen blijven spelen.
Daarnaast komt dat die peuterspeelzaal in een (netjes uitgedrukt) niet al te nette buurt gevestigd zit. Als ik moeders zie lopen met grote goude oorringen, tig goude armbanden, tig goude ringen en dan die kleding…ach het zegt gewoon genoeg, het is asovolk (dat regelmatig wat plantjes op de zolder hebben staan)

Een derde, wat minder in de buurt ligt ga ik morgen bellen, die ligt in een betere buurt…pff moeilijk hoor een leuke/geschikte peuterspeelzaal vinden.

Gewijzigd door - Jolan op 14 Dec 2009 15:58:45

Is inderdaad moeilijk om een peuterspeelzaal te vinden waar je je lekker bij voelt.
Ik heb er ook een aantal bezocht voordat het goed voelde.
Tja…dan moet je maar een eindje verder rijden. Dan weet je wel zeker dat je meiden goed zitten toch?
Ik zou mijn zoontje ook nooit achterlaten in zo’n kelder! Hij moet wel wat daglicht zien hoor!

Ik ben persoonlijk van mening dat het erg goed is voor de ontwikkeling van een kind is om een paar uur per week naar ‘opvang’ te gaan waar ze in contact komen met andere kinderen.
Nu is het natuurlijk anders als je twee kinderen hebt want dan zijn ze eigenlijk nooit ‘alleen’. Maar toch denk ik dat het goed is om af en toe zonder mama te zijn en met een paar andere kindjes te spelen.
En dat van het ziek worden door andere zieke kindjes. Dat gaan ze straks ook krijgen als ze echt naar school gaan. Dus daar ontkom je niet aan lijkt mij. Onze kids gaan allemaal wel een keer thuis komen met luizen! hahaha

Succes ermee he

Ik moet je zeggen dat ik het met Jada ook heel moeilijk vond. Ik was natuurlijk wel aan het werk, maar om haar bij een vertrouwde oppas the hebben vond ik toch een veel beter gevoel dan naar schooltje, haar vader wilde het wel graag toen hebben we besloten 2 dagen per week! Ik zag er heel erg tegenop, maar mijn kleine vind het geweldig, ze huilt nooit, staat altijd te zwaaien, etc.

Ik heb een aantal scholen bezocht en uiteindelijk toch besloten om voor een school dicht bij huis/werk te gaan. Ze kunnen naar buiten, hebben konijnen en schildpadden, een zandbak, schommels etc.

Ik breng haar 's ochtends voor mijn werk om 7:15 naar school en dan haal ik haar rond 12:00 weer op op maandag en vrijdag, als het mij niet lukt haalt haar nanny er op! (vind ze prima trouwens)

Ik heb waargenomen dat ze er enorm op vooruit ging, te wilde graag tekenen, praten, in de zandbak spelen etc, Maar misschien is dat ook omdat ze maar alleen is en jou meiden elkaar hebben om zich bezig te houden.

Succes met je beslissing!

@jolan
gewoon zoeken naar eentje die je goed ligt. Maar heb je geen last van de wachtijden want ik heb Dylano nu al moeten inschrijven en dan kan hij (hopelijk) terrecht als hij 2 jaar en 3 maanden is.

En dat ziek worden houdt je niet tegen, Madelon is voor ze 2 1/2 was nooit ziek geweest maar toen ze naar de psz ging was het bal Had ze anders op de lagere school gehad.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Nou, ik heb na het posten van het bericht een andere psz gebelt en kon eigenlijk gelijk op gesprek gaan. De psz wat ik als 3e op had staan laat ik maar varen.

We hebben de meiden bij deze psz ingeschreven. Ze hebben binnen in een grote hal speeltoestellen staan waar de kinderen kunnen spelen bij slecht weer. Buiten hebben ze een grote zandbak en fietsjes voor als het mooi weer is. En deze psz zat niet gevestigd in een kelder, in een gewone normale buurt (de 3e die ik morgen zou bellen was vlak bij de duurste wijk van de stad en daar hoef ik nou ook weer niet tussen te zitten).

Het voelde goed en het klikte met de leidster.
De meiden waren gelijk begonnen met spelen en rondlopen daar, dus ik denk dat ze zich daar ook wel thuis gaan voelen. (is ook belangrijk natuurlijk)
Vriendlief en ik hadden echt het idee dat als we op dat moment weg zouden gaan de meiden daar geen moeite mee hadden gehad.

Naast deze psz ligt een basisschool en ik denk dat ik ze daar naar toe laat gaan wanneer ze van de psz af gaan (jaah ik denk ver vooruit). Het was een katholieke school en dat staat mij op de een of andere manier meer aan dan een openbare school (niet dat die niet goed zijn maar dat is een gevoel wat ik heb).

