Peuterspeelzaal

Ik heb een vraagje. Joyce wordt in augustus twee jaar. Vanaf welke leeftijd is het nou verplicht om haar naar een peuterspeelzaal te brengen ? En hoeveel dagen moet ze daarnaar toe ?

Ik moet er overigens nog niet aan denken. Ik vind het heerlijk dat ze de hele dag zo lekker dicht bij ons is. Maar ik weet dat het wel goed voor haar zal zijn om andere kinderen te ontmoeten en samen te leren spelen.

Wie weet het en kan me er iets meer over vertellen ?

Groetjes van Miranda

o wat dom van mij dat wist ik niet dat ze dat gewoon over mogen slaan.
Dus de kleuterschool wordt pas verplicht ? En moet ze dan gelijk hele dagen of mag dat langzaam opgebouwt worden ?

Ja ik weet dat dit erg vreemd is voor sommige moeders maar ik weet er dus echt niets vanaf he. Moet er echt helemaal inkomen in wat de volgende stap is voor ons meisje.

En beter een domme vraag als helemaal geen vragen want dan komen we het nooit te weten…

Gewijzigd door - Miranda 1975 op 06 Jun 2007 13:42:37

Psz is inderdaad niet verplicht. Maar het is voor een kindje wel fijn om vast een voorproefje op school te krijgen. Van fulltime thuis naar fulltime naar school is een erg grote stap. De psz is een mooie tussenstap. Plus op de psz leren ze ook al verschillende vaardigheden. Ik raad het iedereen aan om kindjes naar de psz te doen.

Met 4 jaar naar de basisschool is verplicht, maar ze zijn met 4 jaar nog niet leerplichtig. Dat is pas vanaf 5 jaar. Dus als je in groep 1 een keer een lang weekend weg gaat, dan mag je kindje van 4 jaar zonder problemen nog gewoon mee. Ga je met een kindje van 5 jaar een lang weekend weg, dan kun je pas vrijdag na school vertrekken en moet het kindje gewoon maandagochtend weer op school zijn.

Basisschool kun je niet opbouwen. De school hier geeft een kindje maximaal 10 oefenmomenten en dan is het voortaan fulltime naar school.

Groetekes, Sje

quote:
Tja en eerlijk gezegt weet ik er ook helemaal niet zoveel vanaf. Dus het is super fijn dat je zulke dingen kun vragen aan andere mama's hier op ikke ben. Zo kunnen we lekker van elkaar leren!
Christine, wat ben ik blij met deze reactie, we zaten vanmiddag in de auto en ik zat eraan te denken dat ik deze vraag beter elders anoniem had kunnen stellen haha ik schaamde me rot achteraf dat ik dat niet wist dat de peuterspeelzaal niet verplicht is.

En ja Esther, ik ben het er helemaal mee eens wat je schrijft over de peuterspeelzaal.

quote:
Maar het is voor een kindje wel fijn om vast een voorproefje op school te krijgen. Van fulltime thuis naar fulltime naar school is een erg grote stap. De psz is een mooie tussenstap. Plus op de psz leren ze ook al verschillende vaardigheden. Ik raad het iedereen aan om kindjes naar de psz te doen.
</BLOCKQUOTE id=quote>Ik heb er samen met Bert over gepraat en we gaan haar 1 dezer dagen op de wachtlijst zetten voor twee ochtenden in de week.

Ik denk dat de wachtlijsten op sommige plaatsten best lang kunnen zijn dus daar willen we niet al te lang mee wachten.

Bedankt voor jullie uitleg en tips

Groetjes van Miranda

Goed van je Miranda om Joyce op te geven voor de peuterspeelzaal. Zal in het begin niet meevallen om haar daar naar toe te brengen (sprak zij uit ervaring…), maar je zult merken dat ze het zelf supertof zal vinden. Zeker als je merkt dat ze er ook bepaalde dingen leert, als ze met knutseltjes thuiskomt, als ze een vriendenboekje van een ander kindje heeft gekregen om in te schrijven.

Het is alleen even wennen dat het loslaten begonnen is op dat moment. Je kindje heeft ineens een leven buiten jou om en je weet dan niet meer van elke minuut wat ze doet. Dat weet je nu wel. En dat is heel raar. Zingt ze ineens een liedje wat jij haar niet geleerd hebt.

Maar ook dat went en dat ga je ook leuk vinden.

Nogmaals: goed van je dat je haar in gaat schrijven!

Hou je ons op de hoogte wanneer ze kan beginnen en hoe ze het vindt?

Groetekes, Sje

Overigens is het niet overal mogelijk om voor 2 ochtenden in te schrijven. Bij ons bijvoorbeeld heb je altijd een combinatie ochtend+middag (onze kindjes gaan bijvoorbeeld op maandagmiddag en vrijdagochtend).

Dat zijn vaste combinaties. Zo is er ook woensdagochtend+vrijdagmiddag. Je kunt dus niet zelf kiezen: ik wil die ochtend en die middag.

Hier kunnen we ook niet inschrijven voor een extra dagdeel. Wel voor een extra combinatie van dagdelen.

Dus prik jezelf niet teveel vast op het feit dat ze 2 zelfgekozen ochtenden terecht kan. Overal in Nederland is het verschillend hoe ze dat doen met die dagdelen.

Gewoon even informeren wat de peuterspeelzalen bij jullie in de buurt hanteren. Vaak staat het ook al op een website van de betreffende peuterspeelzaal.

Groetekes, Sje

jaja, nou voorlopig hoop ik dat de wachtlijst nog heeeeeeeeeel erg lang is Esther !

Haha, heel herkenbaar! Je schrikt je ook helemaal suf als je het telefoontje krijgt dat ze in de volgende maand terecht kan. Slik!!!

Maar echt meid, je doet er goed aan om haar naar de psz te laten gaan. Het is even doorbijten, maar al heel snel merk je dat het echt leuk is voor haar en voor jou.

En als je tegen die tijd tips nodig hebt om die eerste weken door te komen dan weet je me te vinden he?!

Groetekes, Sje

en alle tips zijn al gegeven maar kijk ook even naar de kosten…

hier heb je speelzalen die naar inkomen gaan, speelzalen die horen bij de katholieke school, bij de welzijnsinstelling, bij de openbare school… veel verschillen in kosten en in leidsters… 10 euro goedkoper kan betekenen vrijwilligers werk…

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

We zullen ons er de komende periode in gaan verdiepen. Waar hoe en wat.

En ja Esther, als ik tegen die tijd een digitale schouder nodig heb dan kom ik je zeker opzoeken hier op ikkeben

Gewijzigd door - Miranda 1975 op 06 Jun 2007 23:07:07