Peuters niet te veel kunstmatige suikers geven

(zet hem ff hier neer weet niet of het mag,maar vond het wel intresant)

Uitgegeven: 9 maart 2005 11:09
Laatst gewijzigd: 9 maart 2005 11:11

DEN HAAG - Twee glazen suikervrije frisdrank en een beker yoghurtdrink per dag zijn niet goed voor jonge kinderen. Ze krijgen op die manier te veel van de kunstmatige zoetstof cyclamaat binnen. De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) waarschuwt voor de kunstmatige suikers, speciaal wanneer die aan kinderen onder de vier jaar oud worden gegeven.

De kunstmatige suikers zijn in opmars in levensmiddelen. In allerlei producten - van toetjes en (suikervrije) frisdrank tot vitaminepillen en peutertandpasta - komen zoetmakers als cyclamaat, sacharine of aspartaam steeds vaker voor.

De meeste producten (96 procent) bevatten op zichzelf minder zoetstof dan het wettelijk vastgestelde maximum. Wie per dag grote hoeveelheden of een aantal verschillende producten verorbert, kan echter wel meer binnenkrijgen dan goed voor hem of haar is. De VWA waarschuwde woensdag dat dat gevaar vooral voor jonge kinderen op de loer ligt.

Maar wat is het gevaar dan precies ?

Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003

Kunnen ze heel druk van worden. Verders weet ik het niet precies.
Heb ook een artikel gelezen op mijn werk. Over voedselallergie of zo iets. Maar is volgens mij ook na te lezen op www.stichtingvoedselallergie.nl
Moet ik nog eens navragen. Maar is in elk geval niet goed. Zou zelfs in perensap zitten.
Tja, ik weet even niet het fijne ervan.

Groetjes,

Diana moeder van Daan

denk je met suikervrij goed te doen.
maar eens goed alle verpakkingen lezen enzo.

maar zit dat dan ook in vruchtensappen? waarom gooien ze daar nou nog weer extra zoetstof in? is toch al zoet van zichzelf?

Ik had begrepen dat miv 2005 de etiketten duidelijker moesten zijn, dat er meer info op moest, maar ik kan nog niet zeggen dat ik daar veel van merk. lees nogal etiketten, voor Gioia’s koemelk allergie, maar moet toch af en toe nog navragen bij de fabrikant, wat er nou echt in zit! stom eigenlijk. kunnen ze er toch gewoon (in begrijpbaar nederlands) opzetten, wat er in zit!

weer wat te lezen erbij, zo zijn we wel weer langer bezig met boodschappen doen/lezen

mo

Heb wel eens gehoord (weet niet of het waar is) dat de kunstmatige zoeters ook kanker verwekkend kunnen zijn.

Maar laat je niet misleiden door light producten (want daar zitten ze volgens mij zowiezo in).
Niet alleen voor kids maar ook voor je zelf, kijk ook naar de koolhydraten.
Geloof dat 4 gr gelijk staat aan 1 suikerklontje!
Ja sorry, moet nu etiketten lezen
Laat je niet voor de gek houden door lightsnoepjes, want komt het niet uit de lengte dan komt het uit de breedte.

Kun je volgens mij beter een gewoon snoepje geven, zit in ieder geval niet al die troep in.

Groetjes Mim

Lilypie 4th Birthday

Mo,

Ik heb laatst voor Daan vegetarische paté gekocht en er zou geen smaakversterker inzitten. Nou dat is dus echt niet waar. Het rook puur naar bouillon en daar zit het ook standaard in. Enne vanne biologische teelt. An mijn hoela. Kan wel zo zijn, maarre smaakversterkter zat er toch in. Heb het maar weggegooid.

Snoepjes krijgt hij nog niet. Hij krijgt nog steeds zijn rijstewafels met of zonder honing en Nijntjes koekjes (helaas zit er wel suiker in en van liga merk 1e stap niet)

Ik moet dat van die sappen nog eens nalezen. Vrijdag ga ik weer werken en dan vraag ik dat tijdschrift nog even.

Groetjes,

Diana moeder van Daan

ja zie je wel, die etiketten kloppen dus echt niet altijd.
zal wel weer zo zijn dat die bepaalde boullion niet genoemd moet worden van de wet als smaakversterker ofzo.

maar als je iets niet mag, ga je ondanks de etiketten toch best wel eens “de mist in”. omdat er dan toch wel iets inzit.

mo

Ik geef Max nog steeds diksap, volgens mij zitten daar alleen natuurlijk suikers in maar dat weet ik niet zeker. En ik lees net dat liga 1e stap geen suiker bevat, maar de 2e en 3e stap dus wel? Ik zou Max graag koekjes zonder suiker geven, maar rijstwafels lust ie niet en soepstengels zijn weer te zout zeggen ze op het cb.

Miriam, moeder van Max

Tja ik vind het ook maar lastig hoor!!
Destiny drinkt bijv. absoluut geen melk!! en dus geef ik haar in plaats daarvan bijv. 1 beker yogi en een flinke beker yoghurt of vla. Teveel yogi is dus niet goed,maar hier op het cb zeiden ze weer dat 2 of 3 bekertjes per dag ook geen kwaad kon!! Vaag hoor!! en wat bepaalde vruchtensappen enz. betreft: Volgens mij kan je het het beste gewoon maar zelf maken!! Weet je zeker dat er geen extra suiker etc. aan toe gevoegd is, maar of ik daar nou zo’n zin in heb?!!