Ik moet er een stukje voor met de auto rijden, niet ver, ik zou het nog met de fiets kunnen doen (alleen heb ik een hekel aan fietsen) en als het moet nog te voet (jaja ik zou dat stuk nog liever lopen dan op de fiets afleggen).

Ze wisten nog niet precies hoe het volgend jaar zou gaan, maar ze hadden het er over gehad dat de kinderen van de psz uit fruit kregen. Wanneer dat dus gebeurd hoeven we de meiden geen fruit mee te geven. Ik neem aan dat ze ook een boterhammetje mee moeten krijgen en uiteraard wat te drinken.

Er is indd een wachttijd. In februari zouden er 2 kindjes van de psz af gaan en dan kunnen de meiden gaan. Op zich vind ik het nog snel. Ik had niet verwacht dat ze in januari al konden gaan maar februari had ik zelf ook nog niet in gedachten. Er moet dan natuurlijk wel net plek zijn voor alle 2 de meiden, dus een kleine 2 maanden wachten vind ik erg netjes.

Morgenvroeg even de afspraak in de minder nette buurt afbellen en die van in de kelder, haha.
Ben wel blij dat ik de knoop doorgehakt heb.

Dat is indd geen lange wachttijd.
fijn dat je er eentje hebt gevonden die bevalt.
Maar brood hoeven ze toch niet mee. Gaat vaak maar om 3 uurtjes

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Hoi,

Ahh…jakkus…is dat een professionele psz daar in die kelder?
Kan het mezelf niet voorstellen want als er maar 1 trap is…waar is dan de nooduitgang bij camaliteiten?
Een opvang mag NOOIT in een kelder gevestigd zitten!

Beter om een eindje verder te gaan bij ene opvang waar jij je goed bij voelt en waarbij je ziet dat de kinderen meteen gaan spelen, dat geeft jou ook een geruststellend gevoel!

Gr, Danielle

Ja de PSZ in de kelder zit aangesloten bij een of andere stichting, dezelfde als alle andere peuterspeelzalen hier in de stad.

Vandaag viel er wel een kwartje door bij mij.
Ons buurjongetje gaat dus naar de psz in de kelder, hij is normaal een erg druk manneke wat geen sec stil zit. Behalve op de psz, daar zit hij in een hoekje, speelt niet, praat niet, helemaal niks! Tja heel erg vreemd vind ik dit eerlijk gezegt niet, vooral niet als ik bedenk dat het een manneke is die heeeeeeel graag buiten is en nu opgesloten zit in een hok met kunstmatig licht.

Volgens mij heb ik wel een 2e deur in de kelder gezien, ik denk dat daar achter aan de buitenkant een trap naar boven is.

Ik heb even gekeken en de afstaand huis-psz is 2,1km, naar de kelder 1km en naar de psz in de minder nette buurt 0,6km. Nou, ik vind dat ik in ieder geval niet mag klagen over de afstand, er zijn mensen die verder moeten rijden.

Ik ben in ieder geval blij dat ik een psz gevonden heb die me wel aanstaat en ik heb het idee dat ik me ook minder druk hoef te maken nu.
De leidsters waren ook vrouwen die mijn moeder konden zijn, en daarvan heb ik nou het idee dat ze wat verdraagzamer zijn dan de jonge meiden (misschien een vooroordeel, maar ik voel me er prettig bij)

Heb je in plaats van een psz wel eens gedacht aan een gastouder?
Opvang in huiselijke kring, meerdere kindjes om mee te spelen,
en niet zo grootschalig als een psz.

M.

Nee aan een gastouder heb ik nog niet gedacht.

Natuurlijk blijven de meiden wel eens logeren bij de opa’s en oma’s en soms zijn er bij mijn schoonouders ook nog 2 neefjes.
1 daarvan is 1 maand jonger maar heeft down en is dus nog niet zo ver qua ontwikkeling als de meiden en het andere neefje is 1,5jaar. De meiden lopen gewoon over de jongens heen, die hebben dus echt niks in te brengen. En daarom denk ik dat het goed is wanneer ze leren om met leeftijdsgenootjes om te gaan. Natuurlijk zal het praten dan ook goed vooruit gaan en kunnen ze al wennen voor als ze naar de basisschool moeten.

Ik begin aan het idee te wennen en zie nu ook in dat de psz goed voor de meiden zal zijn. Verder verwacht ik geen problemen wat wennen betreft, ze zijn zooo makkelijk alle 2 en natuurlijk hebben ze elkaar nog wat het misschien ook makkelijker voor hun maakt.

Hoop dat ze het naar hun zin zullen hebben Jolan.
Heb ook nog effe een vraag over dit topic. Ik ben niet tegen psz maar twijfel wel of we Rens daar naar toe laten gaan. De peterspeelzaal hier gaat uit van drie ochtenden wat ik zowieso teveel vind, mag wel minder maar je betaald wel voor drie ochtenden. Hij gaat nu 2 dagen in de week de hele dag naar een gastouder waar dan meestal ook nog drie andere kindjes zijn van 1 2 en 3 jaar oud. Deze gastouder is ook vrij actief in het aanbieden van activiteiten. Zondags gaat hij naar de creche van de kerk als wij naar de kerk gaan. Verder spreek ik vaak af met moeders van andere kindjes van zijn leeftijd. Hij heeft dus sociale contacten zat en is gewend dat mama niet altijd bij hem is. probleem is dat als ik hem laat gaan op de dagen dat ik werk dat ik dan voor de middag evengoed de gastouder nodig heb. En bijkomend probleem is dat ik naast dat ik al een hoop kwijt ben voor de psz dan ook meer kwijt ben voor de gastouderopvang. Die werkt namelijk met een vast maandbedrag en een uurbedrag per opgevangen uur. Dus bij minder uren word het totaalbedrag per uur hoger terwijl de vergoeding van de belastingdienst gelijk blijft. Stuur ik hem op de dagen dat ik thuis ben dan is hij 5 dagen van huis wat ik echt teveel vind. Denk er dus sterk over om het niet te doen. Wij hbben ook de serie van hoteldebotel welke precies alle onderwerpen behandeld wat ze op de psz ook leren wat ik ook echt wel belangrijk vind dat hij meekrijgt. Wil natuurlijk niet dat hij al een achterstand heeft voordat hij naar school gaat.
Wat denken jullie hiervan?

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

quote:
Hoop dat ze het naar hun zin zullen hebben Jolan. Heb ook nog effe een vraag over dit topic. Ik ben niet tegen psz maar twijfel wel of we Rens daar naar toe laten gaan. De peterspeelzaal hier gaat uit van drie ochtenden wat ik zowieso teveel vind, mag wel minder maar je betaald wel voor drie ochtenden. Hij gaat nu 2 dagen in de week de hele dag naar een gastouder waar dan meestal ook nog drie andere kindjes zijn van 1 2 en 3 jaar oud. Deze gastouder is ook vrij actief in het aanbieden van activiteiten. Zondags gaat hij naar de creche van de kerk als wij naar de kerk gaan. Verder spreek ik vaak af met moeders van andere kindjes van zijn leeftijd. Hij heeft dus sociale contacten zat en is gewend dat mama niet altijd bij hem is. probleem is dat als ik hem laat gaan op de dagen dat ik werk dat ik dan voor de middag evengoed de gastouder nodig heb. En bijkomend probleem is dat ik naast dat ik al een hoop kwijt ben voor de psz dan ook meer kwijt ben voor de gastouderopvang. Die werkt namelijk met een vast maandbedrag en een uurbedrag per opgevangen uur. Dus bij minder uren word het totaalbedrag per uur hoger terwijl de vergoeding van de belastingdienst gelijk blijft. Stuur ik hem op de dagen dat ik thuis ben dan is hij 5 dagen van huis wat ik echt teveel vind. Denk er dus sterk over om het niet te doen. Wij hbben ook de serie van hoteldebotel welke precies alle onderwerpen behandeld wat ze op de psz ook leren wat ik ook echt wel belangrijk vind dat hij meekrijgt. Wil natuurlijk niet dat hij al een achterstand heeft voordat hij naar school gaat. Wat denken jullie hiervan?

<a href=“http://lilypie.com/">[img]http://lilypie.com/pic/2009/08/19/RJh1.jpg" width=“60” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]http://lb1f.lilypie.com/WgtZp2.png” width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” /></a>

Dat stukje over de kosten snap ik nog niet helemaal,
maar ik denk dat je prima af bent met alleen een gastouder.
Het is nogal een gedoe al dat heen en weer gebreng/gehaal.
En ik vraag me echt af of ze op de psz meer leren dan ergens anders.

M.

Je zou ook kunnen overwegen om hem niet naar de psz te brengen maar naar de kinderdagopvang. Dat is voor werkende mensen en daar kan hij dan langer blijven dan op de psz, dus hoef je geen gebruik meer te maken van een gastouder
Er zijn genoeg ouders die hun kindje een aantal dagen per week voor 8 uur (of meer) per dag naar het dagverblijf brengen.